oppstart av motor som har stått litt

Anbefalte innlegg

skal snart starta bilen, men er det noko eg må gjera/passa på??

eg kjøpte motoren for snart 1 år sida og da hadde den stått iro i ca 1/2 - 1år.

toppen blei plannert, trykktesta og slipt ventilane tidlig i vår iår.

etter toppen blei montert igjen så har eg dreid motoren rundt med hand slik at sylindrane skulle få bevega seg litt.

 

men no nærma det seg innspurten. er det noko eg må gjera før/under oppstarten?? har hørt litt forskjelling bla billig olje først osv osv.

kom med tips, effaringer, kva kan skje og korleis unngå det??

 

motoren er ein 2L 16v 9A motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge det ikke er byttet stempelringer er det bare å vri om nøkkelen og starte på vanlig måte med normal olje. "Innkjøring" med mineralolje og det der er igrunn kun aktuelt ved stempelringsbytte så de skal gå seg til og tette ordentlig.

 

Om motoren har stått en uke eller et år blir det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du er veldig i tvil om smøringen kan du helle i ca 1 spiseskje motorolje i hver sylinder gjennom tennpluggåpningen, deretter kjøre motoren på starteren, med coilen frakoblet. Da får du også opp oljetrykket før du tar første start, og dermed gjort en skikkelig smøring av alle lagere. La gjerne tennpluggene være ute, da blir det liten motstand for starteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.