#1 Skrevet November 9, 2006 Hallo folkens ! Det er mange med kompetanse på dekk og felger i klubben. Imidlertid er det ofte spørsmål om hvor vi skal finne ut om dekk er gamle, "load indeks" hva betyr det ? osv. På alle dekk er det "standard-informasjon" som forklarer mye av dette. Bør ikke dere som har veldig peiling legge ut eksempler på koder og forklaring til alles nytte, gjerne "klistret" under denne tråden ? Hilsen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 9, 2006 Enkelt og greit forklart her: Dette, og masse annen info om dekk finnes på denne linken: http://www.tirerack.com/about/techcenter.jsp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 9, 2006 kommer ikke frem helt av den tegningen om produksjonsuke/år er oppgitt med 4 siffer, 2 første indikerer produksjonsuke og 2 neste angir årstallet: f.eks "4206", altså produsert uke 42 i 2006 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 9, 2006 Takk for det, men hvor er denne informasjon presentert ? Det står en masse info på dekksidene og en firesifret tallkombinasjon kan finnes "hvor som helst". Jeg mener dette har med sikkerhet å gjøre. Blant annet kan det være av stor interesse å sjekke hvor gamle sommer- og vinterdekk vi har og dermed få vurdert om det ville vært en fordel å skifte dem ut til neste sesong. Alternativt kan en jo "ha litt moro på banen" med dekke som er klare for utskiftning om ikke så lenge. Hilsen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 25, 2006 Takk for det, men hvor er denne informasjon presentert ? Det står en masse info på dekksidene og en firesifret tallkombinasjon kan finnes "hvor som helst". Jeg mener dette har med sikkerhet å gjøre. Blant annet kan det være av stor interesse å sjekke hvor gamle sommer- og vinterdekk vi har og dermed få vurdert om det ville vært en fordel å skifte dem ut til neste sesong. Alternativt kan en jo "ha litt moro på banen" med dekke som er klare for utskiftning om ikke så lenge. Hilsen Er ingen fast sted på dekket hvor prod dato står. Noen dekkmerker har det på begge sider av dekket, mens noen har det bare på en side. Men felles for alle er at dato står i en "nedsenket" ramme i dekket. Hvis det står f.eks "1905" Kan det både være uke 19, 1995 og uke 19, 2005. Men hvis det står en liten pil på høyre side av ramma, indikerer dette "oddetall-årgang" dvs 1995. Hvis ikke, er det 2005. Skal få tatt bilde av slik datomerking å legge ut her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 26, 2006 hvis det står 1905 så er vel ikke det fra 1995 vel?? det er vel 2005? uke 19.. men det kan være fra 1985. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 26, 2006 hvis det står 1905 så er vel ikke det fra 1995 vel?? det er vel 2005? uke 19.. men det kan være fra 1985. 1991905 (uten pil) = 2005, uke 19 (evt uke 19, 1985 men litt usikker når de begynnte med denne standarden.) 1905 (med pil) = 1995, uke 19 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 13, 2007 Hvordan kan man lese av dette med slitestyrke/rullelengde, altså hvor langt en kan kjøre med dekket? Kan noen forklare? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 13, 2007 Hvordan kan man lese av dette med slitestyrke/rullelengde, altså hvor langt en kan kjøre med dekket? Kan noen forklare? Er nok ikke noe fasit på slitestyrke/ rullelengde, da det avgjøres av mange faktorer (kjørestil, hva slags bil, bykjøring, landevei, osv..) Men du ser "Treadwear" , dvs gummihardheten. Denne er stort sett mellom 220 - 280. men finnes både mykere og hardere. Dette står på siden av dekket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 5, 2008 Vil loadindex og hastighetsmerking kravene endre seg dersom du går høyere/bredere i dimensjon på felg og dekk? Og er hastighetsmerkingen slik at jo lengre ut i alfabetet du kommer, jo høyere hastighet er dekk godkjent for? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 5, 2008 Legger ut de mest brukte hastighetskodene jeg: Q-160 R-170 T-180 U-200 H-210 V-240 W-270 Også har Vi A1 som er 5km/t:P Finnes mange flere da men de er skjelden brukt på personbil hvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 5, 2008 Vil loadindex og hastighetsmerking kravene endre seg dersom du går høyere/bredere i dimensjon på felg og dekk? Og er hastighetsmerkingen slik at jo lengre ut i alfabetet du kommer, jo høyere hastighet er dekk godkjent for? Disse kravene vil ikke endre seg nei, uansett bredde å profil så må vektkode og hastighetsmerking oppfylles. Resten fikk du en liten pekepinn på i mitt forige innlegg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 8, 2011 hva står XL for i betegnelsen? er det til litt større biler?? f.eks 205/45 R17 88H XL på golfen har jeg 86 som standard Li.. men kan jeg gå ned til 84 uten att det skaper noen problem? better safe than sorry.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 8, 2011 XL står for "Extra Load". Står litt om det her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 3, 2018 Det står 1411 i ovalen. Er det produksjonsdatoen? Uke 14 2011? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 3, 2018 Det stemmer bra det Håkon 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...