Eksos til sugemotor kontra turbo?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Audi V8, den med 3.6l PT-motoren, med herlig lyd i egentlig.

Men den er litt for, for sofistikert eller hva jeg skal si, den gjør rett og slett for lite utav seg.

Så da har jeg tenkt på å få bygd meg ny eksos, med stor oval blåser på hver side, og en god del mere snerr enn originalt.

Men jeg har hørt før, og fikk bekreftet igjen idag, at en sugemotor er avhengig av litt motstand i eksosen for å prestere optimalt, mens en turbomotor bruker eksosen bare som en "avfallskanal" mer eller mindre, og at der har ikke motstanden like mye å si?

Vertfall, hvor mye motstand er det snakk om at man bør ha?

Jeg regna ut at om jeg går fra å bruke 2 2" rør som er originalt, og går opp på ett 3", så øker jeg arealet eksosen skal gå gjennom med drøye 5 kvadratmillimeter.

eksos.jpg

Det i seg selv tror jeg nok ikke har så mye å si, det er en relativt liten endring, og mye enklere å bygge ett litt grovt istedet for to 2" rør.

Men hva med lyddempere og kat'er?

Jeg har jo to kat'er som ligger paralelt på hvert sitt rør, de demper jo lyden en del bare de, og så har jeg to relativt schwæære lyddempere i serie igjen etter de kat'ene. Hvor mye av dette kan jeg fjerne uten å miste noen særlig effekt? Jeg hadde igrunn tenkt å røske vekk alt som er og bare sette inn en stor lyddemper med to utganger i 2.5" slik at jeg derfra lett fikk laga enderør ut på hver side.

 

Er det noen som har litt peiling på dette, og kan si meg hvor mye motstand jeg burde generere ved hjelp av eksosen til denne motoren? Og da mener jeg, er det nok med en stor lyddemper, eller bør jeg ha to i serie, en stor og en liten, eller bør jeg egentlig bare beholde det originale, og fikse kun sluttrøra og få de ut på hver side..?

HJELP! :D: faint : : eek :: bh ::tilber:: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo mindre mottrykk, jo bedre.. Det gjelder alle 4-taktsmotorer. En potte blir sannsynligvis veldig bråkete, så gå for to, evt. katalysatorer pluss en..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor sikker er du på dette..?

Jeg har hørt at sugemotorer bør ha et visst mottrykk for å prestere optimalt, og det av folk som ikke akkurat bare har gått maskin og mek..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For toppeffekt, så er vell fri eksos greit nok, men for å få litt bunndrag, og fin gange på motor, så bør det vere litt motstand i systemet.

 

På turbomotor, så får ein som regel nok motstand berre med turboen, men ein sugemotorbør ha litt motstand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da forstår jeg bittelitt mer.. Så egentlig burde jeg kjøpe en stor og en middels lyddemper og bare gå løs med TIG'en?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

undertrykk i eksosanlegget gir høyere effekt i alle deler av registeret, men kunsten å få undertrykk i alle deler av registeret er en kunst: klø : , enkleste er å montere rustfritt eksos hele veien for å få kjølt ned eksosen maks, effekten ligger i det at luft som krymper vil dra ut den oppvarmede luften: rock : . det er kun i 2t motorer man bruker mottrykk for å stoppe eksosflowen før eksosporten stenges. eksos er ingeniørkunst...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rustfritt leder lufta bedre enn vanlig stål mener du, eller var det bare for fancy og levetid?

Du mener rake rør egentlig er det beste da, men minst mulig motstand for at eksosen skal reise fortest mulig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rustfritt leder lufta bedre enn vanlig stål mener du, eller var det bare for fancy og levetid?

Du mener rake rør egentlig er det beste da, men minst mulig motstand for at eksosen skal reise fortest mulig?

 

 

i prinsippet bør eksosen fortest mulig ut,da jobber motoren lettere som gir mer effekt , rustfritt skal ha den effekten at den leder varme fortere, dermed gir nedkjølt eksos undertrykk i røret...tunga rett i munnen:) ... i et hus kaller vi dette skorsteinseffekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så.. i bunn og grunn, la det være mest mulig åpent, finne det støynivået jeg liker, for jo mer det bråker jo lettere fraktes luften ut, sant?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i teorien ja, for å gjøre det billig så ville jeg kjøpt simons potter og bytta ut de gamle alle sammen for de har i prinsipp rakarør inni med perforering og på din bil blir nok lyden fet som faen: rock : men har du noen ekstra grunker så vil du få effekt som du merker også om du velger rustfritt, det går ann å bytte til race kat som har mindre motstand. topper det hele med chip

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

flott tabell du hadde der i alle fall:) må kansje ta utskrift av den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

heh.. tabellen er laga på 28.5sek i excel da.. :P

Men den viser tverrsnittet av forskjellige rørdimmensjoner og dobbelt opp med 2" liksom, siden tverrsnittet er relevant for luftgjennomstrømning, åsså var det ikke noen tvil, da slipper vi den krangelen om at "Joo, to stk 2-tums er fire tommer, da er det bedre enn tre tommer", liksom.. :P Ren matte kan ingen krangle på. :)

 

Men jeg hadde jo tenkt å fjerne kattene helt jeg da, og ha kun to lyddempere etter hverandre. For jeg og tror nemlig lyden av denne kan bli ganske bra med rett eksos..

Men du mener også at rustfritt kontra vanlig "sort" stål gir _merkbar_ effekt? Den har jeg litt vanskelig for å kjøpe.. ? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kan ikke bevise det men det skal være forskjellig varmeledningsevne i materialet (svartlakkagørrjærn-rustfritt)på samme måte som aluminium, på 2t brukes det ceramisk coat for å få den effekten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrur av begge eksosmanifoldene jeg da og lar det blåse rett ut i friluft :D

Nei nå skal jeg faen brætte meg sove, skal jo opp igjen om 5 og en halv time..

Takker for infoen, jeg tror på at det leder bedre, men merkbar effekt..? Det er den siste biten der jeg stusser på.. For OM det er merkbart, så blir det jo rustfritt.. OG forresten, simons, er det bra nok altså? Og hvor fåes slikt billigst mulig? *gnien* (bodde 7 år på sunnmøre sjøh)..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

simons er bra nok gørrjærn eksos, det får du kjøpt på mekonomen og forskjellige rekvisita`s, rustfritt ligger myyyye høyere pris, spørs om man vil kompomisere. uansett bedre blir det, lykke til....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mange interessante påstander.... Rustfritt leder varme dårlig kontra vanlig stål, så du får ikke mer effekt her pga økt kjøling i eksosen. Eksos "tuning" på sugemotor har med trykkpulser å gjøre, om hvordan man lager eksosen for enten å ha undertykk eller overtrykk i innsug og eksos for å hjelpe evakuering av eksos eller fylling av sylindre. Masse detajler her for å gjøre det korrekt, kan anbefale bøkene til graham bell (four stroke performance tuning f. eks) for å gi en bedre forståelse. Det er relativt komplisert å designe et godt eksosanlegg for sugemotor, spesielt første del (headers). Det blir gjerne kompromier i forhold til hvor på turtallsskalaen man vil ha mest moment.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du TIG, Stig Arne??? Det har du ikke sagt noe om... Hehe... Jeg mener jeg leste i en artikkel i medlemsbladet i fjor at det med motstand i eksos bare var en myte? At ALLE 4-takts motorer har godt av minst mulig motstand... Men det kan være som det blir sagt her, at det gjelder for toppeffekt, og ikke maksimal kjørbarhet over hele registeret... Har ventet lenge på dette, Stig Arne, så vi faktisk hører deg når du driver med piruettene dine, for det er liksom noe som mangler... Hehe...: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok vekk cat'ene på min v6 å da gikk den skikkelig dårlig, døde ut på 4000 omdreininger..

Min anbefaling, skift kun bakerste del:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ÆÆææææ!!!

Nå blir jeg forvirra..! :P: bh :

Nei Brage, JEG har ikke TIG, men jeg har alltids tilgang på så mangt serru.. hehe.. Og om dette blir så jeg gjør noe sjøl er jeg ikke sikker på enda, men om det blir så blir nok borgen med og bygger det.. Haha, har ikke spurt'n enda, men han er litt lettlurt.. ;)

Meeen, mest sannsynlig er det vel at disse figurene inne på svendsen eller noe i trondheim får bygge til meg. Men jeg er så usikker på hva som er best, for jeg har rett og slett _IKKE_ peiling.. :P

 

Men ja Brage, du har kanskje rett i at den er litt stillegående, men den snerrer da til litt rett før automaten girer? Det skal ikke bråke for mye i denne bilen, syns jeg. Det er liksom mer en glidare enn det er rææserbil :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville gått for to lydempere bakerst ett før hvert utblås.

Som nevnt er det kun 2 taktere som er avhengig av motstand i eksosen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du mener å ha de paralellt da? Jeg ville trodd at å ha de etter hverandre var mest hensiktsmessig mtp både lyddemping og motstand. Med referanser til god gammel elektro og de fleste andre fysiske lover hva trykk som skal gjennom koblinger angår, så vil motstanden halveres om du har to like store motstander(her lyddemperne) koblet paralellt, mens den vil dobles om du har den i serie(etter hverandre på samme rør)..?

Igjen, bare min måte å tenke på, om det er logisk eller helt på trynet er opp til dere å bedømme.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...... Jeg hadde igrunn tenkt å røske vekk alt som er og bare sette inn en stor lyddemper med to utganger i 2.5" slik at jeg derfra lett fikk laga enderør ut på hver side.

 

No kjenner ikkje eg V8 karosseriet, men er det likt med C4 karosseriet så får man visst ikkje plassert utblåsa symetrisk på grunn av stephjul brønnen. Resultatet blir visst skeivt og ser "heimesnekra" ut bakfra...

 

Noko å sjekke opp i..... ?

 

( Kan hende at eg tråkker i salaten no siden eg ikkje kjenner denne bilen, men eg ville berre nemne det... :o )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tråkker litt i salaten, men ikke så ille at jeg skal hogge hodet av deg av den grunn ;)

Jeg har sett V8 med slikt opplegg, og det er plenty plass rundt reservehjulsbrønnen til å få ut endestussene symmetrisk på hver side. :)

Jeg tok faktisk bilder av det også, MEN jeg hadde besøk av flerehundretusen volt i pc'n min for en stund siden, og det var ikke harddiskene mine noe særlig glad i, så de bildene har jeg strengt tatt ikke lenger.. :(

Men jeg kan prøve å ta bilde oppunder der på bilen min selv en dag, så skal du få se :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går du for rustfritt, Stig Arne, så hør med Carl Gustav. Det er han som har sveiset det aller meste (om ikke alt) av rusfritt hos Robert. Ikke noe å si på resultatet der ;) Når det gjelder den motstandsteorien din med serie vs. parallell, må jeg si meg enig. Ganske logisk at resistansen øker med flere motstander i serie...: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så vil jo eksosen deles i to deler og hver blir dempet av hver sin lyddemper, vil ikke det bli omtrent det samme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.