Evig plaget med en 1.8T (AEB)

Anbefalte innlegg

Etter lang tid med forskning og mye pengebruk er det nå rett før jeg gir opp hele bilen! Bilen er en 97'mod Audi A4 Turbo Quattro Avant, med chip fra ES-tuning.

 

Problemet er motorfjusk som bare er der når motoren blir varm. Når bilen er kald går den som en rakett, men altså bare til det bynner å bli temperatur på motoren. Det som skjer er at bilen "kutter" og det kjennes ut som at motoren vibrerer ganske heftig under panseret. Bilen stopper ikke, men det virker som at motoren dør helt når dette intreffer. På høye turtall er ikke virkningen så ille, selv om forbikjøringer kan gå irriterende tregt, men på lave turtall er det helt håpløst, spesielt i byen med rundkjøringer og mye gass/brems etc.

 

Det jeg har byttet bynner å bli ganske mye nå;

 

LMM (prøvd 2 forskjellige fra kompiser)

N75 (til N75J)

Plugger (2 ganger, først mekkonomen plugger, nå s4 plugger til 2.2T fra Bosch)

Luftfilter (var åpent før feilen oppsto, fremdeles åpent)

Coiler (testa med coiler fra en kompis, bytta en etter en)

Plastrøret til åndinga på innsugssida av motoren (dette var sprukket)

Styreenheten for coilene (prøvde kompisen sin)

Turboen (gamle røyk da vi skulle trykkteste for lekasjer, bytta til brukt orginal)

Tempsensor (g62 tror jeg? Ihvertfall den blå 4 polige ved torpedoveggen)

Lambda (Fikk signal fra den gamle i vag-com men bytta likevell)

Taktventilen til tankluftinga (denne tikker fremdeles noe veldig innimellom??)

Bensintrykksregulator (bytta i en brukt en, ingen feil, målt bensintrykk til OK)

Forge resirkventil (ble noe bedre etter bytte av denne. Dvs, det tar lengre tid før bilen bynner å fjuske. Før var det snakk om 1-3 kilometer kanskje. Nå kan det strekke seg så langt som 15km)

+Sikkert noe mere jeg ikke kommer på i farten..

 

Bilen har selvfølgelig blitt avlest feilkoder på flere ganger. Har vært et par der, men ingen som har kommet tilbake etter sletting. Kan nevne at det sto en dump som dumpet i friluft på bilen da jeg kjøpte den. dette i tillegg til orginal resirk.ventil.. Har midlertidig montert en turbotrykksmåler fra BSR nå, bilen lader maks 1.2 bar. Når bilen fjusker så faller sjelden trykket, men den klarer ikke å øke noe trykk nå jeg gir på på lavere turtall.

 

Har en teori om at det er noe som feiler tenninga, enten fysisk feil i ECU eller feil på signaler til ECU. Hvilke komponenter er det som styrer tenninga? LMM, temp. sensor, lambda og?

 

Noen som har en god ide til hva som plager motoren min?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at du har skiftet en god del ja. Hva med katalysatoren? Kan den være tett/halveis tett?

 

Står resirkventilen riktig vei? Ble N-75J ventilen montert rett vei mht. tilslutninger av slanger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkte på catalysatoren ja.. blir kanskje til at jeg før sveist meg et rør der.. Men etter tusenvis av kilometert me kjøring fra troms til rudskogen og stockholm i sommer der bilen gikk uavbrutt i 8-10 timer burde vell det som eventuelt var der brunnet opp for lenge siden? Noen som har erfaringer med tett cat?

 

Dumpen står riktig vei ja.. Da den sto feil vei førstegangen hørtes d ut som en gris ble torturet hver gang jeg girte.. :P

 

N-75 mener jeg skal være riktig.. den står ihvertfall slik at kontakten er på motsatt side av orginalt, og om kontakten fjernes så går bilen som en dass (les: 70 hk ca..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har erfaringer/info om hvordan bilen oppfører seg når catalysatoren bynner å gå tett?

 

En annen ting.. en som nevnte noe om IC.. Hva vil skje om denne ikke kjøler slik at lufta inn i motoren blir veldig varm? Kan dette forklare fjuskinga? Feks om denne skulle være full av dritt=null gjennomstrømning av kjøleluft?

 

Bilen virker jo en go del bedre/tar lengre tid før fjuskiga kommer når det er kaldt (minusgrader og kaldere..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å skifte ECUen? Kan jo være at det er noe galt med den..? Kanskje ta kontak med es tuning..

Sjekket luftfilteret? Renset?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du leser så ser du at jeg har nettopp byttet filter..

 

Mulig feil med ecu ja.. Har hatt kontakt med es.. Ble ikke så veldig klok av det, men er en stund siden da. Kanskje ta kontakt igjen.. Noen som vet om ES/TS har mulighet for å reparere ecu'er? Sånn uten at jeg er fri for bil i uker/måneder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en ide...Luftmengdemåler?siden du har kjørt med åpent filter..en kompis hadde lignende problemer da han kjørte med KN filter,da gikk luftmengemåleren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en ide...Luftmengdemåler?siden du har kjørt med åpent filter..en kompis hadde lignende problemer da han kjørte med KN filter,da gikk luftmengemåleren...

Om du leser første post så har han vel allerede byttet LMM to ganger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Du skal bruke orginale plugger som skal være til din motor ikke til 2.2T, dem er "varmere".

 

Jeg kan sjekke ECU`n din i helga om du har tid til å komme til Vollan.

Skal en tur til Finnsnes å jobbe litt på lørdag.

Ring meg så avtaler vi nærmere.

BB-Racing AS 96 23 10 10

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet det plastrøret på oljeutluftingen som er rett i forkant av oljefilteret. Det var sprukket, og sammen med en dårlig ventil på oljeluftingen som ånder inn i luftslangen rett før turbo mistenkte jeg som årsak til litt laber gange.

Med falsk luft inn der så kan jo målt luftmengde bli feil i forhold te rett luftmengde. Vet ikke om motoren som kald går på forhåndsprogrammerte bensinmengder mens den som varm i større grad måler selv og sjekker lamada. Da kan det jo være noe som ikke stemmer...

Den ventilen, som hos meg ser sliten ut har jeg ikke byttet, bare det røret, men bilen gikk bedre etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med Lambda sonden din ?

Ikke alltid mulig se feil med den bare med å lese av med vag-com eller lignende. For å kostatere dens funksjon 100% må den scoopes. Prøv å koble fra stikket tillambdasonden å se om den blir bedre da!

Eventuelt skift den. Den slites med tiden og reagerer tregere .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med Lambda sonden din ?

Ikke alltid mulig se feil med den bare med å lese av med vag-com eller lignende. For å kostatere dens funksjon 100% må den scoopes. Prøv å koble fra stikket tillambdasonden å se om den blir bedre da!

Eventuelt skift den. Den slites med tiden og reagerer tregere .

 

Har nettopp skiftet.. står i første tråden.. Kosta 1844 og ble ikke d støtt bedre desverre :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet det plastrøret på oljeutluftingen som er rett i forkant av oljefilteret. Det var sprukket, og sammen med en dårlig ventil på oljeluftingen som ånder inn i luftslangen rett før turbo mistenkte jeg som årsak til litt laber gange.

Med falsk luft inn der så kan jo målt luftmengde bli feil i forhold te rett luftmengde. Vet ikke om motoren som kald går på forhåndsprogrammerte bensinmengder mens den som varm i større grad måler selv og sjekker lamada. Da kan det jo være noe som ikke stemmer...

Den ventilen, som hos meg ser sliten ut har jeg ikke byttet, bare det røret, men bilen gikk bedre etterpå.

 

Det plastrøret du snakker om, er det et med mange rare vinkler på? Byttet ihvertfall et rør der for et par mnd siden. Den ventilen du snakker om, ja min ser og sliten ut men tror da den virker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Du skal bruke orginale plugger som skal være til din motor ikke til 2.2T, dem er "varmere".

 

Jeg kan sjekke ECU`n din i helga om du har tid til å komme til Vollan.

Skal en tur til Finnsnes å jobbe litt på lørdag.

Ring meg så avtaler vi nærmere.

BB-Racing AS 96 23 10 10

 

ES, prata med Egil, mente disse var best.. han sa og at di fra mekkonomen ikke holdt på chippet motor.. Finnsnes høres bra ut! Ringer deg i morra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekka at det ikkje er lekkasje på eksos før lambda?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du trykktestet systemet?

Etter feilbeskrivelsen kan det kanskje virke som du har lekkasje et sted på trykksiden (muligens også før turbo).

Selv om det virker noe rart at den går som den skal når det er kalt, og at det er såpass med trykk.

 

Fusker den kun når du gir full gass, eller også på tomgang eller litt gass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ny pakning mellom turbo og cat, og lambda står 15 cm fra turbo. Der er ingen lekasje. Har ikke merket noe lekasje på eksosmanifoilen heller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du trykktestet systemet?

Etter feilbeskrivelsen kan det kanskje virke som du har lekkasje et sted på trykksiden (muligens også før turbo).

Selv om det virker noe rart at den går som den skal når det er kalt, og at det er såpass med trykk.

 

Fusker den kun når du gir full gass, eller også på tomgang eller litt gass?

 

Fjusker ikke på tomgang såfremt jeg ikke trykker inn knappen til A/C.. Da er tomgangen ujevn.. Kjører jeg søndagstu (les: veeeldig rolig og superøkonomisk) så er bilen fin. I det øyeblikket jeg gir på littegranne så bynner hel**te..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet nummeret på orginalpluggene til AEB motoren? (delenummerog/eller plugg nummer)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på at det er pluggene. Jeg byttet til S4/RS2 plugger og fusking ble borte... Og har hatt samme symptomer når trykkslangen fra turboen hoppet av, så jeg ville trykktestet dersom du ikke har gjort det.

 

(F.eks. ta plast og dekk til LMM på filtersiden, og sett trykk på f.eks. den lille slangen til bensintrykksregulator, og lytt etter lekkasje)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aiaia.....Enda trøbbel Lars...?

Hmmm....Jaja.....Snakk med Øystein i BB-racing,når han er på Finnsnes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde fjusking på min A3 1,8T, bytter til Bosch Super 4 plugger, 78 tror jeg de heter.. Ingen problemer etter det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde fjusking på min A3 1,8T, bytter til Bosch Super 4 plugger, 78 tror jeg de heter.. Ingen problemer etter det...

 

Skal på Nor-diesel å hente slike i dag.. Di orginale koster jo over 200 pr plugg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aiaia.....Enda trøbbel Lars...?

Hmmm....Jaja.....Snakk med Øystein i BB-racing,når han er på Finnsnes.

 

Enda trøbbel ja..: gråter : Håper på at øystein kan utføre nå magi :) Sjøl roald skjønte ikkje ka som va galt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter det noen bankesensore på denne motoren??? Hvis disse er defekte, så kan de gi signal om tenningsbank, og ECU vil dra tilbake tenninga kraftig, for å skåne motoren.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.