#1 Skrevet Oktober 31, 2006 Noen som har erfaring med Defa varmer på 1,8t i A4... det som levers er oljevarmer, da får jeg litt assosiasjoner tilbake til boble og oljebrenner-varmer der jeg.. I følge defa.com er dette eneste alternativ, og de skriver jo selv: [klipp] Dette er en oljevarmer som forvarmer motoroljen, og ikke kjølevæsken. Temperaturøkningen på motorblokken ved bruk av denne varmeren kan derfor ikke sammenlignes med en motorvarmer montert i kjølevæske. [/klipp] Er det i hele tatt vits å monterer dette..? Link til varmeren: http://www.defa.com/doc/800/883.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 31, 2006 Er det en helt ny A4 det er snakk om?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 31, 2006 Oljevarmer i seg selv burde jo være bra? Det er jo viktigere å få varmet motoroljen så motoren sviver lett og får den smøringen den skal ha, til og med turboen. Men nå er jo det der en kontaktvarmer, altså bare en sak du "legger inntil" bunnpanna... Og det må jeg si jeg er litt skeptisk til. Har ingen erfaring med slike selv, men mine grunnleggende fysikkunnskaper sier meg at en kontaktvarmer har betydelig dårligere virkningsgrad enn en innebygget varmer. Hvilken kode er det på motoren din? Er jo bare et par 1,8t motorer som ikke kan bruke noe annet enn kontaktvarmer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 1, 2006 2002 A4, motorkode AVJ om jeg ikke husker feil.. Defa har ihvertfall kun to typer kontaktvarmere til den... Ser at Calix har slangevarmer til samme bilen, men med en pris som gjør det helt uaktuelt.. må ha en sirkulasjonspumpe som da plutselig gjør at settet med kun nødvendig ledning, varmeelement og pumpe koster nært på 4k... Enig i at varming av oljen i seg selv er jo bra, men siden det er en utenpåliggende kontaktvarmer er jeg litt skeptisk... i tillegg hjelper det vel lite for komforten i bilen, kjølevæska er fortsatt like forbanna kald og det er jo litt trist... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 1, 2006 Selvfølgelig er det mange svensker i de dype skoger som har installert motorvarmer på en slik motor, så på nordicaudi var det mange svar å få.. "Jag kollade upp detta lite. Anledningen till att dom har börjat med "oljevärmare" är att i dessa nyare bilar så flippar insprutningen ur när man värmer vattnet. Motorn är varm fast givarna sitter monterade kallt så boxen tror att motorn är kall och fetar på med bränslet och då flippar boxen ur på något vis enligt VAG. Oljevärmaren skulle vara bättre för både miljö och motorn och dessutom skulle det inte skilja i tid att få upp värme i kupén eftersom bilen ändå inte släpper in något varmvatten i värmepaketet förän motorn har uppnått en viss temperatur och denna tiden skulle tydligen inte skilja så mycket om man kört med "vattenvärmare" eller inte. " De første 1,8t i A4 8E fikk tydeligvis installert slangevarmer, uten videre suksess.. derfor har alle av disse gått over til oljevarmer etterhvert, og mange fornøyde svensker med dette ihvertfall.. en annen fin ting er jo at installasjonen blir latterlig enkel! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...