10VT bruker 2 liter på mila....

Anbefalte innlegg

Har litt "trøbbel" med litt høyt bensinforbruk på bilen min, 10VT UrQuattro. Uansett hvor fintfølende man er på gassen eller ikke, så ligger forbruket på ca 2 liter per mil. Bilen har katalysator...kan denne være tett og dermed påvirke forbruket? Har trykktestet systemet for lekkasje, og det skal være tett...fant en lekkasje i fjor som gjorde at den stoppet og ikke ville starte..men det er rettet opp i. Fordeler, tennkabler og plugger ble også byttet i fjor, og bilen er gått ca 5000km siden da. Den har siden jeg kjøpte den brukt litt mer bensin enn det man skulle tro var normalt... :)

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er lambdasonde på den ville jeg sjekket / byttet den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er lambdasonde på den ville jeg sjekket / byttet den...

 

Det tror jeg ikke det er, dette er en WX-motor, en slags KG/WR-kloning med 2144 ccm. Men jeg kjenner den går på fet blanding, hører at motor ikke tenner skikkelig før nærmere 2000 o/min. På 5. gir og 1500 o/min så rister motoren liksom...

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er tenning på denne styrt av ECU eller er det vakum/trykk klokke på fordeler? Dersom vakum/trykk slangene til fordeler er koblet feil, er tette eller lekker kan dette være problemet?

Kjører med en WJ motor selv, og har slitt litt med vakum slanger. Er jo en spagetti uten like originalt. Nå tror jeg at jeg har det ca bra, og bilen går mye penere på tomgang, og drar mye bedre før turbotrykket kommer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det lov å antyde at du antakelig sliter av blyfotsyndromet? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det lov å antyde at du antakelig sliter av blyfotsyndromet? :P

 

Vidar: Tenningen er styrt av ECU etter det jeg vet (har ikke fått sjekket 100% pga sykdom).

 

Hva angår blyfotsyndromet så er bilen kjørt en hel tank med "normalfot" (som herr Moen antyder kan være blyfot) og en tank med "silkefot", dvs ikke over 2500 o/min på kald motor, ikke over 3000 til vanlig, aldri full gass i motbakker osv osv....uansett, forbruket er stabilt på 1,8 til 2,1 uavhengig av hva slags fot man bruker på gassen ;)

 

Har fått et tips om at det kan være temp.føleren som sitter ¨på blokka der vannet fra radiatoren kommer inn.

 

Andre tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestilt dobbeltemperaturgiver som det så fint heter. Den sitter bak på blokka. Det er vel denne som går til ECU? Koster bare en 3-400kr så jeg bare bytter den og ser. Skal også ta en kikk på tenninga i kveld, kom på i dag at jeg drev å justerte den 30-40 grader feil for å få start en gang i tiden pga lekkasje på en trykkslange. Er usikker på om jeg justerte med tenningslampe etterpå...Går ca 250 o/min (varierer fra 900-1150) raskere på tomgang, enn hva de papirene jeg har på bilen fra tidligere, som antyder at tomgang mellom 750 og 800 er mer riktig (målt på miljøtestestasjon i Sveits årene 88-00).

Har trykktestet og det skal ikke være noen lekkasjer på vacuum eller trykkslanger nå.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har da justert tenninga ned et par hakk...reduserte tidsforbruket på aks. i 5. gir fra 80 til 140 med 2 sekunder. Justerte også ned CO litt, og den likte seg straks mye bedre på lave turtall, i alle fall ned mot 1400 o/min i motbakke. Før var wastegaten justert til maks ladetrykk før den kutta pga tenningsbanksensorer. Nå fikk jeg litt lavere ladetrykk og kunne skru skruen ca 2,5 runder rundt uten at den kutta (har fremdeles mer å gå på). Så jeg vil tro tenninga har vært helt ute å kjøre...fikk raskere respons på turbotrykket men det bygget seg ikke like hurtig opp som før mener jeg. Dette kan vel ha med "motstanden" i motoren pga fet blanding og feil tenning å gjøre?

 

Tok også å tok av kontakten på termostatgiveren til ECU og turtallet økte da opp mot 2000 o/min på tomgang. Noen som vet hvilke verdier man skal få om man måler denne giveren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.