Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Audi S4 '93 og nå i uka så begynte den å "ule" når jeg legger over mot venstre, men kun når jeg krypkjører....

Klarer bare ikke helt å finne noen konsekvens i det, noen ganger skjer det, mens andre ganger så skjer det ikke... Blir liksom ikke helt klok på det... Uansett, har i tillegg en litt ekkel klonkelyd på venstresida når jeg kjører over dumper.

 

Må vel se å få bestillt meg en verkstedtime så jeg får konstatert hva som er galt. Håper bare jeg slipper ny servotannstang...

 

Noen ideer om hva som er galt hadde jeg dog satt pris på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket oljenivået? Ved lavt nivå får du ulelyder fra pumpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket nivået, står på minimum såvidt jeg kan se. Kunne forsåvidt være det i og med at jeg merker det best når jeg tar brå svinger... Er vel en spesiell type olje som skal nedpå der, er det ikke? Dessuten så burde den vel ule når jeg krypkjører mot høyre også, om det var lavt oljenivå mener jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal fylles egen servoolje, ja. Koster ca 180 kr. literen hos VAG. Ville prøvd dette først

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe mer enn en liter trenger jeg vel neppe, vel får stikke innom de på vegen hjem idag da tenker jeg. Noen ide om hva den klunkelyden som kommer hver gang jeg kjører over en fartsdump er da? En annen ting jeg har tenkt litt på er at klimaen ser ut til å ha fått litt nedsatt kjølefunksjon nå i sommervarmen iforhold til tidligere. Burde vel egentlig bare se å etterfylle litt gass for å se om det blir bedre. Koster noe sånt tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 200'en min var det rett og slett em skru på pumpen som hadde løsnet. Det gjorde at det ble litt slakk reim med påfølgende hyling...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så pumpa lå rett og slett løs oppå? ^_^

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, den lå ikke løs, men hadde løsnet litt. Nok til at det ble litt slakke, og dermed lyd når jeg kjørte i lav lav fart og rattet heftig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klonkingen kan være som på min høyreside: gåen bærekule. (=1860,- på Mekonomen)

Eller på min venstre side: demperen som rakler litt i fjærbeinet.

Best å sjekke bærekula, selv om det skal mye til at de 'detter ut'. Min var enormt slitt men satt fortsatt godt sammen da jeg byttet den. Gir 'nybilsfølelse' å bytte den i hvertfall!

Fjærbeinslageret er det neppe, da det har helt annen konstruksjon enn på 80/90'n hvor det ryker stadig vekk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gåen bærekule høres ikke usannsynlig ut med snart 310k km på nakken... Dempere var bytta ifjor så det tror jeg neppe kan ha konka allerede.

Hmm, skal høre med en jeg bruker som mekaniker hva han tar for det der. Men uansett jeg etterfylte littegrann servoolje nå,( er litt over maks der nå) uten at det hjalp noe på "lyden" min...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter 310K så egynner pumpa rett å slett å bli slitt. Det er glidelager i pumpa, og ved mye kjøring vil de slites ovalt, kan forårsake mye press på lager og lite smøring. Er dette tilfellet vil etter hvert merke svetting ut av simmeringen. Har har samme problemet selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øyvind Bredland

Gåen bærekule høres ikke usannsynlig ut med snart 310k km på nakken... Dempere var bytta ifjor så det tror jeg neppe kan ha konka allerede.

Hmm, skal høre med en jeg bruker som mekaniker hva han tar for det der. Men uansett jeg etterfylte littegrann servoolje nå,( er litt over maks der nå) uten at det hjalp noe på "lyden" min...

 

Jeg hadde også plutselig lite servo-olje på min gamle Passat. Da begynte den og ule og skrike. Fylte på olje, men det tok litt tid før den ga seg med ulinga.

Fant tilslutt ut at det var lekkasje under beholder, og at det var grunnen til at olja ble borte. Som sagt så tok det litt tid før skrikinga forsvant. (En dag eller noe slikt...)

 

Du vet...servoer er som damer...de skriker når det går tørt :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bertil Farstad

Etter 310K så egynner pumpa rett å slett å bli slitt. Det er glidelager i pumpa, og ved mye kjøring vil de slites ovalt, kan forårsake mye press på lager og lite smøring. Er dette tilfellet vil etter hvert merke svetting ut av simmeringen. Har har samme problemet selv.

 

Tja, nå mistenker jeg at den faktisk har vært bytta en gang, men uansett om det er pumpa som er gåen så burde jeg jo høre lyden uansett hvilken veg jeg vrir om rattet... Ser ut som om det det kommer og går litt... Får det liksom ikke til når jeg prøver å fremprovosere det, men jeg får det til hver gang jeg svinger inn på jobb... Merkelige greier, får høre med mekanikeren min hva han skal ha for bytte av bærekule og undersøke servopumpa selv om jeg tviler på om det er den som er konk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.