Tennplugg på syl 5 full av olje. Ryker blått av eksos, går kun på 4 syl. Hva er galt?

Anbefalte innlegg

Dette klarer du, men ikke for være fag, men burde ikke sylinderen hones når han skal bytte stempel/ringer?

 

han bør hone sylinder 5, men det kan han gjøre når han tar ut stempelet, eneste man må passe på er å dekke til resten av motoren sånn at ikke slipe restene kan lage ugagn siden.

honing skal gjøres med en spesiell teknikk slik at slipemønsteret blir skrått(50-60grader) for at rillene som skapes skal krysse stempelringene, det jeg mener er man må passe på at man ikke får riller paralellt med stempelringene for da kan ringene bli utette=dårligere komp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man gjøre dette selv for hånd da eller? Har sett noe sånne selvhoningssett, men jeg trodde det var en vits

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man gjøre dette selv for hånd da eller? Har sett noe sånne selvhoningssett, men jeg trodde det var en vits

 

 

man kan fint gjøre det selv men det er en fordel å sjekke målene på syl underveis, kansje du må gå opp en overdim. disse "biltema" honerne er nok ikke det beste men duger, best er det å dra til er mekanisk verksted å låne en proff en...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg bør hone når jeg først bytter ja. Hmm, regner med det er endel folk her som har plukket ut motor av en s2 eller 200 tidligere, og vet hvor mye jobb dette medfører. Noen kjente problemer med det? Vanskelig å sentrere motor på girkasse, vanskelige motorfester eller slik? Da tenker jeg hovedsakelig på når motor skal inn igjen. Ut pleier som regel gå bra, det som har tatt tid før når vi har hatt ute motorer er å få de på plass igjen. (nissan200sx, volvo240, rb25det(skyline gt-st motor) inn i 200sx s13 osv)

 

Tror det lureste for min del er å bytte bunndel/motor nå, og som tidligere nevnt over lenger tid ta full overhaling av motoren jeg har. Kanskje da starte på et 1-1oghalvt års prosjekt med trim av motoren (kraftigere innmat osv) mens "ny" brukt motor sitter i bilen.

 

Skal sette meg en vurdering i løpet av uka. Er ganske usikker egentlig på hva jeg gjør. Må finne meg et sted jeg kan få byttet motor i tilfelle, og gjerne litt hjelp. Har muligens tilgang på verksted med alt nødvendig verktøy neste helg (også elefant og motorbukk) så får vi se. Sinnsykt kjipt dette her, men slik skjer. Får ta lærdommen av det og ta det med et smil. :) Blir nok ingen skruing nå i morgen heller. Pakker inn bilen skikkelig så det ikke snør på den (presenning, og laget eget tak over front av bilen, så får den stå til helgen igjen ihvertfal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Ole sier så er det gjerne en ide å finne årsaken til det brente stempelet. Kjipt å gjøre jobben om du får reprise i løpet av kort tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bjørn, Selvfølgelig er det vel en god idé å finne ut hvorfor ja. Når jeg først demonterer så er det jo bare for meg å teste dyser, osv. Ta en test av bensintrykket også er nok en god idé ja. Skal se hva jeg får gjort. Nå blir det ihvertfal en uke uten skruing (tilbake til militæret) så får jeg heller bare prøve å ordne meg med nødvendige pakninger og bolter osv til frem til neste helg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bunndel, stål toppakning og strekkbolter handlet inn! Skal vaske bunndelen i morgen, også har jeg fått ordnet meg med skruplass i 2 uker fremover så dette lover godt :D

 

Bilder kommer :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk ogaå at helt utblåst toppakning kan gi noe av samme feil, og hvis jeg ikke husker helt feil fra da jeg byttet toppakning på min AAN, er det ikke så langt mellom oljeporten og inn i sylinderen.. Men mår såpass mange har most 5'ern sin, er det vel dessverre sjanse for at det er tilfelle..

Lykke til, ingenting er som når de 'totusenogførtitrygve' delene du har pelt av, rensket og satt sammen igjen, atter synger sangen om de fem hullene! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, jeg håper bare ikke det er nødvendig å gjøre noe med toppen eller andre ting. At det går greit å plukke ut motor, skru over toppen smekke inn i bilen igjen.

 

Kommer til å prøve å få renset motoren så den er 100% ren når jeg skrur den inn i bilen igjen. Få det til å se bra ut når jeg har det klart og skal starte. Så blir det nytt luftfilter, og slikt. Kommer også til å plukke av bunnpanna på "nye" bunndelen og rense skikkelig. Blir spennende å skru audi motor. Har muligheter til å skru fra 26/11-03/12, altså én uke så forhåpentligvis er alt klart innen den tid er over :D

 

Garasjeplassen jeg har fått holder ved enhver tid 21*c, har det meste tenklige verktøy, også det meste av luftverktøy. Fliselagt gulv, med sluk, grei plass, og veldig nære hjemme. Har tilgang 24/7 så dette lover godt :D

 

Skal se om jeg får lagt opp et parr bilder av motor og slik bilen står nå i løpet av uken. Så skal jeg flytte bil og motor til garasjen, og begynne å skru. Skal da ha med en kammerat som tar bilder jenvt over, så skal prøve å holde oppdateringer så godt som hele tiden. :D

 

Sikkert noen som har hatt av en topp før, eller byttet motor.

 

Noe jeg bør/MÅ bytte som jeg ikke har tenkt på?

 

Bør jeg ha nye pakninger rundt turbo/eksos/wg osv? Noen deler i toppen som burde byttes? Nødvendig å bytte noen reimer når det er gjort for 35k siden? Trenger innspill folkens. Er ny på dette, og vil ha gjort ting best mulig når jeg først gjør det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innsugpakning, oljerørpakning til inn/ut på turbo, (er med i noen av toppakningsettene) eksosmanifoldpakning, (var også med i settet jeg fikk) toppdekselpakninger, bytte regreim igjen uansett siden den bare koster en snau hundrings, (eller merk den godt så den går samme vei) samt simringer på veiv, (hvis du har av reimskiva i forkant). Clutch ok? Toppen bør vel få nye ventiltetninger hvis de ikke har vært byttet, og jeg byttet også styringene til eksosventilene siden de var litt slitt etter 235'km. Skruplassen høres jo konge ut, da! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen bilder av hvordan ting står nå, frem til førstkommende lørdag.

 

Bil og den hjemme mekka "garasjen"... Ikke veldig pent, men skal bare være nyttig i 2 uker så.

12112006.jpg

 

Motoren på hengeren når jeg hentet den.

11112006.jpg

111120062.jpg

 

Motor blir som sakt helt strøken før jeg setter den i bilen. Full vask. All dritt skal bort fra den, og skal se om jeg får gjort det litt pent i motorrommet til jeg starter den. :D Burde gå greit nå som jeg plukker ut motoren, å få cleanet litt :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA! Endelig oppdateringer. Toppen er planet. Nye tettninger er på plass, ventiler er "slipt" alle deler har vært en tur i delevasker. Og "nye" motoren er nesten sammen igjen.

 

Først hva som skjedde med gamle motor (det er ikke skallet av, det er SMELTET!!!)

IMG_0197%20(Medium).JPG

IMG_0181%20(Medium).JPG

IMG_0180%20(Medium).JPG

 

Topp, bunnpanne osv er montert på "ny" bunndel som er vasket og lakkert med motorlakk.

IMG_0190%20(Medium).JPG

IMG_0173%20(Medium).JPG

IMG_0188%20(Medium).JPG

 

Ny og gammel turbo (byttet tidligere)

IMG_0177%20(Medium).JPG

 

Toppen på vei sammen igjen:

IMG_0184%20(Medium).JPG

 

Alle deler er kjøpt inn utenom nytt luftfilter, olje filter, plugger, og olje. Dette handles på mandag.

Ny komplett clutch, nytt motorfeste, nye pakninger (bunnpanne, topp, ventiltettninger, ALT på eksossiden, innsugspakning osv) skal etter å ha fått bilen på veien igjen bytte alle slangeklemmer jeg kommer til med nye så det blir litt penere neddi motorrommet. Har ikke råd til å handle nye nå pga utgifter til nødvendig utstyr først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dæven rune detta blir jaggu bra azz.. : rock : he he.. sweet.. må gjøra litt sånn bling bling jeg oxo etterhvert.. he he stå på rune blir bra.. si ifra når den går så må jeg titte... he he: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner faktisk med at bilen går på mandag eller tirsdag. Motor skal etter planen stå i bilen i morgen, og da er det bare montering av slanger, radiator/ac, og slikt, samt fronten igjen. :) Olje, oljefilter, luftfilter, plugger får jeg ikke før mandag, så blir ikke noe prøve start før da uansett i tilfelle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir litt forsinkelser pga Arbeid. Men nå er motor klar til å settes i bilen. Oljefilter og olje er kjøpt. Luftfilter ankommer i morgen (nytt K&N filter) og Plugger handles i morgen.

 

Bilder tatt før turbo og slanger ble montert.

 

d2IMG_0172%20(Medium).JPG

 

d2IMG_0173%20(Medium).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra! Og fant du ut hvorfor den sylinderen brant seg? Ikkke kult hvis det skjer igjen, liksom..

Respekt også for garasjeboden din, ikke ille å finne plass til alt det utstyret inni der! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke funnet ut hvorfor det ble slik. Ser ikke ut som om det har vært mangel på drifstoff, så må i tilfelle bare være ekstremt dårlig kjøling til syl 5 eller slik, for motortemp og alt var helt normalt når det skjedde.

 

Ble Greenfilter jeg kjøpte. Håper det er like brukbart som K&N ellers kjøper jeg et nytt et. Muligens jeg da prøver med et tørt filter. Og plugger er kjøpt inn. Bosh selvfølgelig. Gleder meg til å få ting sammen. Litt dårlig tid nå, skal se om jeg får startet å dytte motor inn i bilen i morgen. Vært endel å gjøre privat siste dagene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt mere oppdateringer, og sier nå at dersom det ikke er noe som er ødelagt eller slik så ruller bilen ut av verkstedet på lørdag.

 

18012007823%20(Medium).jpg

18012007824%20(Medium).jpg

18012007825%20(Medium).jpg

18012007826%20(Medium).jpg

18012007827%20(Medium).jpg

18012007839%20(Medium).jpg

 

Gammel bunndel; veiv osv;

18012007830%20(Medium).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

se her ja.. ting begynner å komme på plass nå.. da blir det vel fyrings etterpå da rune. he he.. skal se om det blir muligheter for å komme en tur etterpå.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier bare. BRUM BRUM jeg!

 

Trodde først noe var veldig galt da bilen gikk veldig ujevnt på tumgang, ikke ville lade trykk, osv, men fant fort ut at det kun var ÉN slangeklemme jeg ikke hadde skrudd til :D Nå går bilen meget pent på tumgang, meget pent ellers, men har noen små problemer. Får ikke temp måleren til å måle temp, pga vet ikke hvor de forskjellige ledningene skal på måleren. (er ikke kontakt der, har kabelsko på hver enkelt ledning (blå/grønn, svart brun, og grønn/hvit eller blå/hvit). Sliter også med at varmeaparatet ikke blåser luft i det hele tatt. Samt jeg kunne skru av og på radiatorvifta med clima kontrolleren :S WTF?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blåser ihvertfal luft inn i bilen. En HELVETES jobb å løsne AC delen, og få byttet vifta! Må ha ut hanskerommet, løsne et "stag" med noen ledninger på (4 skruer) også skru opp 4 skruer som holder AC delen "under panseret" og de satt noe jævelig. Så løsnet jeg panseret (fikk dritten i huet når jeg løsnet det og det var mindre behagelig), var så bare å røske av alle ledninger på AC'en, og skru av slangene til AC, så røske og rive i boksen til den løsnet (SKIKKELIG MØKKAJOBB!) Så måtte jeg klare å sette boksen i en slik posisjon at jeg fikk ut gamle vifta. Den var det ikke mere børster igjen på enkelt og greit. Var HELT utslitt. Røska den ut, og begynnte prosjektet med å tre i nye vifta. Gamle viften var selvfølgelig litt mykere i plasten enn den nye, så når jeg drev å dytta vifta neddi (noe som var grisetrangt og helvete) sprakk den i "rundingen" som er "rundt" (så rart :P) slik at når vifta får fart drar den seg fra hverandre og får uballanse å subber med mindre jeg kjører den på LOW, noe som egentlig ikke er noe problem da jeg fant ut at kraften den nye vifta har på low er samme som den gamle hadde på HI! :o Men skal i dag få limt den med noe superlim (bare passe på så jeg ikke får noen uballanse pga vekt.) Startet ca klokken kvart på seks i går, og var ferdig klokken kvart over 12 i natt ca. Skal også få byttet voltregulator i bilen i dag. Kjøpte ny når jeg var på NBS som er på 14.8v, da den gamle ikke virker som er helt i form da batterivolten stort sett ligger rundt 12.6-13v bare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra det ordnet seg! Du skal ha skryt for å fått det til så bra tatt mekkeplassen og det i beregning. :D Ringer deg jeg når/hvis motoren min går til hel*ete. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter bygget har jeg slitt med en LITEN, ja, LITEN oljelekasje. Har gått ca 2 liter olje siden jeg ble ferdig. Men også MANGE KM... Fiklet fra hverandre å det så ut til å være toppdekselpakningen som lakk ved kamhjulet. Byttet toppdekselpakining og skrudd sammen igjen. Håper på det beste.

 

Knuste også ruta mi i forrigårds. (frontruta) ei forferdelig stjerne i synsfeltet. 18 striper utover hele førersiden av ruta. :(

Ny rute kommer til torsdag, sammen med ny soting av ALLE ruter i bilen. Inkludert da selvfølgelig bakruta. Blir kokain børsje nå :D Har bytt alle lyspærer, men har fortsatt ikke fjærnlys på venstre fremlykt. Skrur jeg på fjernlys så blir den bare svart.

Samme med høyre baklys/bremselys. Når jeg bremser blir lyset borte, og heller ingen bremselys. Dette ordner seg hvis jeg dunker litt på lykteglasset med hånda. Men er tilbake igjen med en gang jeg skrur av og på lyset.

Tåkelysene mine er det noe rart med. Fungerer hvis jeg har pære kun i venstre tåkelyset bak, men ikke hvis det er pære i begge. Noen som har forklaring på dette?

 

Hjelp? :P

 

Lakkerte også Audi Ringene i grillen sorte med Silkematt Sort istad. 7lag med lakk. Ble faktisk MEGET pent. Får bare se hvor lenge det holder nå :rolleye: Tenker jeg skal ha på klarlakk i morgen :)

DSC00142 (Medium).JPG

DSC00145 (Medium).JPG

DSC00161 (Medium).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.