#1 Skrevet November 12, 2006 Hei, jeg har en passat 2000 4motion som nå har passert 190 000 km. I forbindelse med dekkskifte observerte jeg at jeg kunne snurre rundt på bakhjulene uten motstand selv om bilen sto i gear....!? Siden 4motion løsningen i min bil er basert på mekaniske torson forventet jeg å finne motstand lik den jeg har på forhjulene... Er det noe er galt fatt med firehjulstrekket på bilen min, eller...? Mvh Harald 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 12, 2006 Er vel differensialen bak som gjør at det blir slik. Prøv å sveive rundt begge hjula samme vei, eller holde igjen ett bakhjul og sveive på det andre. Da står det nok stille. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 12, 2006 Sånn er det på min også. Men samtidig så er vel ikke 4 motion det systemet som har mest drag bakover? Uansett er det nok som Bent sier. Det er nok diffen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 12, 2006 Firehjulstrekksystemet brukt på vw med langsstilt motor er dønn likt som på Audi, altså: Quattro. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 13, 2006 TorsenDiff'en er Torque Sensing. Ikkje mykje Torque ute å går når du snurrer forsiktigt på hjula. Torsen må ha litt motstand å jobbe med for at den skal virke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 23, 2008 Firehjulstrekksystemet brukt på vw med langsstilt motor er dønn likt som på Audi, altså: Quattro. Stemmer det, men da den "nye" type quattro og ikke urquattro (mekanisk). Det samme gjelder Audi med tverrstilte motorer. De har 4motion eller Haldexkobling om du vil. Ex. Audi TT, A3 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 23, 2008 Hvis dere stikker innom denne linken, kan dere lese alt om haldexkoblingen som forøvrig sitter i mange biltyper. Ex. Land Rover, Volvo, Ford mm. Blir også introdusert i Saab 9-3 i disse tider. Haldex er en frittstående enhet som er lett å tilpasse de fleste biler. Den komuniserer helt enkelt med bilens eksisterende sikkerhetsutstyr som ABS etc. Kobles blant annet inn ved moment eller ved hjulspinn. Teoretisk kan en haldexkobling drive en bil som bare har ett hjul på bakken. Da låses de andre hjulene med hjelp av ESD og ABS systemet. Helt enkel en genial oppfinnelse. Har selv en Bora med Haldex. Har hatt 2 biler med Quattro. En urquattro og en "ny" quattro. Av disse rangerer jeg Haldex forran både urquattro og til slutt quattro av ny type som jeg har i dag. Fordeler og ulemper med alle typene. Med 4 motion får man virkelig en følelse av å kjøre bakhjulstrekker om man leker seg på glatta. Man sladder lett med rompa selv om man har følelse av å ha 4hjulstrekk og ikke minst kontroll. Om man retter opp bilen og gir bånn pinne tar man av som en rakett. Eneste bakdel med denne er at den blir hakkete i oppoverbakke på ekstrem glatte. Men dette er sjelden merkbart. Bakdelen med quattro generelt er at man har en følelse av at det vil rett frem og at man man må jobbe med saken for å få til det man ønsker. Urquattro har jo en fordel med mekaniske sperrer både på mellomaksel og bakaksel, mens ny quattro ikke har så mye å by på av styring. Til og med ikke mulig å koble ut antispinnsystemet. Jeg ble ordentlig skuffet over min Allroad i vinter selv om jeg aldri sto fast noen plass. Fordelen med Quattro slik jeg ser det er at man har følelse av at den er der hele tiden 100%. 4motion quattro er bare navn, de betyr ikke noe lenger. Hva som er under bilen kan være noe annet enn det du tror. Veldig synd, men det gjenspeiler samfunnet som vi lever i. spesialiserte produsenter som leverer samme utstyr til flere biler. Ting er ikke som det var i gamle dager. :-) Haldex er som en 2 hjulstrekker når den står stille. Det er først når hjernene registrerer signaler på at det ønskes firhjulstrekk (ABS,ESD,ASR kobler inn eller momentøkning mellom motor og drivverk (også retardasjon)) at systemet kobler inn. Og det skjer ikke ved klokobling som mange tror, men med et behagelig clutchsystem. Bare lovord om Haldex som nå har utviklet sin 3dje generasjon 4hjulstrekk. Den er kommet for å bli. Jeg er frekk og tipper at Quattro i fremtiden vil være historie.... Off topic! Beklager det, men ble veldig ivrig her. :-D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...