Bytte endeledd på A6 4B (2001-modell), men det sitter fast!

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle få byttet endeleddene på A6-en da jeg har en knakkelyd i forstillinga som jeg har hatt mistanke om kommer fra endeleddene. Begynte å skru det av i dag, og fikk vel på en måte bekreftet at det var noe slitasje der, ja. Fikk løsnet kontramutteren og skulle begynne å vri ut selve leddet fra styrestaget, men det gikk ikke. Skruen som sitter i endeleddet satt ikke fast i gummien, så jeg vred bare rundt den ytterste delen. Prøvde med en tang også på det gjengede partiet, men ikke sjans til å få løsnet den.

 

Nå har jeg brukt vinkelsliperen og kuttet den ytterste biten, slik at det kun er gjengepartiet igjen. Dette slipte jeg til en sekskant, så jeg fikk på en pipe, men når jeg fikk ordentlig tak med den dro jeg kantene runde.

 

Noen tips, som ikke innebærer å sveise på en mutter? (jeg har nemlig ikke sveiseapparat: bh : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilken tang brukte du? RØR tang er über til dette.. har løsnet ett par endeledd med den.. og de satt FAST!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilken tang brukte du? RØR tang er über til dette.. har løsnet ett par endeledd med den.. og de satt FAST!!

 

Vel, de satt nok ikke så fast som mitt. Var på Biltema i dag og kjøpte en liten rørtang og prøvde med denne, ingen reaksjon. Varmet deretter hylsen rundt skruen opp med gassflamme, og prøvde igjen, med det fine resultatet at skruen knakk!!: bh : : bh : Så nå er det å prøve å få tatt av noe lenger inn, slik at jeg kan få tatt med delen et sted å få sveiset på en skrue, og få brukt litt ordentlig makt på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det indre endeleddet ute. Det gikk overraskende greit, angrer litt på at jeg ikke gjorde det før, siden jeg da kunne ha satt det fast i en skrustikke og fått bedre tak på skruen. Men, men, gjort er gjort. Da blir det påsveising av mutter, regner jeg med, siden skruen er knekt nesten inne ved overgangen.

indre endeledd.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe.. E R man sleggemekaniker så E R man slegge mekaniker!! godt jobba :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da måtte jeg gi tapt. Fikk sveiset på en mutter et par ganger, men vrei bare av denne igjen. Deretter boret jeg hull i skruen og prøvde med grisepikk, intet resultat, bare gjengene på grisepikken som ga seg. Så boret mer, boret inn i gjengene på ene siden av bolten, og regnet med den skulle gi seg når den fikk så tynt gods på den ene siden, men neida. Sitter dønn. I morgen blir det en tur på Mekonomen for å få tak i nytt ledd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andre siden, derimot, var gjort på 20 minutter. Løsne skruer og bare skru ut. Byttet på den siden nå akkurat. Ingen problemer overhodet. At det kan være så forskjell...:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være bilen har vært parkert mye med en side ut fra en husvegg etc? mer fuktighet osv osv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andre siden, derimot, var gjort på 20 minutter. Løsne skruer og bare skru ut. Byttet på den siden nå akkurat. Ingen problemer overhodet. At det kan være så forskjell...:confused:

Det pleier å sitte best på venstre side av bilen, der får man all sølesprut fra møtende trafikk. En ting jeg prøver å gjøre er å planlegge skruinga et par dager i forveien, flyr rundt med verktøykasse på boks å dusjer på alt som skal løsnes. Når den får virket et par dager er det utrolig hvor mye lettere det er å få løsnet slike ting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var siste kapittel skrevet. Kjøpte nytt indre endeledd på Mekonomen, og skrudde bilen sammen igjen. Mangler bare en hjulstillingskontroll, siden rattet har blitt litt skjevt.

 

Men jeg kunne jo ikke gi meg helt, skruen skulle ut. Tok derfor vinkelsliperen i bruk og splittet leddet på langs. Da omsider fikk jeg ut restene av bolten. Ikke rart den satt. Rustet langs hele gjengene. Bildene taler vel for seg selv.

endeledd splittet.jpg

rusta skrue.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.