Bensinfylling på dieselbil - forsikringsdekning?

Anbefalte innlegg

Var borti et tilfelle i dag med en som hadde fylt bensin på dieselbil. Og om hadde snakket med forsikringsselskapet (if, eller muligens opplyst av Falken el Viking) som antydet at det kunne bli dekket av forsikringen?

 

Muligens kun dekning av tømming av tank etc, ikke skader på dieselpumpe/motor.

 

Hadde kjørt 6-7 km med ca 40% bensin ,og stoppet. Senere så startet ikke bilen. Blir jo spennende om det bare blir tømming, eller om f.eks. dieselpumpen er skadet pga manglende smøring (bensin er magrere enn diesel). Det er vel noe diesel i systemet (rør/filter), så det går vel kanskje bra noen km uansett?

 

Noen som har erfaringer vedr forsikringsdekning?

 

Forøvrig er det jo idiotisk at ikke dette er idiotsikkert. Går pumpene om hverandre, eller kan man ikke fylle diesel på bensinbil? Og var det ikke forskjell på blyfri og blypumper en gang i tiden, for å forhindre blyforgiftning av kat? Så da hadde vel "blytuten" større diameter? Og hvis det stort sett er verre med bensin på dieselbil enn omvendt, så burde vel løsningen være at bensintappetuten hadde større diameter enn dieseltankstussen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først og fremst så er det slik at tappepistolen for bensin har en tynnere diameter, pluss at bensinbiler med katalysator har en tilsvarende tynnere åpning og et "lokk" i fyllerøret for at man ikke skal kunne fylle diesel eller "blybensin". Disse to har da en tykkere pistoltut enn blyfri. Det går fint an å fylle blyfri på diesel.

 

Videre så kan jeg ikke forestille meg at forsikringsselskapet vil dekke noe slikt. Man får vel som regel dekket berging hvis man har kasko, men med mindre man har tabbeforsikring så tror jeg ikke de vil dekke selvforskyldte skader, uten et heftig tap av bonus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde en slik blemme på en 2,5tdi tidligere i vår. Kjørte vel et par-tre mil, parkerte bilen og dro på fisketur. Kom tilbake og fikk ikke start. Dieselmotorer går på undertrykk, så derfor stoppet nok ikke bilen underveis, men jeg fikk startproblemer kan man si. Det vi gjorde var følgende: Fyll opp det du har av jerry-kanner eller annet med diesel. Fyll opp tanken til randen. Luft dysene til all luft er ute, prøvestart og luft på nytt. Når du etter kanskje 20 luftinger får start på bilen, kjør bilen laaaang og lengre enn laaangt så tanken blir mest mulig tom (forutsetter selvfølgelig at du ikke kjører på særlig mer enn ca 20% bensin pga smøring). Bytt deretter dieselfilter, fyll opp tanken på nytt, luft dysene et utall ganger til du får start og kjør i vei...kan hende dysene må luftes noen ganger også etter dette før ting "setter seg" og alt funker som det skal. Jeg slapp heldigvis å avbestille ferieturen min, men er fyren uheldig så kan det bli dårlig med gaver til ungene til jul....lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har vært på merkeverksted i dag, tømt tank og byttet filter. Kjørt 25-30 mil etterpå uten problemer, så det gikk sannsynligvis bra med motoren. (Vet vel aldri om dieselpumpen kan fått skader som dukker opp mye senere).

 

Men jeg skal følge opp det med forsikring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok opp dette med eget selskap (Gjensidige). Dette avhenger av flere ting, svarer de.

 

Dette vil eventuelt være en kaskosak.

 

For det første vil en tanktømming inkl evt filterbytte kanskje ikke komme opp i egenandelen, eventuelt vil ikke lønne seg pga bonustap.

 

Men er skaden mer omfattende, vil en eventuell dekning/avkortning påvirkes av graden av (u)ansvarlighet. F.eks.

- hvor lett det har vært å få fylt på feil (knapper/fylletut plassert rett ved siden av hverandre etc)

- om man har gjort det med vilje (!)

- hva man har gjort når man har oppdaget det (kjørt uansett selv om man vet at man har fylt feil, fortsatt å kjøre selv om man forstår at noe er galt etc)

 

Konklusjon:

Det kan altså være mulig at slikt kan være en forsikringssak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eivind, hva mener du med at motoren går på undertrykk ? Og hvorfor oppstår det behov for å lufte dyser ved fylling av bensin, tenker du for å kvitte deg med bensin eller mener du at det oppstår noe luft ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.