Tennplugg på syl 5 full av olje. Ryker blått av eksos, går kun på 4 syl. Hva er galt?

Anbefalte innlegg

Var litt av det samme på den urquattroen min bror hadde. Den spytta litt olje ut gjennom oljepåfyllingslokket. Den røk fryktelig og gikk ikke skikkelig. Viste seg at det hadde brent hull i et stempel.

 

 

Lykke til.

Det går nok bra til slutt!:rolleye:

Mvh.

Sindre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal reise å kjøpe meg Comp tester nuh. Dersom det er stempel som er hull i. Hva må byttes? Må jeg bytte alle stempler, stempelringer, samt hone alle sylindre? Enkleste måten å bytte stempler på? Og som tar kortest tid. Plukke ut motor å sette den i motorbukk? For så å skru fra hverandre derrifra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikkert det beste å ta ut motor. Du må muligens ikke bytte mere en et stempel + ringer i ene cylinderen. kommer jo litt an på hva som har tatt kvelden. Blokka mi må borres etter at stempelet røyk.. håper du slipper det. stå på! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff. Hmm, hva gjorde du med det Ole? Dersom det er tilfelle hos meg. Hva må byttes?

 

dumpa bilen:rolleye: .men det var ikkje bare derfor jeg dumpa den da..Regner med at du må skifte stempel og ringer...en god del arbeid men har du arbeidslyst så er det vell ingen prob, noe det ser ut som du har mer en nokk av: rock :

Good Luck to you :)

 

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du får nok til hvis du går inn for det, overtia kan bli et problem i militære:) glemte en stund at vi e entusiasta på d her forumet: bh : da fikse man biffen sjøl, blir arti å se om då får det i havn om du lage en tråd da, lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, da har jeg satt meg ned å tenkt litt. Og gjort litt svart arbeide for kjentfolk, samt skrapt sammen penger og er over halvveis til prisen som Monica Andreassen har satt på sin bunndel. Å skru over toppen skal jeg ihvertfal klare i løpet av endel timer. Kommer jo ann på hvor mye jobb det er. Ellers er jeg veldig sikker på jeg skal klare med litt hjelp å bytte motor og skru over toppen i løpet av en helg. Så nå er det bare å få inn det siste jeg mangler. Så sender jeg en PM eller ringer Monica. Sier jeg kommer å henter motoren. Så bytter jeg motor i bilen, og beholder motoren jeg har og overhaler den 100% over lang tid. Så regner jeg med jeg har ny motor å sette i bilen i løpet av sommeren som kommer igjen :D

 

Har funnet ut at det både blir raskeste og enkleste for meg hvis jeg skal ha motor i bilen fortest mulig, samt det mest lærerike siden jeg da får tid til å plukke motor helt i deler og sammen igjen siden jeg har en ny i bilen og det ikke er noe hast med å kun ordne det som er galt med den jeg har. :)

 

Skal lage en tråd om alt. Så skal jeg se om jeg lager en guide på motorbytte, demontere topp, demontere motor osvosv etterhvert som jeg driver på. Som sakt kan det ta bortimot et år for meg å overhale hele motoren da jeg er i militæret og det kun vil skje noe på fritid, og når jeg har penger :(

 

Takker meget mye for all hjelp folkens.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, da har jeg satt meg ned å tenkt litt. Og gjort litt svart arbeide for kjentfolk, samt skrapt sammen penger og er over halvveis til prisen som Monica Andreassen har satt på sin bunndel. Å skru over toppen skal jeg ihvertfal klare i løpet av endel timer. Kommer jo ann på hvor mye jobb det er. Ellers er jeg veldig sikker på jeg skal klare med litt hjelp å bytte motor og skru over toppen i løpet av en helg. Så nå er det bare å få inn det siste jeg mangler. Så sender jeg en PM eller ringer Monica. Sier jeg kommer å henter motoren. Så bytter jeg motor i bilen, og beholder motoren jeg har og overhaler den 100% over lang tid. Så regner jeg med jeg har ny motor å sette i bilen i løpet av sommeren som kommer igjen :D

 

Har funnet ut at det både blir raskeste og enkleste for meg hvis jeg skal ha motor i bilen fortest mulig, samt det mest lærerike siden jeg da får tid til å plukke motor helt i deler og sammen igjen siden jeg har en ny i bilen og det ikke er noe hast med å kun ordne det som er galt med den jeg har. :)

 

Skal lage en tråd om alt. Så skal jeg se om jeg lager en guide på motorbytte, demontere topp, demontere motor osvosv etterhvert som jeg driver på. Som sakt kan det ta bortimot et år for meg å overhale hele motoren da jeg er i militæret og det kun vil skje noe på fritid, og når jeg har penger :(

 

Takker meget mye for all hjelp folkens.

skru opp å sjekk hva som er galt da vel, er det ikke mer en et stempel som er gåent, sjekk hvilke dim det har , å få tak i et brukt et med samme dim, mange som oppgraderer disse motorne, så orginal stempler/råder får du kasta etter deg billig!

 

enklerere og billigere en å bytte hele bunndel!! lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men må jeg ikke uansett ha ut motoren av bilen dersom jeg skal bytte stempel? Da er det jo enklere å raskere å kun skru ut motor, skru av topp, skru på topp på "ny" motor, og skru inn "ny"motor, enn å skru ut motor, skru av topp, skru fra hverandre motoren, nytte stempel, skru sammen motoren og så skru den inn igjen?

 

Og samtidig gir jeg meg muligheten til å kunne overhale en motor uten tidspress. :)

 

Korrekt meg hvis jeg tar feil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, men om du er ute etter å gjøre det sp billig og raskt som mulig ville jeg satsa på kun stempel. toppen må du jo av med uansett... så må du av med bunnpanne, løsne 2 skruer på lager bukker til råde... å vips.. .dytte ut stempel å inn med et nytt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tar med i regnestykket hvor utrolig gøy og lærerikt det er å bygge opp din egen motor helt fra bunn av, så kommer du nok veldig godt utav det sånn som du beskriver over :)

Selv om du sikkert hadde spart mye penger og tapt lite tid på å bare bytta det eventuelt brente stemplet... Men da lærer du jo bare å bytte stempel, du lærer ikke å bygge en hel motor! :D

Jeg syns planen din hørtes genial ut ;) Har lyst til å gjøre det samme selv, men har ikke noe sted å skru.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hørtes jo hel genial ut den planen der, gåo får itt!! husk å skifte reg i same slengen, vurder også trimkam og porting(ikke så dyrt) siden du får god tid, låts åff påwer: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, men om du er ute etter å gjøre det sp billig og raskt som mulig ville jeg satsa på kun stempel. toppen må du jo av med uansett... så må du av med bunnpanne, løsne 2 skruer på lager bukker til råde... å vips.. .dytte ut stempel å inn med et nytt...

 

mener du at man kan skifte stempel uten å ta ut veiva? bare skru løs klaven til råden, såfall trenger man jo ikke ta bort toppen!!eller??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener du at man kan skifte stempel uten å ta ut veiva? bare skru løs klaven til råden, såfall trenger man jo ikke ta bort toppen!!eller??

som jeg skrev "toppen må du jo av med uansett".....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stempel ut på topp: bh : selvølgelig, blir litt tøft å trøkke den forbi veiva: haha : det virker jo litt lettere sånn, enn å ta ut motoren på en måte....han bør satse på d....du må jo være den skarpeste kniven i skuffa: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HAHA! Dæven. Trodde du snakket om å ha ut motoren av bilen for den operasjonen der jeg. Men nå forstår jeg hvorfor du sa det enkleste var å bytte kun stempel. Skru av toppen, bunnpanne, få ut stempel, inn med nytt, skru på bunnpanne, topp og være fornøyd :D Så smart :)

 

Får se hva jeg får til jeg nå da :D Plutselig ble jo alt mye enklere. Og mere logisk.

 

Takk så meget folkens :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

I går dro jeg fra Erling Rød i Askim (vw audi forhandler) etter å ha spurt om noen priser. Så reagerer bilen ikke når jeg gir på, ryker bare masse fra eksosen, og går dårlig. Stopper og hører at på tumgang går bilen kun på 4 syl. Skrudde opp og trodde det var turboen som var gåen pga røyk som f. fra rundt den, men er tydeligvis eksoslekasje rett ut fra turboen. : eek : Hvor da også olja "spruta" ut og laget all røyken. Eksosmanifoilen er full av olje, og tennpluggen på syl 5 er full av olje. Motoren starter og går, ingen ulyder, men går kun på 4 syl.

 

: gråter : Bilen MÅ være i stand før midt på dagen på fredag. Jeg har fri hver dag fremover, så kan skru hver dag også. Men begrenset tilgang til steder å stå å skru. Mao jeg må stå ute i gårdsplassen, og har egentlig ikke tilgang til muligheter for å løfte ut motoren.

 

Jeg er desperat og trenger virkelig svar! En annen ting, hadde spruta olje ut av oljelokket og peilepinnen også når dette hadde skjedd.

 

Jeg skrur dag og natt om nødvendig!

 

 

Om det er kommet olje opp fra peilerøret og olje lokket. så kan det være at veivhusventilasjons boksen er frøset. Da blir det for stort trykk å all olje presses ut det er mulig. Motoren trenger ikke i den grund å være skjært.

 

Ønsker deg lykke til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HAHA! Dæven. Trodde du snakket om å ha ut motoren av bilen for den operasjonen der jeg. Men nå forstår jeg hvorfor du sa det enkleste var å bytte kun stempel. Skru av toppen, bunnpanne, få ut stempel, inn med nytt, skru på bunnpanne, topp og være fornøyd :D Så smart :)

 

Får se hva jeg får til jeg nå da :D Plutselig ble jo alt mye enklere. Og mere logisk.

 

Takk så meget folkens :)

Trur eg hadde skiftet det eine stempelet som ikkje er så enormt med arbeid sia du trenger bilen kjapt,kjøpt den andre motoren og overhalt den i vinter,lærer mye av det og da har du jo som sagt god tid:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått tatt kompresjonstest, og hva var i så fall resultatet??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolut ingen comp i syl 5 :( Testet på syl 4 og fikk rett over 90psi.

 

Da er det ihvertfal stempel med hull, eller stempelringer som er borte, og førstnvente er vel mest sannsynlig siden det ikke er noen ulyder eller slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolut ingen comp i syl 5 :( Testet på syl 4 og fikk rett over 90psi.

 

Da er det ihvertfal stempel med hull, eller stempelringer som er borte, og førstnvente er vel mest sannsynlig siden det ikke er noen ulyder eller slik.

 

Then you know what to do...Kjipe greier ditte der..menmen..kle på deg arbeidslyst å begynn å skru :)

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom arbeidslyst, her skal du motstand finne! :D

 

Reiser en tur til hadeland nå, så får jeg starte i morgen og bruke morgendagen og søndag og se hvor langt jeg kommer. :)

 

Wish me Luck!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom arbeidslyst, her skal du motstand finne! :D

 

Reiser en tur til hadeland nå, så får jeg starte i morgen og bruke morgendagen og søndag og se hvor langt jeg kommer. :)

 

Wish me Luck!

 

good luck:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette klarer du, men ikke for være fag, men burde ikke sylinderen hones når han skal bytte stempel/ringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ville tatt ut alle stemplene når du først har ett ute... honet sylinderne og fått lik vekt på alle stemplene... 100% lik vekt på stemplene = bedre balanse i motor. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville først og fremst forsøkt å finne årsaken til at det er brent hull i stempel/smeltet ringer. Defekt dyse? lavt bensintrykk og syl 5 får minst bensin da? Feil i kjøleanlegg, syl 5 er jo den sylinderen som har dårligst kjøling, dog pleier ikke dette å fører til hull i stempel, heller høy sylinderslitasje.

Tenning skal vel ikke kunne variere nevneverdig på en 3B motor, så det kan man nok ganske sikkert utelukke at det er noe feil med.

 

Ellers så ville jeg vurdert litt, har du tenkt å bytte motor ville jag bare fått tak i 1 nytt stempel med nye ringer så lenge de andre sylindrene er innenfor toleranseverdier, for så siden å sette i en frisk og sterk bunndel.

Har du ikke tenkt å bytte motor vill jeg totaloverhalt denne motoren om den er i "overhalbar" tilstand, og heller fått tak i en billigbil i mellomtiden evnt, koster fort litt kronasjer om man skal totaloverhale en motor skikkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.