Hvilken låseolje er best?

Anbefalte innlegg

noen som har erfaring om hvilken låseolje som fungerer best på døren til en golf III 95 mod.? sliter med å få nøkkelen inn i låsen og vri om p.g.a. at den fryser...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som har erfaring om hvilken låseolje som fungerer best på døren til en golf III 95 mod.? sliter med å få nøkkelen inn i låsen og vri om p.g.a. at den fryser...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dørlåsen er vel den mest oversette delen på de aller fleste bilene. I beste fall får de en sprut med låsolje nå og da. Men når veistøv og vann blander seg med olja blir det hele en grøt som gjør at låsedelene går tregere og tregere, og når frosten kommer går det hele i stå.

 

Skal du gi dette en mer varig fiks, starter jobben med grundig reingjøring. Best er det å ta ut låsen, men det går med låsen på plass også. På min kjære 240 brukte jeg forgasserrens ("carb cleaner") med låsene ute, men bremserens ("bra-kleen") går sikkert bra det også. Mens rensevæska gjorde jobben sin dro jeg nøkkelen ut og inn sånn at låsestiftene var i bevegelse.

 

Da det som rant ut av låsene var helt reint, lot jeg dem få tørke fullstendig. Etterpå brukte jeg ei sprutflaske med grafittpulver til å smøre låsene med. Låser skal helst ikke ha flytende olje, og slett ikke WD40 eller liknende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dørlåsen er vel den mest oversette delen på de aller fleste bilene. I beste fall får de en sprut med låsolje nå og da. Men når veistøv og vann blander seg med olja blir det hele en grøt som gjør at låsedelene går tregere og tregere, og når frosten kommer går det hele i stå.

 

Skal du gi dette en mer varig fiks, starter jobben med grundig reingjøring. Best er det å ta ut låsen, men det går med låsen på plass også. På min kjære 240 brukte jeg forgasserrens ("carb cleaner") med låsene ute, men bremserens ("bra-kleen") går sikkert bra det også. Mens rensevæska gjorde jobben sin dro jeg nøkkelen ut og inn sånn at låsestiftene var i bevegelse.

 

Da det som rant ut av låsene var helt reint, lot jeg dem få tørke fullstendig. Etterpå brukte jeg ei sprutflaske med grafittpulver til å smøre låsene med. Låser skal helst ikke ha flytende olje, og slett ikke WD40 eller liknende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eisfrei er i allefall en olje jeg har brukt med hell. Mekonomen har den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eisfrei er i allefall en olje jeg har brukt med hell. Mekonomen har den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dørlåsen er vel den mest oversette delen på de aller fleste bilene. I beste fall får de en sprut med låsolje nå og da. Men når veistøv og vann blander seg med olja blir det hele en grøt som gjør at låsedelene går tregere og tregere, og når frosten kommer går det hele i stå.

 

Skal du gi dette en mer varig fiks, starter jobben med grundig reingjøring. Best er det å ta ut låsen, men det går med låsen på plass også. På min kjære 240 brukte jeg forgasserrens ("carb cleaner") med låsene ute, men bremserens ("bra-kleen") går sikkert bra det også. Mens rensevæska gjorde jobben sin dro jeg nøkkelen ut og inn sånn at låsestiftene var i bevegelse.

 

Da det som rant ut av låsene var helt reint, lot jeg dem få tørke fullstendig. Etterpå brukte jeg ei sprutflaske med grafittpulver til å smøre låsene med. Låser skal helst ikke ha flytende olje, og slett ikke WD40 eller liknende.

 

tror ikke det er så mye skitt det er snakk om... låsen fungerer lett og fint når det er plussgrader ute eller når jeg har kjørt litt med den sånn at bilen er varm. tror at det har noe med at når det blir kald så fryser "dampen" som blir i døra etter en kjøretur med god varme i kupéen.

 

skal prøve tipset ditt å se hva som skjer... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dørlåsen er vel den mest oversette delen på de aller fleste bilene. I beste fall får de en sprut med låsolje nå og da. Men når veistøv og vann blander seg med olja blir det hele en grøt som gjør at låsedelene går tregere og tregere, og når frosten kommer går det hele i stå.

 

Skal du gi dette en mer varig fiks, starter jobben med grundig reingjøring. Best er det å ta ut låsen, men det går med låsen på plass også. På min kjære 240 brukte jeg forgasserrens ("carb cleaner") med låsene ute, men bremserens ("bra-kleen") går sikkert bra det også. Mens rensevæska gjorde jobben sin dro jeg nøkkelen ut og inn sånn at låsestiftene var i bevegelse.

 

Da det som rant ut av låsene var helt reint, lot jeg dem få tørke fullstendig. Etterpå brukte jeg ei sprutflaske med grafittpulver til å smøre låsene med. Låser skal helst ikke ha flytende olje, og slett ikke WD40 eller liknende.

 

tror ikke det er så mye skitt det er snakk om... låsen fungerer lett og fint når det er plussgrader ute eller når jeg har kjørt litt med den sånn at bilen er varm. tror at det har noe med at når det blir kald så fryser "dampen" som blir i døra etter en kjøretur med god varme i kupéen.

 

skal prøve tipset ditt å se hva som skjer... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke det er så mye skitt det er snakk om... låsen fungerer lett og fint når det er plussgrader ute eller når jeg har kjørt litt med den sånn at bilen er varm. tror at det har noe med at når det blir kald så fryser "dampen" som blir i døra etter en kjøretur med god varme i kupéen.

 

skal prøve tipset ditt å se hva som skjer... :)

Her er det nok like mange råd som det er medlemmer på forumet, og jeg skal ikke påstå at mitt er noe bedre enn andres.

 

Det jeg gjør er å bruke Motocross kjedeolje. Den (i alle fall PenzOil sin) er tyntflytene og "bruser" (som om den skulle inneholde kullsyre) når man sprayer den på, og blir mere tyktflytende etter ca. et minutt. Den trenger således lett inn i alle låsens kriker og kroker, og holder seg der.

 

Den inneholder ikke såkaldte "vannfortrengene" middler, slik som mange låsoljer gjør. Disse vannfortrengende middlene gjør bare vondt værre, siden de også binder opp vann både fra låsen og fra lufta rundt låsen, og lar alt forbli i låsen når "fortrengningseffekten" er borte.

 

Tin og tørk låsen godt. Legg på en pose med varmt vann på utsiden og plasser en kupevarmer på innsiden. Spray så på rikelig med olje, og bruk nøkkelen til å bevege låsen mens oljen ennå bruser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke det er så mye skitt det er snakk om... låsen fungerer lett og fint når det er plussgrader ute eller når jeg har kjørt litt med den sånn at bilen er varm. tror at det har noe med at når det blir kald så fryser "dampen" som blir i døra etter en kjøretur med god varme i kupéen.

 

skal prøve tipset ditt å se hva som skjer... :)

Her er det nok like mange råd som det er medlemmer på forumet, og jeg skal ikke påstå at mitt er noe bedre enn andres.

 

Det jeg gjør er å bruke Motocross kjedeolje. Den (i alle fall PenzOil sin) er tyntflytene og "bruser" (som om den skulle inneholde kullsyre) når man sprayer den på, og blir mere tyktflytende etter ca. et minutt. Den trenger således lett inn i alle låsens kriker og kroker, og holder seg der.

 

Den inneholder ikke såkaldte "vannfortrengene" middler, slik som mange låsoljer gjør. Disse vannfortrengende middlene gjør bare vondt værre, siden de også binder opp vann både fra låsen og fra lufta rundt låsen, og lar alt forbli i låsen når "fortrengningseffekten" er borte.

 

Tin og tørk låsen godt. Legg på en pose med varmt vann på utsiden og plasser en kupevarmer på innsiden. Spray så på rikelig med olje, og bruk nøkkelen til å bevege låsen mens oljen ennå bruser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har nå gode erfaringer med WD40.

Men da har jo det vært på en lås som ikke i utgangspunktet er så ille, bare litt treg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det nok like mange råd som det er medlemmer på forumet, og jeg skal ikke påstå at mitt er noe bedre enn andres.

 

Det jeg gjør er å bruke Motocross kjedeolje. Den (i alle fall PenzOil sin) er tyntflytene og "bruser" (som om den skulle inneholde kullsyre) når man sprayer den på, og blir mere tyktflytende etter ca. et minutt. Den trenger således lett inn i alle låsens kriker og kroker, og holder seg der.

 

Den inneholder ikke såkaldte "vannfortrengene" middler, slik som mange låsoljer gjør. Disse vannfortrengende middlene gjør bare vondt værre, siden de også binder opp vann både fra låsen og fra lufta rundt låsen, og lar alt forbli i låsen når "fortrengningseffekten" er borte.

 

Tin og tørk låsen godt. Legg på en pose med varmt vann på utsiden og plasser en kupevarmer på innsiden. Spray så på rikelig med olje, og bruk nøkkelen til å bevege låsen mens oljen ennå bruser.

 

dette hørtes bedre ut... : ja : skal prøve det! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt grafittpulver? Ser det er dette som anbefales i instruksjonsbøkene, men jeg har aldri hørt at det selges noe sted... :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt grafittpulver? Ser det er dette som anbefales i instruksjonsbøkene, men jeg har aldri hørt at det selges noe sted... :confused:

 

 

Onkel Bjørn fikser vettu;) ------> Trykk Her

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.