Anbefalte innlegg

Tikk takk

Audien (coupe Q, type 85, motorkode KV) min tikker bare mer og mer om dagen. Har vært slik en stund, men nå har det blitt ganske gale.

Har egentlig kommet slik over natta, var fin for en stund siden.

 

Det er vel overliggende kam og den må vel av om noe kan justeres.

 

Tips til hva jeg kan gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok bare og skifte løftere det gitt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok bare og skifte løftere det gitt ;)

Mye styr det da?

 

Dyre de løfterene da.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Esso Ultron-olje i alle fall!

Et vidundermiddel mot gamle 5ere!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Esso Ultron-olje i alle fall!

Et vidundermiddel mot gamle 5ere!

 

Bruker kun kvalitetsolje fra biltema på alle bilene mine;)

Det er halvsyntetisk på motoren nå.

Kjørt 3000km siden bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye styr det da?

 

Dyre de løfterene da.....

 

Du må ta ut kammen og så piller du bare ut løfterne (med fingrene) og slipper nedi nye. Var vel en som solgte slike til under hundrelappen stykket her på forumet, ellers tar vel møller noe rundt 300kr stykket.

Om bilen er trillet langt er det bare å bytte løftere, all verdens olje klarer ikke å kompansere for slitasjen på de. Jeg har selv hatt god erfaring med essos delsyntolje mot tikking, men nå er det helt klart på tide med bytte på min også, gått 275' km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker kun kvalitetsolje fra biltema på alle bilene mine;)

Det er halvsyntetisk på motoren nå.

Kjørt 3000km siden bytte.

 

Har du sjekket om det er nok olje på den? Hjalp vedlig på min 10v ihvertfall, alltid oppe mot MAX merket.. Kjørte biltema på den og.. hehe

 

Ellers er løftere veldig lett å bytte på disse, av med toppdeksel ut med kamaksel så der det gjort på en time halvannen.. Billig å da det er bare 10 stk hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lavt oljetrykk kan også være årsak til ventiltikking.

 

Det jeg pleier å prøve er motorflush og god fullsyntet olje. Funker ikke dette så er bytte av løftere eneste løsningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror løfterene er bytta for noen år siden uten at jeg vet/husker det.

 

Det var bra med olje for en uke siden.

Jeg får kjøre gjennom flush og bytte olje på den i morgen.

 

Olje som anbefales da?

Tror jeg har 10 40 semi på den nå.

Det var helsyntetisk på den før, men den var for tynn syntes jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lavt oljetrykk da kanskje.. Siden det er nye løftere og flusha motoren..

 

Gått langt eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lavt oljetrykk da kanskje.. Siden det er nye løftere og flusha motoren..

 

Gått langt eller?

 

Den har gått ca. 240'km, på teller.

 

Hva trengs for å sjekke oljetrykk da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan tykkelse på olja burde en bruke på en 5er med endel på telleren?

bilen tikker ved oppstart men tikker mindre og mindre etter vært som den blir varm. men kan altid høre antydninger til tikking.

bruker castrol helsynt olje 5-40W.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den oljen som har gitt minst tikking på min bil var Castrol GTX Magnatec 5W/40, som jeg kjørte på i fjor vinter.

 

Har kjørt mobil 1 5w/50 i sommer og det har gitt mer tikking igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når de hydrauliske løfterne begynner å tikke er det vel bedre å bruke pengene på nye løftere (til kr 65 pr stk - under deler til salgs på forumet) enn å bytte olje for tidlig og fylle på dyrere olje enn nødvendig. Er du forsiktig så er det mulig å løsne kammen og vippe den opp og skifte løfterne uten å demontere registerreima. Da er det gjort på 1-2 timer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke så dyrt for løftere det der.

 

I går kjørte jeg gjennom motor flush og den ble mye bedre. Bytta filter og olje også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Du kan ikke bare fylle på hvilken som helst "gjørme" som er å få kjøpt på nærmeste varehus!: bråk :: haha : Denne bilen må ha valvoline olje,(halvsynt 15/40): smil : sånn er det med den saken , da sviver den silkemykt, nå har du krøllet det til å hellt på noe "biltema gjørme" da blir den kranglete.: dum :

 

 

 

Fordommer.. min funka helt fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfterne er nye for 2 år siden ja!! Originale fra audi , 200kr. pr. stk i den tia,mener jeg å huske , så de er vel nå kjørt ca 25tusen km.!?

 

Du kan ikke bare fylle på hvilken som helst "gjørme" som er å få kjøpt på nærmeste varehus!: bråk :: haha : Denne bilen må ha valvoline olje,(halvsynt 15/40): smil : sånn er det med den saken , da sviver den silkemykt, nå har du krøllet det til å hellt på noe "biltema gjørme" da blir den kranglete.: dum :

 

Ellers så har den vel stått litt nå ifb.m "uhellet" så da får det ta sin del a skylden:rolleye: . Den likte aldri å stå for lenge!

Ser ut som en får ta turen til ålesund å få henta den hjem igjen til gamle trakter, så den kan få litt skikkelig stell. :nana:

 

Bilen går som en kule den nå.

Etter motorflushen tikker det ikke lenger.

 

Olje fra biltema er helt konge, er jo bare å bytte dobbelt så ofte og har fremdeles penger igjen:)

 

 

Bilen selges pga. jeg blir gal av å ikke ha plass i bagasjen. Får jo ikke frakta noe med den jo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, Er jo ikkje den mest praktiske bilen da, var jo den eneste grunnen til at vi solgte den for ca 1 år siden nå!!: gråter : Du får passe på å selge den til noen som vet å ta vare på den da!!;)

 

Jeg har en fornuftig kjøper på kroken som skal ha bilen som et prosjekt. Bedre blir det ikke:)

 

Kommer sør fra også.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan merke var det på motorflushen du brukte Anders ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan merke var det på motorflushen du brukte Anders ?

 

Jeg har flaska liggende på verkstedet og jeg husker ikke navnet.

Kjøpte den på bilxtra, tror den var blå. Tykk nede og lang smal hals var flaska.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.