S4 V8 lekker olje i front av motor, kva er mulige kilder?

Anbefalte innlegg

Har en lekkasje i fronten av motoren eg ikkje har fått tid til å sjekke opp i enda...

Det lekker mest på høgresida ved dynamoen, men også litt på venstresida...

 

Kva er mulige kilder til lekkasje her?

 

*Toppdekselpakning

*Simmerring på kamaksel (burde vel sett dette tydelig om det kom herifra når eg skifta reg. reima, men det var tørt bak dekselet)

*topp-pakning er vel lite trulig....

... andre kilder?

 

Eg holder en knapp på at det er toppdekselpakningane... mulig å få tak i uorginal?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en lekkasje i fronten av motoren eg ikkje har fått tid til å sjekke opp i enda...

Det lekker mest på høgresida ved dynamoen, men også litt på venstresida...

 

Kva er mulige kilder til lekkasje her?

 

*Toppdekselpakning

*Simmerring på kamaksel (burde vel sett dette tydelig om det kom herifra når eg skifta reg. reima, men det var tørt bak dekselet)

*topp-pakning er vel lite trulig....

... andre kilder?

 

Eg holder en knapp på at det er toppdekselpakningane... mulig å få tak i uorginal?

 

Sjekka litt rundt dette problemet når eg skifta termostat i går kveld.

Toppdekselpakninga er utelukket. Lekkasjen kjem ut lenger nede.

Er det da kun simmerringen på kamakselen som står igjen?

 

Eg la forresten merke til litt olje i fordeleren på høgresida(sett forfra) da eg stilte inn motoren for registerreim bytte. Dette kan vel tyde på att desse tetningane ikkje er 100%?

 

Nokon tips?

Er der alternativ til å skifte dei?

Olje additiv som tetter?

Andre tips ala "kanel i kjølevatnet" for å tette radiatorlekkasjer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka litt rundt dette problemet når eg skifta termostat i går kveld.

Toppdekselpakninga er utelukket. Lekkasjen kjem ut lenger nede.

Er det da kun simmerringen på kamakselen som står igjen?

 

Eg la forresten merke til litt olje i fordeleren på høgresida(sett forfra) da eg stilte inn motoren for registerreim bytte. Dette kan vel tyde på att desse tetningane ikkje er 100%?

 

Nokon tips?

Er der alternativ til å skifte dei?

Olje additiv som tetter?

Andre tips ala "kanel i kjølevatnet" for å tette radiatorlekkasjer?

 

"Omega" har jo flere typer tilsetninger som skal være bra. Jeg brukte "909" på motoren, for å prøve å begrense oljeforbruket. Men om det hjelper så mye vet jeg ikke ennå... Det skal også hjelpe til å myke opp og tette pakninger i motoren. Men produktet skal være anerkjent iallefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Omega" har jo flere typer tilsetninger som skal være bra. Jeg brukte "909" på motoren, for å prøve å begrense oljeforbruket. Men om det hjelper så mye vet jeg ikke ennå... Det skal også hjelpe til å myke opp og tette pakninger i motoren. Men produktet skal være anerkjent iallefall.

 

Har høyrt om noko slikt ja, men er skeptisk av natur.... er kansje verdt en test...

 

Nokon som har gode erfaringer med dette prodktet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem, såg for meg det verste. Men det var bare en løs kobling på servopumpen. Sjekk nivået for servo olje og se om det minker:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så lett å si hvor det kommer fra, men simmerning på veiva er jo ganske vanlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så lett å si hvor det kommer fra, men simmerning på veiva er jo ganske vanlig.

Det kunne vore ei muligheit, men lekkasjen kjem til syne lenger oppe. Eg skifta reg. reim for 1,5mnd sidan, så da hadde eg nok lagt merke til det om det var her...

 

Blir meir og meir sikker på at det er simmerringen på kamakslingane som må skiftast.

 

... men takk for tipset :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kunne vore ei muligheit, men lekkasjen kjem til syne lenger oppe. Eg skifta reg. reim for 1,5mnd sidan, så da hadde eg nok lagt merke til det om det var her...

 

Blir meir og meir sikker på at det er simmerringen på kamakslingane som må skiftast.

 

... men takk for tipset :)

 

Jeg har lagt merke til at det drypper litt olje ned ved dynamoen på min også.

 

Jeg har jo hatt av det meste foran jeg også, så hvis det er fra simmeringene til kammen, må det vel være ved fordeler da? Kan ikke se hvor det kommer fra jeg heller...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyreside forann, litt i nedkant, omtrent høyde med dynamo har du slanger til oljekjøleren og oljekjøleren, sjekk rundt der, så har du kjølerør til girkasseoljen som går forbi og har en kobling omtrent på samme sted som rør til oljekjøler. Jeg tipper du finner lekasjen der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sparker opp en gammelt problem som eg endelig har begynt å jobbe med...

 

No er eg godt i gang med å skifte desse simmer-ringane på kamakslingane. Det frustrerande no er at eg har funnet ut at det IKKJE er her oljelekkasjen kjem fra... : bh : Hverken fra simmerringane eller silikon pakninga. Da hadde det ikkje sett slik ut bak dekselet...

15032007530SMALL.jpg

 

Her ser man en liten oljedam rett under "rutemønsteret", så det lekker over dette punktet.

15032007532SMALL.jpg

 

Her ser man at det er "vått" akkurat ved toppakninga. Eg har sett at det renner olje ned langsmed motorfestet forran (demontert på desse bilda) derfor trudde eg det var simmerringen på kammen.

15032007534SMALL.jpg

Spørsmålet er da: KVAR LEKKER DET FRA? : klø :

Begynner å frykte at det er toppakninga. Håper nokon klarer å tolke bilda og hjelpe meg med å avgjere vidare tiltak...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sparker opp en gammelt problem som eg endelig har begynt å jobbe med...

 

No er eg godt i gang med å skifte desse simmer-ringane på kamakslingane. Det frustrerande no er at eg har funnet ut at det IKKJE er her oljelekkasjen kjem fra... : bh : Hverken fra simmerringane eller silikon pakninga. Da hadde det ikkje sett slik ut bak dekselet...

[ATTACH]58481[/ATTACH]

 

Her ser man en liten oljedam rett under "rutemønsteret", så det lekker over dette punktet.

[ATTACH]58482[/ATTACH]

 

Her ser man at det er "vått" akkurat ved toppakninga. Eg har sett at det renner olje ned langsmed motorfestet forran (demontert på desse bilda) derfor trudde eg det var simmerringen på kammen.

[ATTACH]58483[/ATTACH]

Spørsmålet er da: KVAR LEKKER DET FRA? : klø :

Begynner å frykte at det er toppakninga. Håper nokon klarer å tolke bilda og hjelpe meg med å avgjere vidare tiltak...

 

Det lakk noe olje fra min også, omtrent fra samme sted som hos deg, men det forsvant etter at jeg bytta topp-pakning...Så, vi får håpe det er noe annet hos deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det lakk noe olje fra min også, omtrent fra samme sted som hos deg, men det forsvant etter at jeg bytta topp-pakning...Så, vi får håpe det er noe annet hos deg.

 

Det var det eg ikkje ville høyre...

Kvar kjøpte du pakninga? Møller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper nokon kan komme med anna forklaring, men vil også bli happy om andre kan bekrefte mistanken min, så slipper eg å bumme igjen. :o

 

Er denne toppakninga av en slik type som man skifter kvar gang man demonterer toppen, eller kan dei brukes opp igjen? Eg har en delemotor stående som eg kunne plukka fra, men det er kansje ikkje så lurt?

 

Trenger eg da noko anna enn toppakning og strekkbolter?

 

Edit: Nokon som kan bekrefte at der går oljekanaler i dette området? Med tanke på at oljepumpa ligger under her, så er det vel sannsynlig?

Er det vanlig at det lekker olje ut i friluft på denne måten via toppakninga?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var det eg ikkje ville høyre...

Kvar kjøpte du pakninga? Møller?

 

Kjøpte topp-pakningene på Mekonomen. Fikk litt rabatt, så de kom på 400,- kr per stykk. Etter det tullet mitt med den ene toppen, bytta jeg pakning 2 ganger på den.

 

Ville vel ha kjøpt nye hvis du først har det oppe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte topp-pakningene på Mekonomen. Fikk litt rabatt, så de kom på 400,- kr per stykk. Etter det tullet mitt med den ene toppen, bytta jeg pakning 2 ganger på den.

 

Ville vel ha kjøpt nye hvis du først har det oppe.

400,- var ikkje så gale så da er eg enig. Eg kjøper ny.

Kva koster strekkboltane da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

400,- var ikkje så gale så da er eg enig. Eg kjøper ny.

Kva koster strekkboltane da?

 

 

Ca. 500,- kr pr side på møller. Har ikke sjekket pris på så mange andre steder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden posten min med bilder av problemet har havna på forige side, så vil eg med dette oppfordre dei av dere som føler dei har noko å tilføye, å studere bilda i post 10 og komme med gode hint. Eg trenger det! :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bump. Ingen som har fleire tips her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver igjen... sjå bilda i post 10 og kom med dommen.

Kan det vere noko anna enn toppakninga?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver igjen... sjå bilda i post 10 og kom med dommen.

Kan det vere noko anna enn toppakninga?

 

Her ser du iallefall hvor kanalene går.

 

 

dsc01614-web.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ser du iallefall hvor kanalene går.

 

 

dsc01614-web.jpg

 

Er det oljekanalen man ser heilt nede til høgre i bildet?

I tilfelle så er det jo veldig sannsynlig at det er her "hunden ligger begravd" ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det oljekanalen man ser heilt nede til høgre i bildet?

I tilfelle så er det jo veldig sannsynlig at det er her "hunden ligger begravd" ?

 

Det er jeg jaggu ikke sikker på, gitt.: flau :

 

Sikkert noen andre her som kan svare på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.