#1 Skrevet November 9, 2006 Leser litt i forskjellige tråden er en mulig årsak til at Xenon lys er dårligt, er at pærene har lyst over 2000timer og dermed begynner å bli svekket. Jeg har sett på "lysbildet " mitt mot en S4 som har byttet sine pærer og da så jeg mine lyste merket mye dårlige (nesten som halogen mot xenon) og var mye gulere lys. Andre årsaker er reflektor som er dårlig og bittesmå steinprut i lykteglasset. Men å prøve å bytte ut xenonpærene er vel et ekleste måten å begynne med å få bedre lys. Tipper det er ikke billig å kjøpe nye lykter ? Så da har jeg søkt litt på ebay. Ser man selger 6000K, 6500, 8000k og 10 000k farge på pærer eller hva nå man kaller det. Men jeg lurte på hva som er å anbefale? og hva som er originalt? Og hvilken "farge" bør man tenke på når man har reflektor og ikke linse Xenonlys? Har lest at det ikke er bra å har mye xxxxtusen i farge heller? Lurte på 8000K om det er fint, eller bare å "få hjem" 10 000k. Leste også at hvis man har reflektor heter pæra D2R? (evt noen vet hva 01'S8 bruker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 9, 2006 Orginalt på de fleste biler er 4300K.. tror nok flere produsenter har gått over til noe høyere k-styrke etterhvert, da flere nye biler ser mer blå ut.. Har testet litt forskjellige farger etterhvert, og ville deff ikke kjøpt mer enn 6000K.. synes egentlig nye pærer med 4300K er blå nok, og 4300K er det som gir mest lys.. ettersom K øker minsker lysutbyttet, og hvem vil egentlig ha blå frontlys..? Det viktige er vel lysutbyttet... Har man reflektor har man D2R ja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 9, 2006 Tidlige xenon-lykter pleide å være på 4300k men nå er standarden 6000k på så og si alle biler. Over dette begynner lysene å få så mye blåfarge at det går vekk fra det hviteste lyset som ligger i området mellom 4300k og 6000k. Jeg har hørt om 14000k pærer som er helt lilla i i fargen og knapt gir noe lys på veien. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 9, 2006 Jeg bytta til 6000k, det blei bra det.. Tror det 4300k fra før, men de som hadde hatt bilen før meg hadde bare bytta den ene. Så det var forskjellig lys i lyktene. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=59092 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 9, 2006 Da ville vel jeg tro at det 4300k i min siden den er fra 2001??. Forrige eier snakket om at hadde byttet (vel han satte vekk alt til verkted da...)men jeg anner ikke. er iallefall elendigt lys. Så etter det dere skriver tror jeg kommer til å holde meg rundt 6000K. Og så lenge det ikke er linse på S8, så må det være D2R pærer jeg skal ha. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...