#1 Skrevet November 5, 2006 Hei! Da det blir til å plukke av toppen på RS2'en for ein liten inspeksjon /overhaling , så lurer eg på korleis toppboltene skal trekkes til. Dette er ARP bolter på denne, og desse kan vel ikkje trekkes til på samme måte som orginale strekkbolter? Har også høyrt at desse bør etterstrammes, kor ofte, og korleis? Regner med det er fleire med 20VT her som har ARP-bolter i motoren... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 5, 2006 Ingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 6, 2006 Trekkes med 30nm,60nm så 95nm,husk å ha på arp fett på gjengene å skiva mellom mutter og skiva. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 6, 2006 Jeg husker ikke 110 prosent sikkert. men mener å huske det var 30 newton, så 60 og så 90 grader... Du kan evt ringe VS motor avd Lørenskog( Frode Jørgensen ) husk å begynn innerst og jobb deg utover... i kryss Men er som sagt ikke 100 prosent sikker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 6, 2006 88,4 Nm i trinn som vanlig, fett mellom mutter og skive, trekkes til etter en varmesyklus. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 6, 2006 30nm,60nm så 95nmvar 30 newton, så 60 og så 90 grader.. 88,4 Nm i trinn som vanlig Litt sprikende informasjon her? Og kva pokker er ARP fett? Viss eg stoler mest på deg Paul her, så forstår eg det til at: dei skal strammes til 88,4Nm. I stanard tiltrekkings rekefølge. (skal det strammes i fleire trinn?) Og etterstrammes til 88,4Nm etter av bilen har vert kjørt varm, og kjølt ned igjen ? Kor får eg kjøpt dette slegjefettet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 6, 2006 Litt sprikende informasjon her? Og kva pokker er ARP fett? Viss eg stoler mest på deg Paul her, så forstår eg det til at: dei skal strammes til 88,4Nm. I stanard tiltrekkings rekefølge. (skal det strammes i fleire trinn?) Og etterstrammes til 88,4Nm etter av bilen har vert kjørt varm, og kjølt ned igjen ? Kor får eg kjøpt dette slegjefettet? 30nm - 60nm - 88.4nm varmkjøre motor og 88.4nm igjen. Man kan bruke vanlig motorolje som smøring og, men da er sluttmomentet litt høyere. Muligens rundt 100nm. Selv har jeg dratt til med 100nm og aldri etterstrammet, tatt av topp, brukt samme toppakning om igjen (3-lags) og dratt til med 100nm igjen, uten etterstramming. Dog 4 syl, men bolter og pakning er jo ellers like. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 6, 2006 30nm - 60nm - 88.4nm varmkjøre motor og 88.4nm igjen. Man kan bruke vanlig motorolje som smøring og, men da er sluttmomentet litt høyere. Muligens rundt 100nm. Selv har jeg dratt til med 100nm og aldri etterstrammet, tatt av topp, brukt samme toppakning om igjen (3-lags) og dratt til med 100nm igjen, uten etterstramming. Dog 4 syl, men bolter og pakning er jo ellers like. Men du har ikkje trengt å etterstramme etter langtidsbruk? Min har gradvis begynt og bruke først olje, og nå vatn (og neten ikkje olje lenger ), virker som toppakningen slipper forbi, spesielt med kald motor. Får plukke sunt, og bytte pakning. (blir vell ventiltetninger og sliping av ventiler, og register skift samtidig tenker eg...) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 6, 2006 Ole har vel muligens ikke testa LANG tids bruk Tom Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 6, 2006 Må vanlige strekkbolter også ettertrekkes ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 6, 2006 Må vanlige strekkbolter også ettertrekkes ?? Nei det er grunnen til at man bruker strekkbolter.. Tom Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 6, 2006 hva er så fantastic med arp-bolter? - at de kan brukes flere ganger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 6, 2006 hva er så fantastic med arp-bolter? - at de kan brukes flere ganger? JA! Og tåler vell muligens litt meir? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 6, 2006 Litt sprikende informasjon her? Og kva pokker er ARP fett? Viss eg stoler mest på deg Paul her, så forstår eg det til at: dei skal strammes til 88,4Nm. I stanard tiltrekkings rekefølge. (skal det strammes i fleire trinn?) Og etterstrammes til 88,4Nm etter av bilen har vert kjørt varm, og kjølt ned igjen ? Kor får eg kjøpt dette slegjefettet? Husker fra det ARP-kittet jeg kjøpte til min 10vt. Der stod noe om at hvis man ikke brukte ARP-greasen (noe molybdensulfid-grease) kunne man bruke noe annet men husker ikke hva. Men ta en telefon til KRB å hør med han siden det var så mange forskjellige versjoner ute å gikk her. Evt. om du finner noe info på ARP sine hjemmesider. http://www.arp-bolts.com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 7, 2006 Husker fra det ARP-kittet jeg kjøpte til min 10vt. Der stod noe om at hvis man ikke brukte ARP-greasen (noe molybdensulfid-grease) kunne man bruke noe annet men husker ikke hva. Men ta en telefon til KRB å hør med han siden det var så mange forskjellige versjoner ute å gikk her. Evt. om du finner noe info på ARP sine hjemmesider. http://www.arp-bolts.com OBS! Ikke bruk noe annet form for fett!!! Du kan kun bruke ARP's fett eller 30 olje. Dette fordi hvis du bruker fett som er "glattere" vil du dra til bolten for mye, og hvis du et fett som er "sjurere/tregere" får du ikke dradd til nok (riktig strekk/forspenn på bolten). Det er kun spesifisert to moment på arket som følger med boltene, dette er for ARP's fett og 30 olje (evt et tredje moment for bruk med alu lokk pga utvidelses konfisienten av aluminium). På noen eldre lapper står det at man kan bruke annet type fett, dette stemmer IKKE. Dette gjelder alle typer ARP bolter/studs til topplokk, bærebukker og råder Gi meg et pling på 92264970 så kan vi ordne ARP fett til deg Hvis tiltreknings momentet står oppgitt i Ft/Lbs (fotpund) kan du gange med 1.356 for å få Nm. eks: 65 Ft/Lbs = 88 Nm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 7, 2006 Husker fra det ARP-kittet jeg kjøpte til min 10vt. Der stod noe om at hvis man ikke brukte ARP-greasen (noe molybdensulfid-grease) kunne man bruke noe annet men husker ikke hva. Men ta en telefon til KRB å hør med han siden det var så mange forskjellige versjoner ute å gikk her. Evt. om du finner noe info på ARP sine hjemmesider. http://www.arp-bolts.com OBS! Ikke bruk noe annet form for fett!!! Du kan kun bruke ARP's fett eller 30 olje. Dette fordi hvis du bruker fett som er "glattere" vil du dra til bolten for mye, og hvis du et fett som er "sjurere/tregere" får du ikke dradd til nok (riktig strekk/forspenn på bolten). Det er kun spesifisert to moment på arket som følger med boltene, dette er for ARP's fett og 30 olje (evt et tredje moment for bruk med alu lokk pga utvidelses konfisienten av aluminium). På noen eldre lapper står det at man kan bruke annet type fett, dette stemmer IKKE. Dette gjelder alle typer ARP bolter/studs til topplokk, bærebukker og råder Gi meg et pling på 92264970 så kan vi ordne ARP fett til deg Hvis tiltreknings momentet står oppgitt i Ft/Lbs (fotpund) kan du gange med 1.356 for å få Nm. eks: 65 Ft/Lbs = 88 Nm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 7, 2006 Hei! Da det blir til å plukke av toppen på RS2'en for ein liten inspeksjon /overhaling , så lurer eg på korleis toppboltene skal trekkes til. Dette er ARP bolter på denne, og desse kan vel ikkje trekkes til på samme måte som orginale strekkbolter? Har også høyrt at desse bør etterstrammes, kor ofte, og korleis? Regner med det er fleire med 20VT her som har ARP-bolter i motoren... Skal trekkes til med 40, 60 så 180 grader. SJekka nettopp i autohidden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 7, 2006 Hei! Da det blir til å plukke av toppen på RS2'en for ein liten inspeksjon /overhaling , så lurer eg på korleis toppboltene skal trekkes til. Dette er ARP bolter på denne, og desse kan vel ikkje trekkes til på samme måte som orginale strekkbolter? Har også høyrt at desse bør etterstrammes, kor ofte, og korleis? Regner med det er fleire med 20VT her som har ARP-bolter i motoren... Skal trekkes til med 40, 60 så 180 grader. SJekka nettopp i autohidden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 8, 2006 Skal trekkes til med 40, 60 så 180 grader. SJekka nettopp i autohidden Spørsmålet gjelder ARP topploksbolter (studs) som har et helt annet tiltreknings moment. Her er det ikke snakk om orginalbolter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 8, 2006 hva er så fantastic med arp-bolter? - at de kan brukes flere ganger? Det er flere fordeler med disse: I dette tilfellet er det pinnebolter (studs) som har gjenger i begge ender, disse har orginale "audi" gjenger i den enden som går ned i blokka, men er fingjenget i den andre enden. Dette gjør at du ikke må vri hele bolten rundt, men bare mutteren på toppen. Dette, og at den er fingenget gjør at du får mindre friksjon som gjør at du får et riktigere moment. Det er også mye bedre kvalitet stål som forhindrer at bolten strekker seg når du har "100 ørten" kilo ladetrykk: eek : Og som i dette tilfellet, at du kan bruke bolten om igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 8, 2006 Stemmer som Walter sier, ARP bolter skal trekkes til med et eget moment og eget fett... Monterte slike selv for en tid tilbake og da fulgte det med en ganske god bruksanvisning på boltene, mistet denne? Her står det iallfall oppgitt hvilket moment man skal bruke om man bruker fettet som fulgte med, og et annet moment som skulle brukes om man brukte motorolje! (Har desverre ikke denne liggende lenger, ellers hadde jeg seff lagt ut hiddenene her til deg) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...