Motorolje, Fuchs? Agip? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Da nærmer det seg oljeskift på bilen, og skal kjøpe inn noen liter.. Har kjørt på Mobil 1 0-40 og egentlig fornøyd med den, men det er ikke mer igjen på butikken til 99 kr. :P så tenkte jeg å prøve enten agip eller fuchs. Noen med 2,2 20vT som har erfaringer med disse oljene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjører agip på 2.2 20vt og på en supra twinturbo.har ikke noe negativ erfaring med den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken viskositet da? Samme olje vinter som sommer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er "racing 10w-60". kanskje ikke den beste vinter-olja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at Europris har M1 0W-40 til 69,- pr. quart (0,95 liter).

Jeg har brukt både M1 0W-40 og Fuchs Titan 5W-40. Kan ikke si jeg merket noen forskjell. Jeg velger den som er billigst :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det blir ikke tjukkere enn 5W nå i vinter så får vi se hva "sommerolja" blir. Har noe oljeforbruk på motor også, lurer litt på hvor det går hen.. ikke dam under bilen, ikke blårøyk av eksosen, ikke i kjølevannet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt Fuchs Titan de par siste årene og har vært fornøyd. At det er originaloljen til VAG gir vel også en viss trygghet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. Spørs hvilken bil det er original olje til da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg har hørt/lest, er Fuchs first fill leverandør til VAG, Seat, Skoda, Mercedes-Benz, samt er utvikler av nye oljer i samarbeid med fabrikkene.

Dette gjør ikke hvem som helst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bruker castrol tws motorsport 10-60, den funker meget bra: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tws 10w-60 går fint det så lenge det ikke er 40 minus ute, motoren blir varm og vinteren og;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kansje litt off topic, men kan nokon forklare kva desse tala betyr?

5-40

0-40

5-60

osv...

Har forstått at det har med viskositet å gjere, men eg ser ikkje systemet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

F.eks 5W40

 

5 Er viskositetsgraden når olja er kald (tror det er -20C)

40 Er viskositetsgraden når olja er varm (+90C)

 

Veldig enkelt forklart. (W står for noen annet men man bruker å kalle det "Winter")

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

F.eks 5W40

 

5 Er viskositetsgraden når olja er kald (tror det er -20C)

40 Er viskositetsgraden når olja er varm (+90C)

 

Veldig enkelt forklart. (W står for noen annet men man bruker å kalle det "Winter")

Tallene er SAE graden(e) og ikke et måletall for viskositet i seg selv.

Viskosiet måles i cSt og pumpbarhet i mPa-s.

 

5W betyr at oljen er pumpbar ved -35C (grensen for pumpbarhet satt av API er 60000 mPa-s). 40 betyr at oljen har en viskositet fra og med 12,5 cSt til 16,3 cSt ved 100C.

I tillegg skal en 40 olje ha HTHS@150C på mer enn 2,9 mPa-s.

 

Her er en tabell som oppsummerer det hele:

http://www.infineum.com/information/api-viscosity-2004.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tallene er SAE graden(e) og ikke et måletall for viskositet i seg selv.

Viskosiet måles i cSt og pumpbarhet i mPa-s.

 

5W betyr at oljen er pumpbar ved -35C (grensen for pumpbarhet satt av API er 60000 mPa-s). 40 betyr at oljen har en viskositet fra og med 12,5 cSt til 16,3 cSt ved 100C.

I tillegg skal en 40 olje ha HTHS@150C på mer enn 2,9 mPa-s.

 

Her er en tabell som oppsummerer det hele:

http://www.infineum.com/information/api-viscosity-2004.html

 

Ja dette var jo enkelt å forstå......, tror jeg.:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tallene er SAE graden(e) og ikke et måletall for viskositet i seg selv.

Viskosiet måles i cSt og pumpbarhet i mPa-s.

 

5W betyr at oljen er pumpbar ved -35C (grensen for pumpbarhet satt av API er 60000 mPa-s). 40 betyr at oljen har en viskositet fra og med 12,5 cSt til 16,3 cSt ved 100C.

I tillegg skal en 40 olje ha HTHS@150C på mer enn 2,9 mPa-s.

 

Her er en tabell som oppsummerer det hele:

http://www.infineum.com/information/api-viscosity-2004.html

 

Seriøst, Bård. Hvilke forutsettninger må man ha for å forstå din beskrivelse? Er det ikke mulig å si det på en mer forståelig måte, for jeg aner ikke hva du sier.: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder du kurs om olje Bård?? ;)

 

Men den oljen som jeg la inn link til hvor mye er det i den kanna? Fant ikke det på noe sted der.. Får man denne på 20 liter dunk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tallene er SAE graden(e) og ikke et måletall for viskositet i seg selv.

Viskosiet måles i cSt og pumpbarhet i mPa-s.

 

5W betyr at oljen er pumpbar ved -35C (grensen for pumpbarhet satt av API er 60000 mPa-s). 40 betyr at oljen har en viskositet fra og med 12,5 cSt til 16,3 cSt ved 100C.

I tillegg skal en 40 olje ha HTHS@150C på mer enn 2,9 mPa-s.

 

Her er en tabell som oppsummerer det hele:

http://www.infineum.com/information/api-viscosity-2004.html

 

Hmmm... har eg forstått det rett no skal tru: (?)

 

Første tallet indikerer altså kor kalt det må vere før oljen blir "for seig"

Andre tallet indikerer altså viskositeten tl oljen når den er varm?

 

Da må det bety at det er det siste tallet som er viktigast for motoren, da alle klaringer i lager osv, er designet for en viss tjukkelse på oljefilmen?

 

Tynn olje (xW50 og xW60) til turtalls maskiner,

Tjukkare olje (xW30 og xW40) til "moment" maskiner

(det luraste er vel å følge det som er spesifisert for bilen)

 

Å kjøpe 0W eller 5W olje her ute langs kysten er vel egentlig heilt unødvendig da, sidan det skjelden blir kaldare enn -5 grader? (har nettop kjøpt 20liter 5W40 olje på Felleskjøpet :o )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Seriøst, Bård. Hvilke forutsettninger må man ha for å forstå din beskrivelse? Er det ikke mulig å si det på en mer forståelig måte, for jeg aner ikke hva du sier.: klø :

Selv SAE som har laget SAE oljesystemet innrømmer at deres skala er vanskelig å forstå og gir grobunn for misforståelser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Første tallet indikerer altså kor kalt det må vere før oljen blir "for seig"

Andre tallet indikerer altså viskositeten tl oljen når den er varm?

 

Da må det bety at det er det siste tallet som er viktigast for motoren, da alle klaringer i lager osv, er designet for en viss tjukkelse på oljefilmen?

 

Tynn olje (xW50 og xW60) til turtalls maskiner,

Tjukkare olje (xW30 og xW40) til "moment" maskiner

(det luraste er vel å følge det som er spesifisert for bilen)

 

Å kjøpe 0W eller 5W olje her ute langs kysten er vel egentlig heilt unødvendig da, sidan det skjelden blir kaldare enn -5 grader? (har nettop kjøpt 20liter 5W40 olje på Felleskjøpet :o )

Nesten rett.

Begge tall er viktig. Lavt første tall (før W) gir en olje som ikke tykkner like mye når det blir kaldt, sammenlignet med en olje med større første tall (meget viktig siden mesteparten av slitasje oppstår før motor når driftstemperatur)..

 

En xW-50 eller xW-60 er tjukkere enn en xW-30 eller xW-40 ved 100C (motor er varm).

Ja, det er viktig å følge anvisning fra motorprodusenten.

 

Ved -5C er det helt ok med en 10W-X olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da nærmer det seg oljeskift på bilen, og skal kjøpe inn noen liter.. Har kjørt på Mobil 1 0-40 og egentlig fornøyd med den, men det er ikke mer igjen på butikken til 99 kr. :P så tenkte jeg å prøve enten agip eller fuchs. Noen med 2,2 20vT som har erfaringer med disse oljene?

 

Vi bruker agip på jobb. Om vintern vil jeg ambefale helsyntetisk olje. Vi har aldri hatt noen problemer med det. Er vel en 10-40 olje, om jeg ikke husker feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.