Anbefalte innlegg

Tror termostaten kan være gåen. Motoren blir ikke skikkelig varm når jeg kjører. Ser så vidt at nåla flytter seg. Bilen blir greit varm i kupeen men det tar kanskje litt lengre tid enn vanlig.

 

Testet så litt ikveld og lot bilen stå på tomgang med AC og alt av. Da kom motoren opp i ca 80°C eller deromkring. Men det stoppet der. Normalt ligger den presis på 90°C.

 

Kan jeg ha rett i at det er termostaten?

 

Lurte litt på om det kunne være en sensor men det er vel utelukket?

 

Håper egentlig ikke det er termostaten fordi jeg har forstått at det er et he***te å bytte på en 2,4 30V.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror termostaten kan være gåen. Motoren blir ikke skikkelig varm når jeg kjører. Ser så vidt at nåla flytter seg. Bilen blir greit varm i kupeen men det tar kanskje litt lengre tid enn vanlig.

 

Testet så litt ikveld og lot bilen stå på tomgang med AC og alt av. Da kom motoren opp i ca 80°C eller deromkring. Men det stoppet der. Normalt ligger den presis på 90°C.

 

Kan jeg ha rett i at det er termostaten?

 

Lurte litt på om det kunne være en sensor men det er vel utelukket?

 

Håper egentlig ikke det er termostaten fordi jeg har forstått at det er et he***te å bytte på en 2,4 30V.

 

høres veldig ut som en gåen termostat gitt;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er termostaten byttet. Jobben ble gjort på 2 timer og det var rimelig greit å komme til når fronten var løsnet og dratt frem. Utfordringen var å få løs termostathuset som ligger bak reisterreimen og få et på plass igjen uten å ødelegge den nye termostaten. Men det gikk på et vis med litt makt. Så nå ligger nåla på 90 grader igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ting så jo helt bra ut samme kvelden rett etter at termostaten var byttet. Rett opp på 90 grader og stabilt. Men dagen etter så skjer det noe rart. : bråk : Syntes det tokr litt lang tid før den blir varm - så da den var nesten på 90 grader begynner den å falle til den stopper på 70 grader. Den har gjort nesten det samme flere ganger nå. Noen ganger så stiger den bare til 70 grader og stopper der.

 

Temperaturen viser jevnt høyere nå en før termostaten var byttet. Da var det bare så vidt den flyttet seg over minimum og kun hvis jeg slo av varmeapparatet.

 

Noen som kan komme med et tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan man sjekke om en termostat er gåen? skal det ikke være mulig å sjekke med mulitimeter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En termostat sjekkes i en kjele med vann på komfyren.

 

Når vannet blir varmt nok (88-102 grader alt etter som), så vil man se at termostaten åpner seg.

 

Torge: Kan hende det er temperaturgiveren til instrumentet ditt som er problemet, eller instrumentet selv.

 

På min VWannabe varierte den avleste temperturen værre en kursene på Oslo Børs. Jeg bytta temperaturgiveren (G62?) og vips så ble avlest temperatur stabil på 90 grader.

 

På en kollega sin Passat var det dårlig forbindelse inne i selve instrumentet som forårsaket variabel temperaturvisning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt over her: Dobbeltemperaturgiver G-62. Den kan stelle istand litt av hvert f.eks ditt problem. Som regel lar det seg røpe ved å lese av feillager på motor og instrument om denne er gåen eller ikke. I så fall er du i selskap med ca ALLE andre som har denne type føler på sin motor. De har eller kommer også til å skifte. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.

Høres fornuftig ut. Kan dette sjekket med VagCom og er det da noen i Stavanger-området som kan bistå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg konkludert med sensorfeil. Via klimaanlegget har jeg lest ut temperaturen på kjølevannet og den viser 90 grader etter litt kjøring. Det gjør ikke viseren i dashbordet. Så da er det Audisentret neste...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.