#1 Skrevet November 12, 2006 Hørte nylig snakk om at det er komt nye regler som i praksis gjør ombygging svært vanskelig... Det det vistnok i praksis går ut på er at Biltilsynet vistnok ikke lenger har lov å skrive opp vekta på biler, slik at en f.eks. ikke kan bygge om en Audi 80 til S2 da vekta på en S2 er høyere enn Audi 80. Noen som har hørt noe om det virkelig er blitt slikt? Det jeg hørte snakk om var en lokal fyr her som har bygd om en BMW 318 til en M3 men når han kom til Biltilsynet for å få det godkjent så fikk han beskjed om at dette kunne de ikke gjør lenger pga vektregelen?!? Men det de kunne gjør var å registrere den som 1 seter (!!!) da totalvekta dermed kom under. Hørtes egentlig ut som en dårlig spøk, men er vistnok tilfelle 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 12, 2006 Har de kommet opp med ennå noen nye regler nå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 12, 2006 Det kan sikkert stemme det, for det blir som med ombygging fra 100 til V8 av typ44. Men ombygging fra 80 til v8-motor (eller s2-motor) for den saks skyld skal gå greit, forutsatt at det benyttes understell fra s2. Spangen fikk et slikt prosjekt godkjent, men det ble aldri iverksatt før han solgte bilen. Jeg vil anta at han BMW-karen har satt bilen i garasjen, bygd om og så trodd han skulle fått det godkjent. Det beste er som regel å kjøre innom Trafikkstasjonen først... Ironisk nok så fikk jeg litt "trøbbel" med dette da jeg tok inn urquattroen. Pga egenvekt på 1300 og tankvolum på 90 liter, så regnet de da startklar bil til 1390kg. Men hvis de da regnet 75kg per pers i bilen så kunne de ikke registrere den for mer enn 4 for å komme under tillatt totalvekt. Uansett, de skrev 1300 i vognkortet og godkjente for 5. Mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 12, 2006 Hørte nylig snakk om at det er komt nye regler som i praksis gjør ombygging svært vanskelig... Det det vistnok i praksis går ut på er at Biltilsynet vistnok ikke lenger har lov å skrive opp vekta på biler, slik at en f.eks. ikke kan bygge om en Audi 80 til S2 da vekta på en S2 er høyere enn Audi 80. Noen som har hørt noe om det virkelig er blitt slikt? Det jeg hørte snakk om var en lokal fyr her som har bygd om en BMW 318 til en M3 men når han kom til Biltilsynet for å få det godkjent så fikk han beskjed om at dette kunne de ikke gjør lenger pga vektregelen?!? Men det de kunne gjør var å registrere den som 1 seter (!!!) da totalvekta dermed kom under. Hørtes egentlig ut som en dårlig spøk, men er vistnok tilfelle dette har cæbben min blirr offer for. den er regga som 3 seter fordi den har gjennomgått ett karroseri bytte i tyskland, godkjent i vognkort etc, med unntak av vekta det selvsagt. da røk ett stk seteplass 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 12, 2006 Det er nok ikke nye regler det... Passaten min ble 3 seter når den fikk en cylinder, en mellomaksling og en bakaksling ekstra :-) Godkjent for 2-3 år siden, husker ikke sikkert nå For å skrive opp vekta må en ha papirer på dette fra fabrikk, Biltilsynet sa jeg kunne sende en henvendelse, men jeg har bare 2 barn, så det går bra :-) Hiver jeg ut all mulig dritt kan jeg kansje få 4 seter...og en lettere bil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 13, 2006 Det kan sikkert stemme det, for det blir som med ombygging fra 100 til V8 av typ44. Men ombygging fra 80 til v8-motor (eller s2-motor) for den saks skyld skal gå greit, forutsatt at det benyttes understell fra s2. Spangen fikk et slikt prosjekt godkjent, men det ble aldri iverksatt før han solgte bilen. Jeg vil anta at han BMW-karen har satt bilen i garasjen, bygd om og så trodd han skulle fått det godkjent. Det beste er som regel å kjøre innom Trafikkstasjonen først... Ironisk nok så fikk jeg litt "trøbbel" med dette da jeg tok inn urquattroen. Pga egenvekt på 1300 og tankvolum på 90 liter, så regnet de da startklar bil til 1390kg. Men hvis de da regnet 75kg per pers i bilen så kunne de ikke registrere den for mer enn 4 for å komme under tillatt totalvekt. Uansett, de skrev 1300 i vognkortet og godkjente for 5. Mvh EW Og om biltilsynet tror at bensin har en egenvekt på 1kg/l så bør de finne noe annet å gjøre på!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 21, 2013 Bumper denne her eg! Skulle komme nye regler for ombyging / prosjektbil i 2013, er det noken som har høyrt noke om desse reglane? Har ikkje fått med meg at dei er komt enda iallefall. http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/klart-for-cruising-med-hjemmebygde-biler-3782979.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 21, 2013 Se post nr 6 her http://forum.vacn.no/showthread.php?183292-Endring-i-godkjenningsordningen-for-amat%F8rbygde-og-ombygde-kj%F8ret%F8y-samt-SFROs-rolle&highlight=nye+regler+ombygging 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...