Anbefalte innlegg

Heisann

 

noen som har erfaringer med 2.8 V6 174 hk? samme motor som i vr6?

 

hvordan er den kontra 2,3 20v?

 

sprekere? mer morsom? reprasjonskostnader? :confused:

 

ps. hva er regreim intervallen på 2.8 : klø : ?

 

takker for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Har 2.8 V6 i A4'en, og er godt fornøyd med den.

 

Har ikke hatt andre kostnader på den enn vanlig service, og den nærmer seg nå 160000km. Motoren er kjent for å bruke litt olje, men ikke så mye at jeg syns det er plagsomt. Syns forøvrig forbruket var mindre med Mobil1 enn Castrol, men har ikke noe dokumentasjon på dette

 

Dette er en helt annen motor enn VR6, og kan overhodet ikke sammenlignes.

VR6 har 15 graders sylindervinkel og felles topplokk, mens V6 har 90 grades vinkel og to separate topplokk (kan hende jeg tar feil ang VR6, men da kommer det sikkert et korrigerende innlegg snart:))

 

Intervall for reg.reim er 120000km, og bør overholdes. Røket reim koster mer enn du liker å tenke på.

 

Sammenligning med 2.3 20v kan jeg dessverre ikke svare på, men min erfaring med 2.8 motoren er absolutt positiv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne da det ser ut som jeg kanskje skal kjøpe meg en bil med sånn motor og kunne gjerne tenkt meg noen erfaringer med redskapen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne da det ser ut som jeg kanskje skal kjøpe meg en bil med sånn motor og kunne gjerne tenkt meg noen erfaringer med redskapen :P[/QUOT

 

Jeg hadde en 80 2.8 12V Quattro før A4en. En motor med sykt bra bunndrag (dreimoment: 250nm).men kan ikke samenlignes med Vr6motoren i kvashet på høyt turtall men har et mye bedre bunndrag nedentil. Den kanvirke litt lat men viss du ser på speedometret så ser du at den drar godt!:) det er mer en autobane cruiser ell en lyskryss racer.mange blir nok litt skuffet med engang når de prøver den motoren helt til de passerer 100 på spedometeret og merker at bilen fortsatt drar like godt til du passerer godt over 200km/h.

men er en veldig dyr motor og reparere viss det skjer noe.og som skrevet over at den er kjent for og kunne bruke litt olje!fylte etter litt over literen på 10 000km på min. Den går bedre enn 2.2 20V.fordi om den kan virke veldig kvass når du får litt turtall så har 2.8motorn ett mye bedre NM register.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kjemefin motor, rett og slett! Skal selv kjøpe meg en 100 2,8q etterhvert regner jeg med, og den har jeg kjørt endel med før om årene. Herlig bunndrag og veldig kultivert gange på den. Bruker dessuten ikke mer bensin enn 2,3 i tilsvarende bil (med quattro) og om du trekker ei campingvogn så bruker den gjerne et par dl mindre bensin på mila enn 2,3 vil ha.

 

Husk bare at ved reg.reimskift må du ha verktøy som holder kamakslingene i riktig posisjon, det var ikke gjort nå sist på den bilen jeg skal ha og der må det byttes diverse ventiler og løftere.....termostat må også byttes samtidig som reg.reimskifte pga av plassering/samme jobb.

 

Hvorvidt de har en tendens til å bruke mer olje enn andre motorer skal jeg ikke si så mye om, men jeg synes det virker å finnes eksempler på oljeslukende motorer uansett hva slags motor du ønsker...så det beste er vel å håpe man finner en som ikke bruker olje, uansett hva slags bil du kjøper :)

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke så veldig lang erfaring med denne motoren, men har den selv i A8`n min. Med en vekt på rett under 1700(edit skrivefeil) kg fungerer den veldig bra i den bilen syns jeg. Motoren er ikke den kvikkeste, men drar godt så og si fra bunn av og holder faktisk godt med opp i registeret også. Er mange som har sittet på meg som har blitt overrasket over hvor bra bilen faktisk går ( de fleste tror vel A8 er en skikkelig sinke da, men, hehe ). Det er som det blir nevnt her gjerne når man kommer opp i litt fart motoren virkelig kommer til sin rett.

 

Teknisk er vel disse motorene kjent for å være skuddsikre, dog litt dyre på vedlikehold ( regreim etc siden det er en V6 ). Oljeforbruket på min er ikke noe tema, den bruker så og si nada og har ikke hatt noen andre problemer med den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... og dersom noen lurer på hva det koster å skifte reim, så betalte jeg ca 7000.- for denne jobben hos Møller.

Da ble også vannpumpen skiftet, siden den ligger delvis skjult bakom reimen og er et he***te å skifte i etterkant.

 

Anbefaler også http://www.12v.org, som inneholder mye bra informasjon om disse motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for god informasjon:glad: Har nå kjøpt bilen! Audi 80 2.8 quattro m org rs fanger. just koni, dobbelt eksos osv, skal få hentet bilen på mandag og gleder meg som bare det : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med nydeli motor. Har hatt en 2,8 v6 siden i vår... Helt konge motor. Min bruker ikke olje.... MEN en ting jeg har merket meg er at forbruket varierer mer i forhold til kjøring... Inspirert eller sparefot... enn min tidligere tdi 1,9.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker og bukker :D kommer prosjekt tråd når jeg har henta bilen og får tatt bilder..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt denne motoren i en Coupe selv, og syns den var flott. Den kan virke litt lat, fordi at den drar så likt over hele registret, og har ikke noe "ketchup" effekt. Noe som egentlig er bra. Jeg likte iallefall motoren godt, og fin lyd ;) Betalte btw 5500 kr for reg.reim skifte og vannpumpe. Var hos en lokal vw-audi forhandler!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fin lyd sålenge katalysatorne er i orden. du har to og de koster 7700 hver hos møller... da skal jeg love deg at du får stygg lyd visst de ikke er i orden. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen jeg har kjøpt har nye race-katter, sinnsykt grom lyd. I tilfelle ufelle har jeg vært annsatt som selger på møller tideligere og får gode priser på deler.

 

Har noen forresten noen anb. i forhold til olje? (har hørt mobil1 er bra) tenkte jeg skulle gi den mini makeover med nye plugger, nye væsker, filterbytter og oljeskift, greit å være rusta til vinteren :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange potter er det på bilen du skal kjøpe? Med tanke på lyd..

Går med tanken på å fjerne mellompotta mi:)

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker for å være helt ærlig med deg, bilen er såpass lav at det var ingen lett jobb å se i skumringen, men sitter et relativt heftig effektannlegg på den : rock :

 

henter bilen på mandag, så kan sende deg en PM med bilder og evt. lydklipp hvis det er intressant?

 

ellers gode erfaringer med bilen din?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det noen som aner om det er noen som selger kat erstatter til denne motoren da?

 

sigmund nilsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen jeg har kjøpt har nye race-katter, sinnsykt grom lyd. I tilfelle ufelle har jeg vært annsatt som selger på møller tideligere og får gode priser på deler.

 

Har noen forresten noen anb. i forhold til olje? (har hørt mobil1 er bra) tenkte jeg skulle gi den mini makeover med nye plugger, nye væsker, filterbytter og oljeskift, greit å være rusta til vinteren :D

 

Blåser liv i denne igjen da jeg lurer på hvor race katter er mulig å få tak i? skal å se på en 80 2.8 i dag men den er UTEN katter og skal godkjennes til høsten igjen.. litt skeptisk til hvordan det går uten kattene : klø ::confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg skal inn med min på eu kontroll om noen uker. har ikke noen kat nå så jeg tar bare sjansen på det. må jeg skifte så får jeg sikkert beskjed.

 

 

ps. er meget overasket over forbruket på denne motoren.... har fått den ned i 0,65 per mil på kjøre komputeren. det var en distanse på ca 3 mil med like mye mot bakker og unna bakker. normalt på lang turer bruker den ca 0,8 og om vinteren er det ca 3,5 da! lenge leve quattro!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Er meget godt fornøyd med min v6. Har aut på min bil,noe jeg liker godt. Akkurat kjørt 100 mil med feriepakket bil,og forbruket lå på 0.86. Lå da jevnt i 100-130 km/t der det var forhold til det. Syns den drar ekstra bra når den kommer over 3200 i turtall. Forbikjøringer av biler som ligger i 70 km/t, går rimelig fort unna i 2 gear. Min motor er nå gått 297 000 og den bruker minimalt med olje. Flott motor som man ikke hører inne i bilen ved normal kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg jo eid bilen i underkant av et år, og til de som lurer: Dette er en fantastisk motor. Riktignok kjennes det ikke at det går spesiellt unna, men med et øye ned på speedometeret så skjønner man at kreftene er der! hverken bruker den mye olje eller bensin. Min har nå gått rett i overkant av 200.000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den virker ikke så sprek nei. men den tar både bmw 325 og a4 1,8 t. er kjæmpe fornøyd :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt min 2.8 i over 4 år.. Kjørt på den litt over 105000km, snart så telleren runder 300000: rock :

Det er en kjempemotor på mange måter. Bunndrag og seig som fa**:tilber:

Min motor bruker/lekker nå ca 1l olje per 2000km :P

Heldigvis så jeg snart skal få ordna det.. Da blir det bra.

 

Og til EU-Kontroll uten cat.. Sorry, men jeg tviler på at det går, men det er lov å prøve:)

Jeg har brukt mine da jeg har tatt kontroll og hatt forholdsvis høye verdier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo jo. men jeg vet at jeg kommer til og måtte inn på etterkontroll uansett. så tenkt i bare og finne ut hvor høy målingen blir...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.