Tennplugg på syl 5 full av olje. Ryker blått av eksos, går kun på 4 syl. Hva er galt?

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I går dro jeg fra Erling Rød i Askim (vw audi forhandler) etter å ha spurt om noen priser. Så reagerer bilen ikke når jeg gir på, ryker bare masse fra eksosen, og går dårlig. Stopper og hører at på tumgang går bilen kun på 4 syl. Skrudde opp og trodde det var turboen som var gåen pga røyk som f. fra rundt den, men er tydeligvis eksoslekasje rett ut fra turboen. : eek : Hvor da også olja "spruta" ut og laget all røyken. Eksosmanifoilen er full av olje, og tennpluggen på syl 5 er full av olje. Motoren starter og går, ingen ulyder, men går kun på 4 syl.

 

: gråter : Bilen MÅ være i stand før midt på dagen på fredag. Jeg har fri hver dag fremover, så kan skru hver dag også. Men begrenset tilgang til steder å stå å skru. Mao jeg må stå ute i gårdsplassen, og har egentlig ikke tilgang til muligheter for å løfte ut motoren.

 

Jeg er desperat og trenger virkelig svar! En annen ting, hadde spruta olje ut av oljelokket og peilepinnen også når dette hadde skjedd.

 

Jeg skrur dag og natt om nødvendig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig ett skudd i blinde, men er det ikke den 5. sylinderen det pleier å bli brent hull i stempelet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:S Ikke si slik :P Blir nervøs. Men ja, har lest noe slik. men da burde vel ikke motoren gå uten ulyder, men kun på 4 syl?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som gjennomslag i motoren ja....

 

Er ikke umulig det er brent hull i stempelet eller noen stempelringer som er gått slik at oljen kommer opp gjennom sylinderen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Desperat rop om hjelp! Hva må gjøres for å ordne dette? Motor må plukkes ut av bilen regner jeg med, eller kan jeg plukke av fronten på bilen, og plukke fra hverandre motoren mens den står i bilen? Tenker på dersom jeg må ha av blokka osv. Er vel blokka som motorfestene sitter i?

 

Flere meningen og muligheter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reis på ett verksted der de har "kikkoskop".. da skrur de ut pluggen og ser ned i sylinderen.. da ser men med en gang hva som er galt.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du trenger ikkje nødvendigvis ta ut motoren vist du får av bunnpannen uten å ta ut motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reis på ett verksted der de har "kikkoskop".. da skrur de ut pluggen og ser ned i sylinderen.. da ser men med en gang hva som er galt.

 

Jan Brede

 

Er jo ikke "bare" å ta med bilen heller. Men skal gå bort på et verksted her borte å høre om de muligens har slikt "kikkoskop" så går jeg hjem hit igjen å sjekker.

 

*Kjell*

 

Hmm, nei det er vel forsovidt sant. Får se hva jeg finner ut av. Skal prøve å bruke tipset til Jan og se hva jeg finner ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det nedi plugghullene det er olje? Hvis ja: grunnen til at den går på fire er pga overslag fordi plugghetta er full av olje. Grunn til at det ryker blått rundt turbo/manifold toppdeksel pakningen er morken kommer olje ned på manifold.

 

Men ta en komp test så finner du fort ut om det er hull i stempel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke I plugghullet det er olje. Er neddi selve Sylinderen, på tennstiften og rundt tennstiften av pluggen det er FULT av olje. Grunnen til det ryker rundt turbo er pga det er lekkasje så olja som tydeligvis kommer fra syl 5 tyter ut der og fordamper. (Jeg sjekket i stad og så det kom olje der)

 

Skal prøve å få dratt bilen bort til verksted her å ta en komp test. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:S Ikke si slik :P Blir nervøs. Men ja, har lest noe slik. men da burde vel ikke motoren gå uten ulyder, men kun på 4 syl?

 

Hadde samme problemet på min gamle 200.. gikk bare på 4syl.. ingen ulyder.Tok komp test..ingen reaksjon på syl nr 5...Tok av toppen..Der befant det seg et heller dårlig stempel..hadde smeltet rundt kantene..Trenger ikkje å vær ulyder selv om stempel på 5`ern har tatt kvelden.

Lykke til

 

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff. Hmm, hva gjorde du med det Ole? Dersom det er tilfelle hos meg. Hva må byttes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det heter forresten endoskop...;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva gjør man når det snør/sludder. Man ikke har garasje, og man har en bil som MÅ skrus på?

 

Du går ut i boden, og ser hva du finner. Har du masse heller (steinheller), skruer, skrutrekker, en superoverdimm presenning, og en bod å skru deg fast i har du fort noe som kan brukes som tak ihvertfal :D Setter inn 2 defa coupe varmere så jeg får litt varme, og strøm så tar jeg med laptopen og har musikk og internett samtidig som jeg kan skru :D Og selvfølgelig lys :)

 

garasje.jpg

garasje2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var litt av det samme på den urquattroen min bror hadde. Den spytta litt olje ut gjennom oljepåfyllingslokket. Den røk fryktelig og gikk ikke skikkelig. Viste seg at det hadde brent hull i et stempel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nytt stempel å en hel haug me skruing med over middels vanskelighets grad, anbefales ikke å sku ute i grusen. jeg hadde levert bilen på verksted å jobba overtid for å dekke økonomisk tap. en gylden sjanse til å skifte register og diverse oljetettinger i samme omgang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du kan prøve å jobbe overtid i militæret å kreve penger for det. 126 kroner dagen uansett hvor jævla mye jeg jobber! Om det så er superhard vansklighets grad så skal jeg få det til. Er kun snakk om tid. Penger får jeg klare å orden på en eller annen måte, men å sende bilen på verksted for å få ordnet opp er ikke snakk om. Da får jeg heller ordne så jeg plukker motor ut av bilen, og kjøper meg en biltema motorbokk, og ha motoren på rommet hjemme og skrur de ukene jeg har perm! Har turnus med 2 uker på og 1 uke fri :) Samt tjenestested er ca 1.5 time hjemmefra. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du kan prøve å jobbe overtid i militæret å kreve penger for det. 126 kroner dagen uansett hvor jævla mye jeg jobber! Om det så er superhard vansklighets grad så skal jeg få det til. Er kun snakk om tid. Penger får jeg klare å orden på en eller annen måte, men å sende bilen på verksted for å få ordnet opp er ikke snakk om. Da får jeg heller ordne så jeg plukker motor ut av bilen, og kjøper meg en biltema motorbokk, og ha motoren på rommet hjemme og skrur de ukene jeg har perm! Har turnus med 2 uker på og 1 uke fri :) Samt tjenestested er ca 1.5 time hjemmefra. :)

Rett innstilling:) stå på:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett innstilling:) stå på:)

 

helt enig, stå på: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du har dårlig tid så skal du vel overhale da. Dersom noe ryker i bunndelen av min motor kommer jeg til å handle herifra: http://www.eurospecsport.com/engine5C4V.htm 2300 bucks kommer vel da ca 14000, og det har du enkelt bare i deler på full overhaling av motoren.. Så kommer arbeid, demontering montering i tillegg. Her er det bare å smekke på toppen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du mener at å kjøpe 2.6 LITER 4-VALVE RALLY SHORT BLOCK og bare smekke på toppen jeg har fra før og alle delene utenpå min motor så har jeg en ny 2.6 liter turbo 5'er som er helt ny og strøken, som passer rett inn i 200'en?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja hadde vært gromt det tror jeg... : smil : Men blir jo mye custom deler der da, så du må ha deg en tur å få ordnet chip til bilen ja. tror ikke original chip funker så bra når du borrer opp motor såpass :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært greit å hatt noen sikre kilder som kan fortelle meg at det kan være så enkelt og så "billig" å få inn ny motor i bilen. For da skal jeg plukke ut og sette inn motoren i full storm om nødvendig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer litt på det selv.. Blokka skal jo være komplett, så det du trenger i tillegg til denne det er et slipesett for å bytte pakninger og tetninger på toppen og manifolder og turbo osv... Spørs på dette med leveringstid da, du som måtte ha bilen klar til fredag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du mener at å kjøpe 2.6 LITER 4-VALVE RALLY SHORT BLOCK og bare smekke på toppen jeg har fra før og alle delene utenpå min motor så har jeg en ny 2.6 liter turbo 5'er som er helt ny og strøken, som passer rett inn i 200'en?

 

Siden eurospec bunndelen er på 2,6L kan den være bygd på den 17mm høyere diesel blokka. Hvis dette er tilfelle er det ikke "bolt on" men krever endel modifikasjoner. Sjekk ihvertfall dette før du evt bestiller.

 

Dette er kanskje noe for deg? http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=66483&highlight=bunndel

 

Det er ihvertfall Bolt On

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.