Kva kjem sporing av, profil str., bredda eller konstruksjon?

Anbefalte innlegg

Hei

 

Eg har nettop lagt om til vinterdekk, og fått "ny bil". SPORINGA ER HEILT VEKK!

 

Dimensjonen på sommerdekka var: 235/45 17

Dimensjonen på vinterdekka er : 205/55 16

 

Det som er så frustrerande er at på en Chrysler Grand Voyager eg også har, står det sommerdekk med samme

bredde og felg størrelse, men med 55 profil. DENNE SPORER IKKJE I DET HEILE!

 

Kvifor????

 

Bredda kan det ikkje vere sidan 235 går greit på Voyageren,

Er det profilen? 55 profil går greit på begge bilane.

45-profil dekka på S4-en ser firkanta ut i forhold til 55-profilen på Voyageren.

Dekka på S4-en har "Rim protection" gummi kant. Er det denne som gjer det?

 

Trenger innspel, for eg kjem til å kjøpe nye sommerdekk til neste år sjølv om der er 6-7mm igjen på desse dekka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være MANGE faktorer som spiller inn. Første bud er at alle foringer og alle hjulvinkler er korrekte. Har erfart sporing/ikke sporing i samme dekk-dimensjon også,det var i 195/45-14. Hadde Continental Sportcontact som spora noe helt sykt så bytta jeg til Toyo Proxes T1-S (tror jeg??) og da ble sporinga sågodt som borte. Så noe "fasit-svar" tror jeg ikke fins egentlig.....det er iallfall min erfaring. Kan være himmel og helvete i forskjell fra produsent til produsent på samme dekkbredde og profil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innpresset på felgen har mye å si også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sporing kommer av ELENDIGT norsk vei vedlikehold....

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sporing kommer av ELENDIGT norsk vei vedlikehold....

 

Tom Rune

 

der traff du spikeren på hodet:)

 

 

 

ellers har profilen på dekkene mye og si, og hvordan mønsteret på dekket er utformet.

 

mønsterdybden har også mye og si, slitte dekk sporer ofte noe sinnsykt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

innpress, får olabileffekt når hjulet kommer for langt ut, prøvde en gang 25mm forskjell innpress fra originalt på en volvo 240 å den blei mongo, hadde og litt avvik på gammle audien og den ville ri på ytterkanten, alt i alt seiret utseende og man blir vant

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

innpress, får olabileffekt når hjulet kommer for langt ut, prøvde en gang 25mm forskjell innpress fra originalt på en volvo 240 å den blei mongo, hadde og litt avvik på gammle audien og den ville ri på ytterkanten, alt i alt seiret utseende og man blir vant

 

hmm... Org. skal det vere 45mm innpress...

På sommerfelgane er det 37mm innpress. Diff. = 16mm (jada... 1mm for mykje)

På vinterfelgane er det 40mm innpress. Diff. = 10mm (og det er org. S4 felger)

... hadde ikkje tenkt meg at 6mm i differanse hadde så mykje å seie..

 

Min teori er dekk sidene sin konstruksjon:

På Voyageren, med 55-profil "buler" dekksida ca 2cm utover i forhold til felg og rullebana.

På S4-en, med 45-profil og "Rim protection" gummi kant, er dekksida nesten loddrett fra felgkanten og ned til rullebana.

 

Min konklusjon:

Stive dekksider gjer at trykkpunktet mot veien flytter seg mykje når vegen har "litt" hjulspor.

Med mjukare dekksider vinklar rullebana seg bedre i forhold til veibana, og man oppnår jevnt marktrykk fra dekket.

 

Nokon som kan bekrefte/ avkrefte dette?

 

Er det mulig å få tak i dekk til S4 som har mjuke sider, eller er alle dekk for 250km/t så stive?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

med sånne dekk forsterkes den olabileffekten, du har helt rett, løsning på problem blir enten skifte til smalere dekk eller dekk uten felgbeskytter, du kan også prøve deg litt frem med forskjellig dekktrykk som kan hjelpe litt. ved å ligge så langt ut mot maks innpress kan gi større belastning på understell også(vekt ganger arm)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

med sånne dekk forsterkes den olabileffekten, du har helt rett, løsning på problem blir enten skifte til smalere dekk eller dekk uten felgbeskytter, du kan også prøve deg litt frem med forskjellig dekktrykk som kan hjelpe litt. ved å ligge så langt ut mot maks innpress kan gi større belastning på understell også(vekt ganger arm)

 

Sidan chrysleren med 235 dekk ikkje sporer i det heile tatt, så kan det ikkje vere bredda som er problemet i utgangspunktet...

Differansen på 55profil og 45 profil i samme dim og bredde (235/17"), er berre 24mm eller 6,8% i følge denne kalkulatoren. http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/hidden/a1294/a1294.php&var=

Skulle ikkje tru at det har så enormt mykje å seie... :confused:

 

Litt OT:

Ser på andre tråder at "cool look" blir vektlagt meir enn kjøreegenskaper...

Etter mi meining er dette å bomme på mål "big time"! ... men no e no ej en "gamling" med 15 år bak rattet.

eg har ALDRI kjørt bil med så dårlige kjøreegenskaper som S4-en hadde med desse dekka! Torer ikkje tenke på korleis det er med 19" og oppover!!!

Min gamle Mazda 626 -87 mod låg mykje bedre på veien! Først må bilen kunne kjøre rett fram, før man begynner å snakke om å ligge klistra på veien i sving. Der må nok Mazdaen gi tapt! : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT:

Ser på andre tråder at "cool look" blir vektlagt meir enn kjøreegenskaper...

Etter mi meining er dette å bomme på mål "big time"! ... men no e no ej en "gamling" med 15 år bak rattet.

eg har ALDRI kjørt bil med så dårlige kjøreegenskaper som S4-en hadde med desse dekka! Torer ikkje tenke på korleis det er med 19" og oppover!!!

Min gamle Mazda 626 -87 mod låg mykje bedre på veien! Først må bilen kunne kjøre rett fram, før man begynner å snakke om å ligge klistra på veien i sving. Der må nok Mazdaen gi tapt! : haha :

 

Det kommer jo helt an på målet med bilen det. Brukes den hver dag på all slags vei og man f.eks kjører på bane av og til, så burde man ikke velge 80mm senkesett og 30 profil dekk.

 

Har selv kjørt bil med 30 profil dekk hver sommer i 3 år og det er ikke noe problem med det. Jeg ofrer brukervennlighet for max senk mao.

 

Jeg tror det har mye å si for sporing hvordan dekket ligger ned mot asfalten. Et bedt firkanta dekk vil spore mye mens et "sykkelhul" med svært runde kanter sporer mindre. Men bredde generelt, ET på felg og dekkmerke/blanding spiller sikkert også inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikkert ikke dumt å ta en forstillingskontroll, en millimeter her og der kan gi den store forskjellen... den s4 der er vel a6 chassi? på min gamle c4 var det løse dempere i fjærbenet og det satt uoriginale dempere i og diameteren var 3mm for liten det resulterte i at demperen vandra inni fjærbenet og hjulvinkelen forandra seg hele tia, da fikk jeg sporing som faen, hvis du har fjærben i d heletatt kan du sjekke det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bredde på dekk , innpress og mønster i dekk er vel det som kan avgjøre noe.

( så sant hjulstillinger er rett )

 

Har opplevd stor forskjeld på samme dekkdim på samme felg i forskjellig mønster...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På S4 er originalinnpress 35 på 15" og 16" originalfelger, 40 på 17" originalfelg. 45-innpress er det vanlig Audi 100 som har.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har bestemt meg for at sommerhjula eg har ikkje skal på bilen igjen pga sporing. Det er derimot vanskelig å bestemme seg for kva eg skal satse på, fordi eg ikkje forstår kva som er "gale" med dei dekka eg har, men no har eg funnet ein "feil" i oppsettet:

 

Eg har leika meg ein del med diverse dekk/felg kalkulatorer og lagt merke til at ingen av desse vil sette opp den dekk/felg kombinasjonen eg har på sommerhjula.

 

Eg har 235/45-17 dekk på 7,5x17" felg medan alle kalkulatorane kjem opp med 8" felgbredde som minimum på 235 dekk.Kan dette vere årsaken til sporinga?

 

Har lyst på nye felger, og vil da helst gå opp ein tomme eller to i felg størrelse, men eg har ikkje lyst å beholde sporinga. Har dere tips til eit dekk/ felg oppsett som ser godt ut og samtidig er tilnærma sporingsfritt på en UrS4?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har bestemt meg for at sommerhjula eg har ikkje skal på bilen igjen pga sporing. Det er derimot vanskelig å bestemme seg for kva eg skal satse på, fordi eg ikkje forstår kva som er "gale" med dei dekka eg har, men no har eg funnet ein "feil" i oppsettet:

 

Eg har leika meg ein del med diverse dekk/felg kalkulatorer og lagt merke til at ingen av desse vil sette opp den dekk/felg kombinasjonen eg har på sommerhjula.

 

Eg har 235/45-17 dekk på 7,5x17" felg medan alle kalkulatorane kjem opp med 8" felgbredde som minimum på 235 dekk.Kan dette vere årsaken til sporinga?

 

Har lyst på nye felger, og vil da helst gå opp ein tomme eller to i felg størrelse, men eg har ikkje lyst å beholde sporinga. Har dere tips til eit dekk/ felg oppsett som ser godt ut og samtidig er tilnærma sporingsfritt på en UrS4?

 

Kan som nevnt svært mange grunner til sporing, men jeg tror det viktigste er formen på dekkets skulder, dvs dekktype og bredde. Det skal ikke ha noe å si at dekket er litt for bredt på felgen siden dette ikke påvirker dekkets anlegg mot bakken noe særlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan som nevnt svært mange grunner til sporing, men jeg tror det viktigste er formen på dekkets skulder, dvs dekktype og bredde. Det skal ikke ha noe å si at dekket er litt for bredt på felgen siden dette ikke påvirker dekkets anlegg mot bakken noe særlig.

Så det å kjøpe 8,5" breide felger og så flytte over dekka vil ikkje ha noko for seg da mao? Sporinga vil vere den samme? Har begynt å leite etter det nemlig... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det å kjøpe 8,5" breide felger og så flytte over dekka vil ikkje ha noko for seg da mao? Sporinga vil vere den samme? Har begynt å leite etter det nemlig... :o

 

Jeg tror ikke dette hjelper, men det går jo an å prøve og se.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det å kjøpe 8,5" breide felger og så flytte over dekka vil ikkje ha noko for seg da mao? Sporinga vil vere den samme? Har begynt å leite etter det nemlig... :o

 

Eg tror det vil hjelpe å kjøpe breiere felg. Eg har og de samma problemet med sporing å kjører nå med 235 35-19 dekk på 8" felg og på gammlebilen der hadde eg 225 35 19 på 8"felg å det spora ingenting, å begge bilene er bygd på samme plattform Leon og tt så det er ikke forskjeld på bil som er problemet hos meg, .så vil tro att det hjelper å bytte til smalere dekk. Det skal vertfall eg til sommeren. på gamle bilen var det og antydning til dekkstrekk noe så gjorde att dekket blei litt rundere i kantene ikke så firkanta som det eg har nå, virker ut som det er litt mer gunstigt med tanke på sporing.

 

lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg tror det vil hjelpe å kjøpe breiere felg. Eg har og de samma problemet med sporing å kjører nå med 235 35-19 dekk på 8" felg og på gammlebilen der hadde eg 225 35 19 på 8"felg å det spora ingenting, å begge bilene er bygd på samme plattform Leon og tt så det er ikke forskjeld på bil som er problemet hos meg, .så vil tro att det hjelper å bytte til smalere dekk. Det skal vertfall eg til sommeren. på gamle bilen var det og antydning til dekkstrekk noe så gjorde att dekket blei litt rundere i kantene ikke så firkanta som det eg har nå, virker ut som det er litt mer gunstigt med tanke på sporing.

 

lykke til!

Dette stemmer med mine atagelser, så det var litt kjekt å høyre! :)

Var det same dekk type også kansje?

Det kan jo virke som om eg bør gå for 8,5" felger da siden de sporet hos deg med 235 bredde på 8" felg.

Takker for info!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette stemmer med mine atagelser, så det var litt kjekt å høyre! :)

Var det same dekk type også kansje?

Det kan jo virke som om eg bør gå for 8,5" felger da siden de sporet hos deg med 235 bredde på 8" felg.

Takker for info!

 

Typen dekk er nok nøkkelordet her ja. Tenk dere selv: Hvor mye forskjell er det på dekkets anleggsflate mot asfalten på en 8 og 8,5 toms felg? Nesten ingenting dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typen dekk er nok nøkkelordet her ja. Tenk dere selv: Hvor mye forskjell er det på dekkets anleggsflate mot asfalten på en 8 og 8,5 toms felg? Nesten ingenting dessverre.

Nei det har du rett i, at anleggsflata endrer seg marginalt, men når dekksidene står vinkelrett mot asfalten så må det vel vere stivare enn om dei skråer litt innover?

På samme måten som dekka på Voyageren i samme 235 dim står på 7" felg, og dermed skråer litt utover ( her er det 55profil i stedet for 45, og det hjelper nok også).

Tenker eg heilt feil???? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det har du rett i, at anleggsflata endrer seg marginalt, men når dekksidene står vinkelrett mot asfalten så må det vel vere stivare enn om dei skråer litt innover?

På samme måten som dekka på Voyageren i samme 235 dim står på 7" felg, og dermed skråer litt utover ( her er det 55profil i stedet for 45, og det hjelper nok også).

Tenker eg heilt feil???? : klø :

 

Du tenker vel rett, men tror det er litt teoretisk. "Dekkhjørnet" er jo meget stivt med "stålkanten" inni, så jeg tror dekkstrekket på et hjul ikke starter helt nedi bakken. Men mulig jeg tar feil, hadde vært greit å finne ut mer om dette. Men tror også at HVIS dette skal ha noe å si, så må man gå fra 7 til 10 toms felg med samme dekk, ikke bare 1/2 tomme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tenker vel rett, men tror det er litt teoretisk. "Dekkhjørnet" er jo meget stivt med "stålkanten" inni, så jeg tror dekkstrekket på et hjul ikke starter helt nedi bakken. Men mulig jeg tar feil, hadde vært greit å finne ut mer om dette. Men tror også at HVIS dette skal ha noe å si, så må man gå fra 7 til 10 toms felg med samme dekk, ikke bare 1/2 tomme.

 

Vi får sjå... å gå til 10" er uaktuelt, men fra 7,5 til 8,5 - 9" er realistisk synest eg.

Får sjå kva eg får tak i. Å kjøpe nye felgar er ikkje aktuelt. Da kjøper eg helder større felger og nye dekk. det passer berre så dårlig inn i familieøkonomien akkurat no å lgge ut 10-12k på dette.

Takker dog for advarselen... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en ting JEG kan garantere; At dekk-type har MYE å si. Har kjørt med samme felger i noen år, og har da kjørt med diverse dekk-merker. Har vært alt fra null sporing til ekstrem sporing.

 

Er som Runar K. sier, dekk-skulderen er en STOR synder! Dekk med av-rundet skulder sporer mindre enn "firkantede" dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en ting JEG kan garantere; At dekk-type har MYE å si. Har kjørt med samme felger i noen år, og har da kjørt med diverse dekk-merker. Har vært alt fra null sporing til ekstrem sporing.

 

Er som Runar K. sier, dekk-skulderen er en STOR synder! Dekk med av-rundet skulder sporer mindre enn "firkantede" dekk.

Det er dette eg tenker eg og. No har eg veldig firkanta dekk, så eg ville prøve å "runde dei av" litt ved å strekke dei på breiare felg.

 

Om nokon VEIT at dette er dødfødt, så skrik ut! da dette berre er ein teori. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.