Startproblemer Audi 80 2.3 NG

Anbefalte innlegg

Håper det er noen som kanskje kan komme med et tips.

 

På vei til jobb i dag stoppet motoren bare plutselig uten forvarsel. Den startet fint og etter 10 min var det plutselig bom stopp uten noen ulyder eller fjusking.

 

Det virker som den ikke får tenning i det hele tatt.

 

-sjekket fordeleren, rotor går rundt.

-bensinpumpen går og har sjekket at det kommer bensin

-den får ginst på pluggene

-registerreim er skifet for 10k siden og den går rundt. viftereim går rundt.

-Sjekket sikringer til motorstyring

 

Alt virker ok utenom lyden når jeg kinner, høres ikke ut som vanlig. Virker som det går veldig lett rundt uten motstand. Trodde først registerreimen var røket eller noe på grunn av det. Men kammene går rundt og det er ingen andre ulyder.

 

Litt frustrert : bh : Håper noen har opplevd noe lignende, eller har tips til videre feilsøking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikkert hallgiveren i fordeleren,vanlig feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan fungerer hallgiveren? Er det sånn at man må skifte hele fordeleren for å bytte denne? Kan den være gåen og likevel få gnist på pluggene?

 

Takker for tips :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge møller, gikk det ikke an å få tak i bare halgiver til min bil, måtte kjøpe hele fordeleren ny. 3000 spenn! Lite lyst å bestille en når jeg ikke er 100% at det er det som plutselig tok livet av min audi femmer.. Er det mulig å måle seg frem til dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei igjen,har sakset dette fra noe jeg skrev for ei stund sida på ett anet forum,slik kan du sjekke hallgiver,dette kan du måle når bilen ikke vill starte,riktig at en må bytte hele fordeler,brukt kan være alternativ,men en vet jo aldri hva en får...

 

det er en "føler" som sitter inne i fordeleren,sitter ett stikk på siden med 3 ledninger på,her kan du måle deg frem. finn frem ett multimeter,sett tenning på,mål mellom en av ledningene på siden og til jord(husker ikke hvilken av de på sidene),da skal du ha ca12v,da får hallgiveren spenning inn.hvis ikke den gjør det kan det være bensinpumperelet som gjør det.hvis du har spenning frem dit og den fremdeles ikke vill starte gjør du følgende rask test,mål med multimeteret mellom den midterste kontakten og jord,få en til å kinne bilen for deg,du skal da få sånn ca 2,5v.får du ikke no utslag så er det hallgiveren som er deffekt.må mest sansynelig bytte hele fordeleren da,til noen typer får en tak i løs hallgiver som en kan bytte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar.: rock : Jeg skal ut å måle halgiveren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært ute å målt no. Ene bildet viser hvordan fordeleren min ser ut. Andre bildet(beklager dårlig) har jeg nappet ut den kontakten som jeg tror går til halgiver. Den øverste målte nesten 12V med tenning på. Den midterste målte 5V med tenning på og ingen forskjell ved kinning. Den nederste fikk jeg ikke noe respons på.

 

Jeg fikk ikke 2,5V på den midterste hvertfall.

 

For ordens skyld målte jeg på selve giveren (der kontakten er plugget i) uten at det var noen spenning. Men det skal det vel sikkert heller ikke være, eller så misforstod jeg deg Geir.

 

Kan man dra noen konklusjon av dette?

DSC00610 (Small).JPG

DSC00608 (Small).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

regner med du målte med kontakten tilkoblet fordeleren? den midterste skal kun gi spenning fra hallgiver til styrehjerne når du kinner/motor sviver,er det spenning på den så virker hallgiver,er kun hvis ikke det kommer noe spenning her at hallgiver er deffekt.

starter ikke motor nå?

kan måle på mine biler i morra hvis du ikke finner ut av noe,har 2 stk ståendes her med NG motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målte nok med kontakten av ja. Så må måle med kontakten tilkoblet asså :o

Skal prøve det.

 

 

Men den starter ikke nei. Ingen som helst antydning..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den miderste har 5 volt når tenningen står på, men flikker/ går til O.L på multimeteret når jeg kinner.

 

Er dette rett???

 

Jeg setter stor pris på om har mulgihet for å måle dette på en av dine biler.!!

 

Kan det evnt være noe annet som foråsaker probelemt mitt, om Hallgiver er OK??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den miderste har 5 volt når tenningen står på, men flikker/ går til O.L på multimeteret når jeg kinner.

Er dette rett???

 

Hvis du mener med dette att spenningen hopper fra 0 til 5v når motoren kinner, så er det OK!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den midterste viser 5V når tenningen er på. men den blir null når jeg kinner..

 

Vil det si at hallgiveren er gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen?

 

Der ikke noen som har en sånn løst tilsalgs? Leste en plass at de solgte på biltema før, men ikke nå lengre hvertfall. Som sagt lite lyst å kjøpe ny fordeler uten at jeg vet 100% sikkert. Får vel dra den bort på møller å få en diagnose på den kanskje. Merkelig at jeg har gnist på pluggene. Trodde ikke det skulle komme gnist hvis denne giveren var gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

målte ute på min i stad,midterste stikket så er det 0,08v ved påslått tenning,kinner jeg så er det 2,7-2,9 volt,får du ikke signal på den så er hallgiveren gåen.

prøv å få tak i en brukt fordeler,sjekk på http://www.bildelsbasen.se

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan hjelpe meg å forstå dette med hallgiver?

 

Har lest litt rundtom og fått god hjelp i denne tråden, så jeg er på vei til å kjøpe meg en fordeler.

 

Men jeg har dradd ut alle pluggledninger en for en for å sjekke om det er gnist, og det er det. Noen har antydet at det ikke skal komme gnist hvis hallgiver er defekt, og har lest om noen som sier det motsatte. Hallgiveren skal vel virke som en slags styrestrøm til coilen, og det er det som gjør meg litt forvirret. Hvis ikke coilen fikk den puls frekvensen som skal til for at ikke tenningen skal bli så opp ned at det ikke er antydning til å få start, så burde det vel ikke være gnist heller.

Luft+Bensin+Gnist=liv

 

Må jo prøve å bli litt klokere på dette når godbilen står på tunet og jeg sitter å leser til øyne blir store og firkantet : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallgiver gir signaler til tenningsmodul som igjen gir signaler til coil som i sin tur gir gnist.

Jeg tror at så lenge du har gnist så er alt i orden med tenningen. Hvis noe "før" coilen ikke virker så får man vel heller ikke gnist vel? : klø :

 

Har du sjekket bensintilførselen? Napp ut en av dysene og se om det kommer bensin ved kinning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor ligger dysene på denne motoren? Må jeg demontere/splitte innsuget for å komme til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysene sitter rett over innsugs-manifolden. Bare å følge de stålomspunne slangene. Kan bendes ut med en tang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker så mye:) det skal jeg prøve. Skal nok finne ut av dette på et vis: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

merkelig. har nøyaktig det samme problemet med min audi 80 cupe. 2,3. av og til starter den. og avogtil gjør den det ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en prat med møller i dag fikk jeg vite at så lenge jeg hadde gnist på pluggene, trodde de ikke det var hallgiveren som er gåen. Og forøvrig så hadde de ikke tid å ta diagnose på bilen før 30nov heller : bh :

 

Begynnte å feilsøke mer med bensintilførsel. Jeg må nok dele innsuget hvis jeg skal komme til dysene. Så jeg prøvde å skru av der slangen er tilkoblet i andre enden som vist på bildet. Fikk en til å kinne og kinne. Men det kom ikke en dråpe der. Men jeg vet ikke om det kan komme noe rett ut fra den "bensin fordeler" greien som sitter oppå luftfilteret.

 

Prøvde også å sjekke om pluggene ble våte av bensin når jeg kinnet, men det ble de ikke såvidt jeg kunne se.

 

Er det flere ledd før bensinpumpen som kan stoppe bensintilførsel?

 

Siden det blåser å regner som faen ute og jeg ikke har garasje å stå i så har jeg ikke giddet å jekke opp bilen for å finne bensinpumpen heller. Bør vel kanskje få bilen på bukk..

bensinslange.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, så var det som jeg fryktet med den merkelige lyden når jeg kinnet. Motoren har bare litt over 1 bar i komp, og det er nok drevet på veivakslingen som som har fått leve sitt eget liv, og stempler har tatt igjen ventiler og pang knas! De som skiftet registerreim har gjort en kjempejobb, men han mekanikeren som så på bilen sa det var så liten sjangs å få det på garanti hvis jeg sendte bilen østover til det verkstedet som gjorde det, at jeg mest sannsynlig bare vil få en enda større regning.

 

Ettersom det kan være sannsynlig at det meste er gått til helvette, er ikke denne motoren noe mer å satse på tror eg. Mest sannsynlig bedre, billigere og enklere å bare få tak i en brukt motor og bytte.

 

Spørsmålet er vel bare om, som opprinnelig planen var, prøve å få tak i en 3b motor til en rimelig penge selv om det kan ta MYE tid.

 

Jævlig kjipt, jeg hadde gledet med til første vinter med quattro og det spørs vel om bilen kommer på veien før våren kommer igjen... : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.