#1 Skrevet November 8, 2006 Har lest at det gir en effektøkning å ta bort katalysatoren. Er det ulemper forbundet med dette ut over økt utslipp? Hvilken funksjon har lambdasonden i forhold til katalysatoren? Tas den da bort sammen med katalysatoren, eller..? Takk for svar! Audi 100 1990 (modell 44) 2.3E automat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 8, 2006 lambda sonden sørger for at du får en fin luft/bensinblanding til motoren. uten den vil ikke bilen gå som den skal og du vil bruke mye mer bensin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 12, 2006 lambda sonden sørger for at du får en fin luft/bensinblanding til motoren. uten den vil ikke bilen gå som den skal og du vil bruke mye mer bensin. Vet du noe mer om selve katalysatoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 12, 2006 Er ikke noe problem å ta vekk katalysatoren på bilen, dette var gjordt på min audi 90 20v quattro. Ikke noe problem det. Eneste er at den ikke går gjennom PKK uten katalysator da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 12, 2006 Er ikke noe problem å ta vekk katalysatoren på bilen, dette var gjordt på min audi 90 20v quattro. Ikke noe problem det.Eneste er at den ikke går gjennom PKK uten katalysator da. Takk for svar! Virker som det er mye forvirring omkring dette. F eks følgende som jeg kom over på et annet forum: "PÅ en turbo\kompressor motor så får du mere hk men ikke på en sugemotor. Forklar? Kan være at på en moderne bil er motoren mappa etter baktrykket man får MED kat. Og en sugemotor trenger baktrykk for god fylling i motsetning til en turbomotor. Right? En sugemotor må ha mottrykk for å funke optimalt, mens en overladet går bedre jo letter(friere) vei den kan gå.Jeg har prøvd å det er ikke tvil heller." Går også ut fra at lambdasonden fremdeles må være på plass? På min bil sitter den på selve katalysatorboksen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 12, 2006 Lambda skal være der uansett. Men der er ikke sånn at du får null mottrykk når du tar bort katalysatoren, det er fortsatt igjen et par lyddempere som lager mottrykk. Jeg vil nå tro at du får en lite effektøkning på en sugemotor ettersom eksosen ikke få så mye motstand men fortsatt nok til at motoren ikke vil gå noe dårligere. De fleste som trimmer bilene sine setter på et større eksosanlegg, å det vil ha mindre mottrykk enn det orginale, og jeg vil tro at de gjør det for å få en effektøkning ikke bare tøffere lyd. correct me if i'm wrong. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 12, 2006 Lambda skal være der uansett.Men der er ikke sånn at du får null mottrykk når du tar bort katalysatoren, det er fortsatt igjen et par lyddempere som lager mottrykk. Jeg vil nå tro at du får en lite effektøkning på en sugemotor ettersom eksosen ikke få så mye motstand men fortsatt nok til at motoren ikke vil gå noe dårligere. De fleste som trimmer bilene sine setter på et større eksosanlegg, å det vil ha mindre mottrykk enn det orginale, og jeg vil tro at de gjør det for å få en effektøkning ikke bare tøffere lyd. correct me if i'm wrong. Takk! I samme slengen: Vet du hvor jeg kan se etter eksosanlegg, luftfiltre etc med tanke på effektøkning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 12, 2006 Hvis du vil ha nye eksos er det beste å lage selv. Kjøpe rør og lyddempere og sveise det sammen akkurat slik du vil ha det. Ang. luftfilter er KN eller Green et greit alternativ de får du kjøpt på en bilrekvisita forretning, torshov eller noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 12, 2006 Hvis du vil ha nye eksos er det beste å lage selv. Kjøpe rør og lyddempere og sveise det sammen akkurat slik du vil ha det.Ang. luftfilter er KN eller Green et greit alternativ de får du kjøpt på en bilrekvisita forretning, torshov eller noe. Ser at et KN filter koster ca 720 kroner. Har noen erfaringer med bruk av disse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 12, 2006 Jeg har brukt Green filter hele tiden. Og er meget fornøy med det. Kjøpte Green panel filter til A6'n nå fikk det for rett under 400kr på torshov. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 12, 2006 Så er spørsmålet, vil du fjerne hele katalysatoren, eller bare tømme den for innmat? Har nemlig hørt at en tom kat vil kunne få turbulens innvendig, noe som kan virke mot sin hensikt. Vet ikke om dette faktisk er tilfelle. En kamerat hadde en 90 Passat 1.8/107 hk, der gikk innmaten i oppløsning og la seg på tvers, så denne måtte vi tømme. Etter at jobben var gjort sa kompisen min at bilen aldri hadde gått så bra tidligere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 13, 2006 Så er spørsmålet, vil du fjerne hele katalysatoren, eller bare tømme den for innmat? Har nemlig hørt at en tom kat vil kunne få turbulens innvendig, noe som kan virke mot sin hensikt. Vet ikke om dette faktisk er tilfelle. En kamerat hadde en 90 Passat 1.8/107 hk, der gikk innmaten i oppløsning og la seg på tvers, så denne måtte vi tømme. Etter at jobben var gjort sa kompisen min at bilen aldri hadde gått så bra tidligere. Tenkte å ta den bort - men det bør vel gjøres med litt omhu dersom den skal settes på igjen før neste PKK. Men må lambdasonden sitte igjen? Så vidt jeg forstår sitter den i selve katalysatorboksen på disse modellene..? Tusen takk for svarene alle sammen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 13, 2006 Så er spørsmålet, vil du fjerne hele katalysatoren, eller bare tømme den for innmat? Har nemlig hørt at en tom kat vil kunne få turbulens innvendig, noe som kan virke mot sin hensikt. Vet ikke om dette faktisk er tilfelle. En kamerat hadde en 90 Passat 1.8/107 hk, der gikk innmaten i oppløsning og la seg på tvers, så denne måtte vi tømme. Etter at jobben var gjort sa kompisen min at bilen aldri hadde gått så bra tidligere. Denne motoren er lik GTI motoren utenom navnet på innsprøyten. GTI'en har derimot ingen kat og 5hk mer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 13, 2006 Pass på at på enkelte biler blir det en fæl metallisk lyd fra katalysatorboksen om den tømmes. På bilen til fattern røk katalysatorene for noen år siden, innmaten gikk i oppløsning, så jeg tømte dem bare. Det ga en forferdelig "skramling" fra de tomme boksene, så de må byttes enten med nye katalysatorer eller rør. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 14, 2006 Må jeg lage et spor til lambdasonden da, slik som den er montert på katalysatoren, i røret eller lyddemperen jeg monterer istedet for? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 14, 2006 Du må borre hull og bruke en mutter, eller annet passende gjengeparti og sveise denne over hullet, sånn att du kan skru lambda-føleren inn i den "nye" eksosen din. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 23, 2006 Audi var i flere tilfeller tidligere ute med kat enn de norske reglene tilsier. Lovlig CO-grense ble brått senket et år, og forutsetter fra da av montert kat. Feks på 88 mod 200TQ sitter det ofte org kat, men lovlig verdi på 88 mod tilsier at man får godkjent også uten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...