Eksos til sugemotor kontra turbo?

Anbefalte innlegg

Går du for rustfritt, Stig Arne, så hør med Carl Gustav. Det er han som har sveiset det aller meste (om ikke alt) av rusfritt hos Robert. Ikke noe å si på resultatet der ;) Når det gjelder den motstandsteorien din med serie vs. parallell, må jeg si meg enig. Ganske logisk at resistansen øker med flere motstander i serie...: rock :

 

Carl Gustav? Hørtes noget tvilsomt ut.. :D Og, Robert? Duh, jeg er ikke på fornavn med noen som helst, så du må spesifisere litt mer, hehe..

Jeg har jo lyst på rustfritt, men det koster jo så jævlig igjen det da.. Får se..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så vil jo eksosen deles i to deler og hver blir dempet av hver sin lyddemper, vil ikke det bli omtrent det samme?

 

Ikke i mitt hode, nei.. (men det hodet skal vi gjerne ikke bry oss så hardt om).. Men det fordeles på to rør ja, men de to røra kommer jo fra samme plass, det er i og for seg et felles trykk-kammer(om man kan kalle det det) hele greia, om det er ett eller to rør. For rørene fra motoren min går ikke hver for seg fra manifoldene og bakover, manifoldene kommer ned fra hver sin side, og går sammen i et kryss rett bak motoren, ut trykkutjevnings-kryss har jeg blitt fortalt at det er. Men samme det, så lenge det går to rør, så er det halvparten så mye eksos som trenger å gå gjennom hvert rør og hver lyddemper, dermed blir det mindre motstand totalt så lenge du bruker to like lyddempere som den ene du hadde tenkt å bruke i utgangspunktet(hvor samme mengde luft måtte gått gjennom EN lyddemper ellers, og det da ville strupa lufta mer og dermed gitt mer motstand). Hmm, did that make any sense?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville gått for to lydempere bakerst ett før hvert utblås.

 

Min vesle erfaring tilsier noko anna:

Eg kjøpte eit brukt (1/2 år gamalt) FOX rustfritt anlegg fra en S4 med 2,2t maskin. Vedkommende som solgte ville ikkje ha det lenger fordi det hadde voldsom resonans rundt 2500rpm. Montert på min V8-er er ikkje dette eit problem i det heile fordi denne frekvensen tilsvarer 1500 - 1600 rpm.

 

5syl.* 2500/2rpm = 6250 forbrenninger i minuttet

6250*2/8syl= ca 1560 rpm

 

Kan vere noko å tenke på når man legger arbeid i sånt....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tråkker litt i salaten, men ikke så ille at jeg skal hogge hodet av deg av den grunn ;)

Jeg har sett V8 med slikt opplegg, og det er plenty plass rundt reservehjulsbrønnen til å få ut endestussene symmetrisk på hver side. :)

Jeg tok faktisk bilder av det også, MEN jeg hadde besøk av flerehundretusen volt i pc'n min for en stund siden, og det var ikke harddiskene mine noe særlig glad i, så de bildene har jeg strengt tatt ikke lenger.. :(

Men jeg kan prøve å ta bilde oppunder der på bilen min selv en dag, så skal du få se :)

 

Godt å høyre... Eg hadde lyst på dette sjølv nemlig, men fann ut at eg ikkje kunne... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Carl Gustav? Hørtes noget tvilsomt ut.. :D Og, Robert? Duh, jeg er ikke på fornavn med noen som helst, så du må spesifisere litt mer, hehe..

Jeg har jo lyst på rustfritt, men det koster jo så jævlig igjen det da.. Får se..

Carl Gustav jobbet jeg sammen med på Fosen Mek., som rørlegger, og Robert er gammel kjenning av Ståle. Gul S3 i Sokndaln. Rustfrie rør skaffer du i løs vekt, f.eks. på meieriet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aha, han med S3'n vet jeg hvem er vettu.. Vertfall hørt gjetord om han, og observert bilen, eller rukket å sett støvet legge seg etter den har passert.. :D

Og denne Carl Gustav har løftebukk og utstyr til å gjøre slikt, og hadde tatt det på seg om feks du godsnakka me'n? Og det ville blitt plenty rimeligere enn å få svendsen til å gjøre det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når til og med de på ES ville ha ham til å sveise i Roberts bil, må det være bra... Hehe... Vet ærlig talt ikke hvor han holder på, og hva han selv har av utstyr... Få Ståle til å høre med Robert, da jeg ikke har nr til noen av dem... De vet det du lurer på ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.