Ombyggning 2,5TDi(115hk) til 2,5TDi(140)hk

Anbefalte innlegg

Har fått fatt i en rullet A6 2,5 TDi 140 hk i tyskland med nesten alt utstyr. Har selv en 2,5TDi 115hk m/chip. Lurer på om det er mye jobb og bytte motor i bilen min til 140 hk. Er styre enheter og sånn forskjellige. Hva er egentlig forskjellen på 115 hk og 140 hk?

I 140hk så sitter det også 6 trinns girkasse, vil denne passe?? evnt. på 115hk?

Hvor mye må skiftes, bremser?, drivaksel?, fjærben? o.l

Hvis det er noen som har gjort dette før eller har noen god råd om dette?????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Einar Sandvei

Har fått fatt i en rullet A6 2,5 TDi 140 hk i tyskland med nesten alt utstyr. Har selv en 2,5TDi 115hk m/chip. Lurer på om det er mye jobb og bytte motor i bilen min til 140 hk. Er styre enheter og sånn forskjellige. Hva er egentlig forskjellen på 115 hk og 140 hk?

I 140hk så sitter det også 6 trinns girkasse, vil denne passe?? evnt. på 115hk?

Hvor mye må skiftes, bremser?, drivaksel?, fjærben? o.l

Hvis det er noen som har gjort dette før eller har noen god råd om dette?????

 

Skal det være noe vits i å bytte motor, må du få chippet 140 hken. Styreenhetene er forskjellige, men jeg går ut i fra at ledningsnettet er det samme. Shortblokka er lik, så 6 trinnskassa passer selvsagt. Vet ikke hva forskjellen på motorene er, men det finner du ut på delefilmen. Tipper det er ecu, dyser og turbo som er forskjellen. Ingenting trengs og bli byttet, for å det godkjent(?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Julie Tronsmo

Skal det være noe vits i å bytte motor, må du få chippet 140 hken. Styreenhetene er forskjellige, men jeg går ut i fra at ledningsnettet er det samme. Shortblokka er lik, så 6 trinnskassa passer selvsagt. Vet ikke hva forskjellen på motorene er, men det finner du ut på delefilmen. Tipper det er ecu, dyser og turbo som er forskjellen. Ingenting trengs og bli byttet, for å det godkjent(?)

 

Skal selvfølgelig chipe og justere litt trykk o.l på 140 hk.Med chip ca 170h. Vet at det er mulig å få ut 200 hk av de uten store påkostninger.

Og 200 svartrøyk hk bør holde i A6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte en mail til Møller teknisk og sprurte om det var stor forskjeller og om det vill bli godkjent.

Dette var svaret jeg fikk:

 

Vedrørende din Internetthenvendelse.

 

Jeg har ikke noen ferdig oversikt over forskjellene på motorene, men den

ligger nok hovedsaklig i topplokk, kamaksler osv.

 

Dessverre har verken vi eller Audi-fabrikken noen ombygningsdokumentasjon på

nyere biler (etter ca.'90). Dette ble utgitt av VW/Audi i Ratgeber som ble

oversatt til norske brev her, men etter '83 har det ikke kommet noen ny. De

få dokumentene vi har her på biler frem til '90 er selvprodusert.

 

Skal man bytte motor, sier Audi AG at ferdig ombygd bil skal tilsvare

serieprodusert bil, hvilket tilsier at du må ha dokumentasjon på

forskjellene mellom de to bilene.

 

Vi har ikke noen mulighet for å utstede godkjenningsdokumentasjon for en

slik endring uten at det er fastslått hvilke forskjeller det er på de to

modellene. Å finne forskjell på to ulike biler kan nesten bare gjøres ved

verkstedlitteratur og delelister, evt. typegodkjenningsunderlag, og dette

har vi ikke kapasitet til.

 

Det enkleste vil nok således være å sette i en tilsvarende motor som den du

har.

 

Vi beklager at vi ikke kunne gi deg et mer positivt svar denne gangen, men

ønsker deg samtidig lykke til videre med din Audi.

 

mvh

Tom Sagerud

Kundesenter

Harald A. Møller AS

 

mailto:kundehenvendelser@moller.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dette er ikke et dårlig svar egentlig. Ved hjelp av delenr, akte og ditt lokale Vw-Audi verksted burde det være fullt mulig å dokumentere hvilke forskjeller det er på bilene. :)

 

Det var fint å høre syns jeg. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilene er temmelig like.

Bremsene forann på 115 hk er samme dia som 140 hk, men ikke ventilerte som på 140'n. Så skiver og kal. må byttes forann. Ellers er alt likt.

 

Motor:

Motorene er identiske bortsett fra: Dysene og ECU.

 

Både turbo og pumpe + allt annet er likt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke større forskjell altså, da bør jeg bytte da. Men Møller har ikke tid til og hjelpe meg med å godkjenne den med større motor. Helt tragisk spør du meg, derfor bruker jeg erik arnesen( ikke møller). Kjenner en som tidligere har jobbet på teknisk hos møller, får høre om hen kan finne ut noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor vil det ha det godkjent? Ingen kommer til å finne ut at bilen har en annen ECU og andre dyser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Petter Sanni Jacobsen

Hvorfor vil det ha det godkjent? Ingen kommer til å finne ut at bilen har en annen ECU og andre dyser.

 

Du har et poeng der, men jeg liker å ha alt på den rett siden av gjerdet. Men hvis ikke møller er behjelplige så er helt sikker Audi i Tyskland det, de har vel kansje litt annen innstilling enn slappe og lite hjelpsomme møller. Men ny motor tror jeg det blir uansett godkjent eller ei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må vel også betale HK avgift? Siden bilen din er en 96 modell. Eller er den regga i 95?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Petter Sanni Jacobsen

Du må vel også betale HK avgift? Siden bilen din er en 96 modell. Eller er den regga i 95?

 

Det har du F... rett i, da blir det ingen godkjenning på det. Men ny motor skal jeg klare å få putta oppi, som sagt ingen legge merke til det. :-) Bilen min er rega. august 1996

 

Holder med de avgiftene/skattene jeg betaler staten allerede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvorfor bytte motor da? Kan du ikke bruke motoren du har, bytte hjerne og evt ledningsnett og dyser? Voila.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om din motor er i god stand, hadde jeg bare byttet dyser og ecu.

Resten på reservedels-hylla!!

 

Om bilen har hel forstilling, hiver du jo bare over skiver og cal forann.

 

Regner med du vil ha 6-trinns kassa over! litt mere usikker her mht fester etc... Ville tro at den bruker samme huset. Men om ikke kan det jo hende at du må ta over noen fester fra vraket.

 

PS! hva får\fikk du bilen for?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Wilthil

Om din motor er i god stand, hadde jeg bare byttet dyser og ecu.

Resten på reservedels-hylla!!

 

Om bilen har hel forstilling, hiver du jo bare over skiver og cal forann.

 

Regner med du vil ha 6-trinns kassa over! litt mere usikker her mht fester etc... Ville tro at den bruker samme huset. Men om ikke kan det jo hende at du må ta over noen fester fra vraket.

 

PS! hva får\fikk du bilen for?

 

6 trinns kasse skal ihvertfall over, jeg bruker evnt alle fester o.l.

 

Kjenner en som er tysk statborger og han har en venn av seg som har en rullet A6 tdi avant m/nesten alt utstyr.

Har ikke hentet den enda, vil være sikker på at det passer.

Tar kun ut motor og girkasse, hiver det i hengeren og full gass over grensa.

Hvordan det, trenger du deler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, men har tenkt samme tanken selv lenge. Lurte bare på evt. hvor det lå i lende.....

Kunne tenkt meg en 2,5 tdi igjen serru.

Tanken er jo og få tak en her hjemme som er gått mye, og lav pris. Så fått tak i en skadet sak med ok Km og skinn etc...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg kjøpte min for ca 9 mnd siden så ga jeg 125000 for en 96 varebil. Men org. sports pakke, el. ruter, speil, sommer og vinter hjul på 16" og 15" felg. S6 ratt.

Var meget hel og pen både innvedig og utvendig. Noen riper og sår i lakken selvfølelig. Bilen hadde da akkurat rundet 200 000km.

Har hatt noen påkostninger på den siden jeg kjøpte den, men ikke noen store og syre noen.

Hvis du skal ha deg sånn bil igjen så har jeg et Sachs performance kit som senker 35-40mm til den. Dempere og fjærer.

Har veil. ut pris på over 12000,- hos hellanor. Selger det for halvparten. Sittet på bil i 6 mnd. Har fått et kjempe tilbud på juserbart høyde/hardhet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes nesten det var litt mye.

Solgte min for 3 mnd siden for 125. Det var med hvite skilt og 135 tkm.

Ser prisene varierer mye rundtom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest
Denne tråden er stengt for flere svar.


VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.