Gladnyhet ang multilink aka mulitknirk

Anbefalte innlegg

Sendte en forespørsel til Møller direkte, og fikk svar (!!!) :

(Jaja, siden jeg er så "negativ" til noen ting, så må jeg igjen

skyte til møller sentralt for rask respons!!)

 

Here goes :

 

-------------------------------------------------------

Fabrikkinnkallingen gjelder kontroll av to komponenter i forstillingen som kan bli unormalt tidlig slitt. Nærmere bestemt er dette de nedre, fremre bærearmene. Øvrige komponenter i forstillingen er ikke berørt av fabrikkinnkallingen.

 

Eiere av de berørte bilene vil få en melding fra importøren vedrørende dette.

 

Selve kontrollen er gratis, en eventuell utskifting av disse bærearmene vil ha en utvidet dekning, med en begrensning i kjørelengden på inntil 200 000 km.

 

For de øvrige deler i forstillingen er det fortsatt fabrikkens kriterier for garantidekning som gjelder. Alle våre forhandlere har tilgang til de enhver tid oppdaterte kriteriene.

 

Vi håper dette besvarer din henvendelse på en utfyllende måte, og ønsker deg samtidig lykke til videre med din Audi.

-----------------------------------------------------------------------------

 

Slik jeg tolker dette, betyr det at dette er garanti på øvre og nedre bærearm. Hm, i følge diagnosen jeg fikk i går står det "Skifte øvre og nedre føringarm". Regner med føringsarm er det samme som bærearm, og kun synonymer?

 

Dog - det står at de skal vi skal vente på beskjed.... men følg med på deres biler.

 

Mvh,

Kjetil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom VAG nå.. og de sier følger :

"Den garantien gjelder kun de rette stagene i forstillingen", mens

de som er gåene hos meg er de vridde.

 

Ihht. diagnosen min er det følgende "Funnet slakk i høyre bakre bærearm nede + begge armer oppe høyre side".

 

Er det noen som har litt snøring på dette forstillingssystemet som kan forklare meg om dette er riktig eller feil? (Evt. kan sjekke opp mot ETKA el.l)

 

Btw;

Grunnen til at de må skiftes er at det kommer fukt inn i foringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan tipse om at sveisespray funker fint på gummi, slik at den blir mykere. Flere jeg kjenner, som har brukt dette på foringer, med hell.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde bilen min sist på service i Sverige (for 3 mnd siden) og der påpekte de at det var slark i fremre nedre bærearm. Jeg tenkte ikke mer over saken før jeg tilfeldigvis fikk høre at fabrikken kalte inn biler til sjekk. Jeg fikk ingen innkallelse, men nå er jo min import så da gir dem vel beng. Jeg er registrert hos Møller, gjort 3 servicer der. Men snakket med dem og kontrollerte om chassisnummer var innenfor aktuelle modeller. Fikk time på Møller Ryen og hentet bilen i dag. De har da byttet 1x nedre fremre bærearm. Garantien som VAG har innkalt biler til nå dekker KUN denne armen, ikke bakre nedre, ikke de øvre. KUN den på bildet. Jeg synes det var litt rart at det kan oppstå slark i bare en da begge har vært likt belastet, men fikk beskjed om at eventuelle oppdagelser om slark på andre siden senere også ville dekkes av samme garantiordning.

 

Dette er armen (før skifte):

b5-38.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fattern fikk bytte på sin i går. Nå knirker det ikke lengre :) Skal være byttet "alt" der fremme..

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fattern fikk bytte på sin i går. Nå knirker det ikke lengre :) Skal være byttet "alt" der fremme..

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi forhandler benketet:

 

Skiftet Nedre fremre bærearm på 98 A4 2.8q (som jeg tok med meg fra USA i 2001) hos Auto E18 i Bærum mars 2002 for den nette sum av 6.966,-. Har ennå faktura. Ringte nettopp Audi E18 og fikk bekreftet at det var de nedre fremre bærearmene som ble byttet.

 

Etter at jeg fikk dette bekreftet spurte jeg om den nye utvidede garantien og å få dette arbeidet dekket her. Personen jeg snakket med ble rimelig irritert over at jeg spurte om dette og henviste til at garanti for bærearmer gjaldt 4 år gamle biler og kjøpt ny i Norge (altså den "gammel" garantien), og bad meg ringe teknisk avdeling Audi hos Harald Møller ... Snakker om!

 

Fint om noen kan få oversikt over hvilke modeller (A4/A6/Passat?) og modellår, eventuelt kopi av skrivet fra Audi Tyskland :o)

 

Kjell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner bare blodet bruser når jeg leser dette..

 

Jeg har ikke mere info enn at det jeg postet tidligere og tilleggsinfoen fra Morten Karlstad. Jeg vet iallefall at det har blitt skiftet på A6'ere A4'ere og Passater tidligere på garanti, men da har de vært innenfor garantitiden.

 

Siden du er over 5 år (og ant. 100') mener noen forhandlere du er utenfor garantitiden, men fra kundeservice@moller.no bekrefter de jo at det er utvidet garanti, opptil 200.000 (Da kun de nedre fremre bærearmene).

 

Hos meg var det kun verksmesteren som var klar over dette etter å ha lett gjennom noen papirer da jeg presenterte mailen jeg fikk. Han kunne også gå manuellt gjennom hvilke modeller det gjaldt, tror det er litt forskjellig. Prøv å ta kontakt med møller direkte er mitt tips..

 

Jeg har, som Eivind Windspoll, mye bedre erfaring med trønderene (har VF reg. bil selv.). Synd det skal være så individuelt.

 

Stå på og lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Onkelen min hadde i dag sin a6 2000-modell på møller trondheim. Har hatt noe prob med klimaen, og samtidig ba han dem sjekke om det var på tide å bytte bærearmene. Han hadde ikke hørt noen knirkelyd, men møller tok seg likevel tid til å sjekke det. Gratis!

 

Selv om det på hans bil ikke var noe feil, viser dette at enkelte forhandlere tar denne utvidete garantien seriøst.

 

Får du et negativt svar hos en forhandler, er mitt tips å dra til en annen hvis mulig. Forhandleren hverken tjener eller taper noe på dette, da det er Audi AG (i Tyskland) som normalt tar regningen ved slike ekstraordinære garantireperasjoner.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Har snakket med Tom Allan hos Møller som driver med garantisaker og fortalte min erfaring med Audi-E18 (se tidligere innlegg i denne posten). Hyggelig fyr som ba meg beskrive skriftlig min erfaring med Audi-E18. Dette gjorde jeg og fakset til ham med kopi av faktura.

 

Får nå tlf fra en Cappelen hos Audi-E18 som sier:

 

"Denne verdensomspennende garantisaken gjelder mot SLAKK i nedre freme bærearmer eller defekte mansjetter. Det gjelder IKKE ved knirking for da er det ikke slakk men at foringene er blitt tørre!"

 

Syntes dette er rart!

 

Videre tilbyr han meg som en gest å refundere halve reparasjonskostnaden ...

 

Da synes jeg ivertfall dette er rart...

 

Bør jeg si ja eller ringe juridisk hjelp hos NAF?

 

Kjell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rent taktisk ville jeg iallefall tatt kontakt med NAF, de kan jo bistå både juridisk og teknisk, forklart situasjonen og spurt de om hva de syntes, før du sier noe til Møller.

 

Her kommer det vel endel juridiske formuleringer (eller synsing om du vil) inn i bildet, mhp. kan slakk og tørre foringer ha en sammenheng osv. NAF kan sikkert komme med en faglig utalelse der som Møller bør følge.

 

På en annen side er om du gidder, det blir sikkert mye frem og tilbake, og du har jo snart dekket ny automatkasse med garanti og refusjoner ;-)

 

Takker for oppdatering, interessant å lese!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

uten at jeg har peiling i det hele tatt, ville jeg tro at det hadde alt med hverandre å gjøre.... Slik jeg skjønner disse kuleleddene, ligger det en metallkule der og bader i fett. Fettet forsvinner, metall mot metall (knirk knirk), kula slites sånn at den ikke er perfect match lenger, slark.....

 

For det er vel i disse kuleleddene at knirk/slark kommer fra. Disse andre foringene består vel stort sett bare av stiv gummi med metallfesteanordning i midten.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slakke og knirkelyden vil jeg tro har en svært nær sammenheng. Pappa bytta nettopp servopumpe etc på sin, og like etter kom knirkinga. Fikk bytta bærearmene, og bilen ble en helt annen å kjøre etterpå. Lettere styring spesielt, og så forsvant jo også knirkelyden.

 

Hva om du tar kontakt med Tom Allan igjen, og opplyser han om hvilket svar du fikk fra Auto E18? Om han jobber med garantisaker for møller norge, så vil jeg anta han har en mulighet til å hjelpe deg. Auto E18 forhandler jo audi på lisens fra møller norge (om jeg ikke tar helt feil?)

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg GLAD :)

 

I går ettermiddag ringte jeg NAF og snakket med teknisk leder som for noen dager siden hadde snakket med info sjef hos Møller ang bærearmer og nå garanti for å "ordne opp en gang for alle". Teknsik sjef sa jeg burde snakke med info sjef. Det gjorde jeg selvsagt og henviste til prat jeg hadde hatt med NAF.

 

Fikk nettopp tlf fra Audi E18 og de tilbakebetaler hele regninga fra mars 2002. Da synes jeg at Audi E18 fortjener 10 POENG !

 

Så til alle dere: Lærdom her er:

1. Skal du prøve å bli refundert for tidligere bærearm reperasjon så gjelder det fremre nedre bærearm, og IKKE nevn knirk men SLARK! (ble forresten fortalt at denne garantisaken gjaldt noen gitte biler fra 1995 - 2000).

2. iKKE gi deg og bruk de kanaler du har...

 

God sommer :)

 

Kjell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Fikk dekket den første nedre bærearmen på min bil (98 A4) på garantien, men ikke den neste siden bilen da nettopp var "fyllt" 5 år siden ny :-(

 

Sendte en mail til Møller kundeservice og spurte dem om hva som egentlig gjelder.... skal poste svaret her senere.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det NEDRE FREMRE BÆREARM er det ikke noe 5 års regel som gjelder. Her tror jeg det er 200 000 km som er maks. Andre deler enn nedre fremre bærearm er det tror jeg 100 000 km og muligens 5 år.

 

Er den siste (som da er rett etter 5 år) nedre fremre bærearm skal denne nye utvidede verdensgarantein dekke dette!

 

Lykke til!

 

Kjell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ha min A4 '95 modell inn for denne feilen den 12. Juli. Dette er en garantisak for min del og fikk høre på verksted at dette gjalt alle A4 fram til '99 modell men med visse untak. Hva nå enn visse untak betyr må du ikke spørre meg om.

 

Det skal finnes en pressemelding fra Audi angående dette en plass men husker ikke hvor jeg leste den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut hvor jeg leste det.

 

http://www.rb.no/bilmagasinet/article1099553.ece

 

Volkswagen AG vil kalle tilbake 840.000 biler over hele verden. Årsaken er problemer med forstillingen på en rekke modeller. Tilbakekallingen gjelder VW Passat fra 1996 til 199, Audi A4 og A8 fra 1994 til 1999 og Audi A6 bygget mellom 1997 og 1999. Problemene skal ikke være kritiske, men kan føre til ødelagt bærearm på biler med høy kilometerstand. Dette er det tredje store tilbakekallingen fra VAG konsernet så langt i år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker dette at folk når frem. :)

 

Forhandlere uansett produkt kan være vanskelige sålenge det er snakk om å tape penger. Men hvorfor de ikke kan være service-innstilte sålenge det er VAG som dekker rep skjønner jeg ikke. :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje de allerede har fått dekket kostnadene sine fra VAG :) Ergo vil de da prøve å beholde så mye av disse rep. inntektene som mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde bilen inne hos Møller Ensjø i dag, den ene nedre (bakre?) bærearm hadde antydning til slitasje, den andre var de usikker på. De byttet begge for sikkerhetsskyld på garanti, så da burde jeg ikke oppleve noe problem der med det første. :)

 

Det som ikke var så bra var at det ene styrestaget (ytre endeledd) også var litt slitt, og de anbefalte bytting av begge til den nette sum av 8000kr (noe jeg ikke godtok)...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjennopliver denne tråden ettersom jeg nå har et problem med en bærearm på passelaten min.

Det klonker og høres virkelig ikke bra ut når jeg kjører over ujevnheter i veien.

Armen som er gåen er øvre fremre på høyresiden av bilen. Svinger jeg til venstre blir lyden ekstra ille, men svinger jeg til høyre forsvinner den.

 

Bilen er en 02 modell som har gått 109.000 .. 80% av disse er langkjøring utført av en dame med ekkel uniform og blålys på taket av "firmabilen"

 

Når jeg var på møller regnet han med at garantien ville dekke det, men når får jeg vite dette? I det regningen faller ned i postkassen min?

 

Noen som vet hva det vil koste om det ikke blir en garantisak?

 

Og hva koster det for en ny bærearm? .. mulig jeg bytter selv.

 

 

En annen ting jeg lurer litt på, vil møller være vrange mtp. garanti om jeg leverer bilen inn med 30/40 senkefjærer?

De ligger i garasjen og jeg er PASSE sugen på å få montert dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.