Oljeskift. Hva skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Ok. Da var jeg inne på castrol sine sider, og det virker som at RS olja er ute av produksjon, og det er kommet flere versjoner av GTX. Det må jo selvfølgelig da bli magnatec oljen om du skal ha GTX.

 

- Den hørtes j*evlig rå ut, den edge oljen i 10w60 : rock :

 

Castrol Edge er sikkert bra greier, men som du, Steinar, var jeg inne på Castrol sin side og leste om testene til Egde, som tilsynelatene er fantastisk i forhold til konkurrentene.

Men,,,, merk, de sammenligner Edge i testene mot "konvensjonell olje", av ledende merke. Konvensjonell olje i denne sammenheng, kan være hva som helst, men garantert ikke topp produktene til konkurrentene. Castrol lyver nok ikke, men jeg tviler på at de sier hele sannheten.

Hadde testen vært gjort mot tilsvarende Mobil 1, Shell Helix, Fuchs Titan eller andre tilsv., hadde nok Castrol understreket det, istedenfor å skrive en "ledende konvensjonell olje".

Du kan være ganske sikker på at Kuldetesten, Levetidstesten og Akslerasjonstesten hadde fått andre resultater om testen hadde vært mot noen av de sist oljer, istedenfor mot en "ledende konvensjonell olje", og da tviler jeg på at resultatene hadde sett slik ut.

 

Skal man presentere en slik test, burde man fortelle hva som testes mot hva.

Det er det full anledning til.: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dama har bilen på jobb, og kommer ikke hjem før i 01 tida. hehe.. kan sjekke for deg i morra.. Men er ganske sikker på at olja oppfyller krav til bilen. mener det er VW502.00 som skal vere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor kaldt det blir i Røyken, men Castrol gtx i 10W-60 er i tykkeste laget for vintertemperaturer. En SAE xW-60 olje er ikke engang anbefalt av Audi til 200'en:http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/eng.html#oil

Jeg bruker Fuchs Titan Supersyn 5W-40 i min 2,2 S6 nå. Merker ingen forskjell fra de andre oljene jeg har brukt siste 10 år:

Mobil1 0W-40, FK (Statoil LazerWay) 5W-40, Castrol RS 0W-40, Castrol SLX Longtec 0W-30, Shell Helix Ultra 5W-40, Esso Ultron 5W-40, Fina First Synth. 5W-40. Alle oljene jeg har brukt er syntetiske (har VW502.00 spec.) og byttet ved ca. 7500 km sammen med oljefilter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor kaldt det blir i Røyken, men Castrol gtx i 10W-60 er i tykkeste laget for vintertemperaturer. En SAE xW-60 olje er ikke engang anbefalt av Audi til 200'en:http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/eng.html#oil

Jeg bruker Fuchs Titan Supersyn 5W-40 i min 2,2 S6 nå. Merker ingen forskjell fra de andre oljene jeg har brukt siste 10 år:

Mobil1 0W-40, FK (Statoil LazerWay) 5W-40, Castrol RS 0W-40, Castrol SLX Longtec 0W-30, Shell Helix Ultra 5W-40, Esso Ultron 5W-40, Fina First Synth. 5W-40. Alle oljene jeg har brukt er syntetiske (har VW502.00 spec.) og byttet ved ca. 7500 km sammen med oljefilter.

 

Hva med tikkinga på løftera? Noe forskjell der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med tikkinga på løftera? Noe forskjell der?

Har ikke vært plaget med tikking. Slik jeg ser det er tikkinga et tegn på at løfterne begynner å bli slitne eller at noen av oljekanalene er tette. Det kan ingen olje fikse. Prøv med en motorolje-flush for å se om det blir bedre. Hvis ikke er det bare å bytte løftere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det sånn at man bør "rense systemet" hvis man skal gå over fra mineralsk olje til helsyntetisk? I så fall hva/hvordan?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. Men det anbefales litt kortere oljeskiftintervall i starten når man går over til syntetisk olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte 10 liters dunk av FK-Syntetisk (Statoil LazerWay) 5-40 idag, til 749,-. Brukte den med Statoil-merking på gti'en jeg hadde, og den var kjørt nesten 300k. Etter dette har jeg brukt Castrol, men iom. at åttern skal ha over 8 liter olje ved et skift, synes jeg det ble noe dyrt. Kan heller vurdere å ha på tilsetning a-la Qmi eller noe.

 

Spent på om jeg merker noen endringer, men tviler egentlig. Audien har tidligere gått på Shell Helix.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke vært plaget med tikking. Slik jeg ser det er tikkinga et tegn på at løfterne begynner å bli slitne eller at noen av oljekanalene er tette. Det kan ingen olje fikse. Prøv med en motorolje-flush for å se om det blir bedre. Hvis ikke er det bare å bytte løftere..

 

Som du ser først her så har Steinar ulik erfaring med løfterne med ulik olje. Og har hørt folk som har kjørt på orginalløftere og bilen har gått over 300k, og byttet til en annen olje så sluttet tikkinga.

Derfor jeg lurer:)

 

Men blir vel til at jeg kjøper et eller annet som funker. Er 200 millioner meninger om olje og sånn vil det alltid være.

 

Men takk for alle svar..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvid jeg vet, er det heller ikke nødvendigvis positivt å bytte til en bedre olje, da denne kan ha bedre rense-egenskaper, og dermed ta med seg avleiringer. Dette kan igjen føre til både lekkasjer og tikking/ulyder. Hadde noe tikking på Gti'en, og bruke Omega motor-rens og oljetilsetning på denne på slutten. Funket en stund, men etter ca 5000k på olja, var den akkurat som før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det bare Agip som gjelder!!

En av de beste oljene jeg har bruk: rock :

 

Fåes kjøpt på Kvaløyabilservice;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntetisk oljer kan løse opp avleiringer og dermed avdekke dårlige pakninger/simringer/etc. Problemet med falske pakninger (avleiringene) kan oppstå på motorer som har fått lite stell, få oljeskift/oljefilterskift og/eller bruk av dårligere olje enn det motorprodusenten har anbefalt.

Bilene til "pedantene" på forumet her er helt sikkert ikke i den kategorien :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntetisk oljer kan løse opp avleiringer og dermed avdekke dårlige pakninger/simringer/etc. Problemet med falske pakninger (avleiringene) kan oppstå på motorer som har fått lite stell, få oljeskift/oljefilterskift og/eller bruk av dårligere olje enn det motorprodusenten har anbefalt.

Bilene til "pedantene" på forumet her er helt sikkert ikke i den kategorien :)

 

Er realist og er enig med Bård. Kjører Titan Supersyn 5W-40, som syns like bra som de andre velkjente merker, bare mye billigere.

Som Fuchs sier, made in Germany for German technology.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det Mobil 1 Rally Formula 5W50.....

 

69kr liter'n

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HVOR fikk du tak i den olja til den prisen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heh....Regna med det kom noe sånt..Tja si det.... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja men ikke bare sitt der da, vi vil også ha den prisen!! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja men ikke bare sitt der da, vi vil også ha den prisen!! :P

 

Heh, nabo'n..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.