#1 Skrevet November 4, 2006 Som topic sier, så lurer jeg på hva er den beste måten å ta ut LMM fra en 2,3 10v NG motor... Har diskutert med en kompis pluss sjekket på ETKA.. Det som viser seg er at LMM ligger integrert i selve lokket over luftfilterboksen... Må skru av bensinfordeleren får å få tatt ut LMM.. Men da kommer spørsmålet om det spruter / renner bensin av bensinfordeleren viss jeg løsner på den..? Ser den sitter med 3 torx skruer ned på luftfilter boksen.. for på bildet fra ETKA så ser det ut som denne bensinfordeleren har ett eller annet med luftfilterboksen å gjøre.. ?! Siden på bildet fra ETKA viser at den sitter ned i et hull i luftfilterboksen... Skal få prøvd å renset denne LMM.. Bare å sprøyte på med masse Elektronik cleaner? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 4, 2006 Du kan skru den av med de tre skruene ja, det er ingen problem. Bensin vil det først renne om du begynner å skru av bensinledningene som er koblet til enheten. Det er to men her da: 1. Under ingen omstendigheter prøv å skru frahverandre bensinmengdefordelern, du får den mest sannsynligvis ikke sammen tett igjen. og 2. jeg tror neppe det vil hjelpe noe å spyle hverken det ene eller det andre på utsiden av denne enheten som et forsøk på å rense den. EDIT: Men om det er luftmåleplata du skal rense så hjelper det selvsagt med avfetting/el.nikkrens osv. Du kan skru løs luftmåleren fra luftfilterboksen med skruene langs kanten (nr.15) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 4, 2006 Hehe.. hadde ikke tenkt å begynne å skru fra hverandre bensinfordeleren nei.. Men finnes det noen måte å rense denne på? på en enkel måte? Hørte det var noen som sa at denne kan vær årsaken til at bilen går dårlig? Er den bare å løsne dem "15" skruene å så løfte opp plata, så å sprute me elektro-clean? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 4, 2006 Du får ikke rensa den så vidt jeg vet. Du kan kanskje skru ut skruen i bunnen og ta ut stempelet av den, men om det hjelper deg.. Problemene med fordeleren kan jo være at stempelet går treigt eller at kanalene i den er tett med dritt. Noen av fordelerne har også noen små filtre liggende oppi hullene der dysene er festa. Luftmåleplata løsner du ved å skru ut alle 15-skruene ja. Pass på at du ikke ødelegger pakninga mellom måleren og luftfilterboksen. Når du ser på undersiden av den så ser du vel fort hva som trengs å renses. Pass på at du ikke bøyer vekk noe når du holder på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 13, 2006 Fikk løsnet desse 15-skruene, og slik ser det ut under.. hvor er luftmengde måleren? heh.. Er det noen lmm på denne i det hele tatt? virker som alt inne i her er bare mekaninsk.. men hvordan funker denne? (se bilde) Det er en kabel som går til denne..?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 13, 2006 Fikk løsnet desse 15-skruene, og slik ser det ut under.. hvor er luftmengde måleren? heh.. Er det noen lmm på denne i det hele tatt? virker som alt inne i her er bare mekaninsk.. men hvordan funker denne? (se bilde) Det er en kabel som går til denne..?! Det spørs litt hvor langt du er villig til å strekke begrepet luftmengdemåler. Den store runde metallplata med arma som går bort til bensinmengdefordeleren er luftmengemåleren, eller luftmåleplata om du vil. Det stemmer at det er et helt mekanisk system, det er i prinsippet dette som kalles K-Jettronic (med avarter). Den lille saken du har runda inn er potensiometeret som gir signal til motorstyreenheten om hvor mye luftmåleplata er løftet. Brukes også til forbruksmåling i kjørekompen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...