#26 Skrevet November 16, 2006 Det er en bankesensor der ja.. (ble litt usikker på hvor den er nå!?) Denne burde vell gi feilkode om di gir signal om tenningsbank? Noen som vet dette bedre enn meg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet November 16, 2006 Det er en bankesensor der ja.. (ble litt usikker på hvor den er nå!?) Denne burde vell gi feilkode om di gir signal om tenningsbank? Noen som vet dette bedre enn meg? noe du burde gjøre. det er å koble på tester og lese ut lamda adaptiv korreksjon og en annen lambda verdi. (husker) ikke helt hva det heter. men der kan du se hvor mye styrenheten kompenserer med besin både på tomgang og på turtall. da ser med en gang om det er falskluft. det men intercooleren har jeg ingen tro på, da denne motoren har luft temp føler hadde eksosen vært eksosen vært tett, så hadde nok problemet vært der hele tiden. har du vakum i tanken når du åpner tanktokket? siden det tikker i tankventilen? har vært ute for at tempføleren til motorstyringa har vært brudd i ved noen enkelte temperaturer. da fusker det no jævli.. vil ikke få feilkoder på dette da hjernen tror det er minus 40... men denne har du jo skiftet. Kjør motor varm med tester koblet til å følg med på hiddenlista, får som regel svar der.... lykketil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet November 16, 2006 Det er en bankesensor der ja.. (ble litt usikker på hvor den er nå!?) Denne burde vell gi feilkode om di gir signal om tenningsbank? Noen som vet dette bedre enn meg? vil ikke få feilkode på tenningbank, føleren sender kun ett signal når motor merker bank og tenningen trekkes litt tilbake. vil få feilkode hvis det en noe feil ved føler. brudd/kortstuttning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet November 16, 2006 noe du burde gjøre. det er å koble på tester og lese ut lamda adaptiv korreksjon og en annen lambda verdi. (husker) ikke helt hva det heter. men der kan du se hvor mye styrenheten kompenserer med besin både på tomgang og på turtall. da ser med en gang om det er falskluft. Kjør motor varm med tester koblet til å følg med på hiddenlista, får som regel svar der.... lykketil Mener Ørjan (bekjent på merkeverksted ) leste av noe om lambda.. tror det var at han fikk signaler fra lambda, men at ecu ikke gjorde noe med disse signalene. Derfor ble det kjøpt ny lambda og teorien om feil i ECU oppsto da.. Hvordan ser man om det er falskluft mener du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet November 16, 2006 Byttet plugger nå nettopp.. Har ikke prøvd bilen enda, men slik så pluggene ut.. Skal vell ikke være så svart vell!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet November 16, 2006 Ser ut som motoren får alt for mye bensin...Sjekk etter falskluft..Rett bensintrykk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet November 16, 2006 De var litt veeeell svarte da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet November 16, 2006 Mener Ørjan (bekjent på merkeverksted ) leste av noe om lambda.. tror det var at han fikk signaler fra lambda, men at ecu ikke gjorde noe med disse signalene. Derfor ble det kjøpt ny lambda og teorien om feil i ECU oppsto da.. Hvordan ser man om det er falskluft mener du? det vil stå en % verdi som viser avvik. om motor får falskluft vil lambda merke dette og kompensere med bensin. mener det heter additiv lambda, men det vet han kammeraten din. hva legger du i at ecu ikke gjør noe med signalet fra lambda? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet November 16, 2006 At det ikke så ut som om ecu kompenserte noe som helst når man ga gass.. Ikke sikker. men mener det var en sånn prosentsak som sku bevege seg når man ga på litt, men den endret seg ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet November 16, 2006 Ser ut som motoren får alt for mye bensin...Sjekk etter falskluft..Rett bensintrykk? Bensintrykket er målt, skal være riktig. Bilen bruker jo ikke mye bensin heller.. klarer 0.75 på langkjøring.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet November 16, 2006 At det ikke så ut som om ecu kompenserte noe som helst når man ga gass.. Ikke sikker. men mener det var en sånn prosentsak som sku bevege seg når man ga på litt, men den endret seg ikke. ecu må jo gi mere bensin, hvis ikke hadde du jo ikke fått fart på kjerra. mener kompensere for avvik utover det som er standard ut ifra signalene den får inn. vanntemp,turtall,lmm osv. tror nok du har falskluft problem her. lambda sonden merker mager blanding og da gir ecu mer bensin. lengre åpninstid på dyser.... dette kan leses ut på addi... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet November 16, 2006 Var ute å sku teste bilen etter pluggskifte.. noen skjedde ihvertfall, bare at d var d stikk motsatte av d jeg håpet på.. Bilen ble MYE værre. Nå var bilen helt kald og fjusket fra første gasspådrag! Måtte av med dekslet og coilene å sjekke om noe va riv ruskende galt, men pluggene satt fast og alle coilene var tilkoblet! Tok ut en plugg og sjekket og den var ganske lik di gamle allerede.. Bilen får altså altfor mye bensin? Falskluft? Er jo ikke på trykksiden da jeg måler 1.1-1.2 bar? Sugesiden: har jo hatt av å sjekket den slangen fra LMM og inn på turbo da jeg skiftet turbo. Ingen sprekker i denne. Kan det være den "dumpen" som er til åndinga på motoren som har tatt kvelden og at falskluft suges inn den veien? Virker nesten som det er noe undertrykk i toppen hvis man tar av oljepåfyllingskorka når bilen går.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet November 16, 2006 Var ute å sku teste bilen etter pluggskifte.. noen skjedde ihvertfall, bare at d var d stikk motsatte av d jeg håpet på.. Bilen ble MYE værre. Nå var bilen helt kald og fjusket fra første gasspådrag! Måtte av med dekslet og coilene å sjekke om noe va riv ruskende galt, men pluggene satt fast og alle coilene var tilkoblet! Tok ut en plugg og sjekket og den var ganske lik di gamle allerede.. Bilen får altså altfor mye bensin? Falskluft? Er jo ikke på trykksiden da jeg måler 1.1-1.2 bar? Sugesiden: har jo hatt av å sjekket den slangen fra LMM og inn på turbo da jeg skiftet turbo. Ingen sprekker i denne. Kan det være den "dumpen" som er til åndinga på motoren som har tatt kvelden og at falskluft suges inn den veien? Virker nesten som det er noe undertrykk i toppen hvis man tar av oljepåfyllingskorka når bilen går.. vil få trykk fordi om du har falsk luft.... sjekk/juster dump om det går. det skal IKKE være under trykk i motor. er nok noe der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet November 16, 2006 etter å ha lest tråden, så hadde jeg villet prøve med en annen ecu, og da helst med orginalchip..... kan jo tenkes at det er der problemet ligger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet November 16, 2006 Når jeg studerte min litt i forbindelse med at jeg vasket innsugssiden, så det ut som den var åpen alle retninger...og ikke lukket. Den så også hårete ut inni der. Men merket ikke noe spes med det da men... Men følger ikke helt teorien om falsk luft da. Dersom lamada merker mager blanding pga falsk luft, så er det jo mager blanding fordi det kommer mer luft inn i forbrenningen enn lmm måler. Når da det korrigeres med mer bensin, vil jeg nå mene at det blir rett blanding, og ikke for fet, da vil jo lamada korrigere litt tilbake. Mulig jeg tenker feil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet November 16, 2006 Joda, god ide. Det har vært planen lenge. Men er ikke bare å få "låne" en ecu hos noen.. Dessuten er jeg avhengig av å få programert denne til min startsperre og tilbake igjen etc.. Huff.. Bynner å bli passelig oppgitt jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet November 16, 2006 vil få trykk fordi om du har falsk luft.... sjekk/juster dump om det går. det skal IKKE være under trykk i motor. er nok noe der. Det er ikke trykk i toppen, heller et lite vakuum, men det er ikke mye det er snakk om. Men det merkes på motor om jeg tar av lokket når motoren går (tomgang) Skal ta en sjekk på den "dumpen" (noen som vet hva den egentlig heter?) i morgen.. Hvordan skal denne fungere når den er i orden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet November 16, 2006 Kan ikke få den sjekket hos simco da, de har laget eget utstyr for å sjekke ecu og feilsøke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet November 16, 2006 Men følger ikke helt teorien om falsk luft da. Dersom lamada merker mager blanding pga falsk luft, så er det jo mager blanding fordi det kommer mer luft inn i forbrenningen enn lmm måler. Når da det korrigeres med mer bensin, vil jeg nå mene at det blir rett blanding, og ikke for fet, da vil jo lamada korrigere litt tilbake. Mulig jeg tenker feil... Greia er at ved en lekkasje vil LMM måle luft som ikke kommer inn i motoren, altså tror ECU at motoren får mer luft enn den egentlig gjør, og da blir blandingsforholdet for fett. Motoren får ikke for mye bensin, men for lite luft.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#45 Skrevet November 16, 2006 Hvem er Simco? Skal satse på at kasnkje øysten beddari fra BB-racing (ts-racing NordNorge) kan bekrefte/avkrefte feil i ecu. En mulighet er jo å sende til tresko hans da, men da er jeg uten bil ganske lenge 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#46 Skrevet November 16, 2006 Greia er at ved en lekkasje vil LMM måle luft som ikke kommer inn i motoren, altså tror ECU at motoren får mer luft enn den egentlig gjør, og da blir blandingsforholdet for fett. Motoren får ikke for mye bensin, men for lite luft.... Må jo være lekasje på trykksiden da i såfall. Og den lekasjen kan jo ikke være stor om jeg klarer å lade nesten 1.2 bar? eller? correct me if im wrong.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#47 Skrevet November 16, 2006 Simco har spesialisert seg på rep av ecu, holdt på sikkert 15 år. http://www.simco.no Prøvd å ta av og på kontaktene på ecu? event rense dem? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#48 Skrevet November 16, 2006 Hva med dysene? Feil på disse oppdages vell neppe av ecu? Bare en "ut av det blå" ide.. Vet pent lite om hvordan en slik en konstruert, men om di er fulle av dritt så kan dette gjøre at di ikke stenger når di skal og det kommer bensin inn i motoren på et tidspunkt det ikke skal? Eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#49 Skrevet November 16, 2006 For å sikkre deg at det ikke er åndingen, kobler du den fra på toppen og tetter igjen på toppen og kjører med slangen fra bunn åpen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#50 Skrevet November 16, 2006 Må jo være lekasje på trykksiden da i såfall. Og den lekasjen kan jo ikke være stor om jeg klarer å lade nesten 1.2 bar? eller? correct me if im wrong.. måler du ladetrykket før ic eller på innsuget? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...