#1 Skrevet November 16, 2006 Gleden varte ikke lenge, kjøpte oss en Audi 100 2,3 10v -92. Når jeg skulle starte den opp etter en tur på butikken, kom det en lav smell og den startet ikke. Ventet en stund og den gikk i gang men den var ikke som før. Den vibrerte på lavt turtall og går ikke godt på tomgang. Kjørte hjem og den gikk fint, men når man tar benet bort fra gassen går den ujevnt og stopper til slutt. Startet den opp i dag tidlig, og den går ikke pent på tomgang og stopper ganske fort hvis man tar benet bort fra gasspedalen. Gir man litt gass stiger og synker turtallet hele tiden. Tar man ut peilepinnen på motoren går den veldig dårlig, tar man av lokket på påfyllingsstedet for olje stopper den direkte... Hva kan ha skjedd? Noen som har opplevd noe lignende? Noe jeg kan gjøre eller tester jeg kan utføre for finne ut hva som er årsaken? Setter stor pris på all hjelp jeg kan få her inne, skal legges inn på sykehus om mandag, og kona er helt avhengig av bilen for å komme på jobb... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 16, 2006 Gleden varte ikke lenge, kjøpte oss en Audi 100 2,3 10v -92. Når jeg skulle starte den opp etter en tur på butikken, kom det en lav smell og den startet ikke. Ventet en stund og den gikk i gang men den var ikke som før. Den vibrerte på lavt turtall og går ikke godt på tomgang. Kjørte hjem og den gikk fint, men når man tar benet bort fra gassen går den ujevnt og stopper til slutt. Startet den opp i dag tidlig, og den går ikke pent på tomgang og stopper ganske fort hvis man tar benet bort fra gasspedalen. Gir man litt gass stiger og synker turtallet hele tiden. Tar man ut peilepinnen på motoren går den veldig dårlig, tar man av lokket på påfyllingsstedet for olje stopper den direkte... Hva kan ha skjedd? Noen som har opplevd noe lignende? Noe jeg kan gjøre eller tester jeg kan utføre for finne ut hva som er årsaken? Setter stor pris på all hjelp jeg kan få her inne, skal legges inn på sykehus om mandag, og kona er helt avhengig av bilen for å komme på jobb... Det kan vare reg.reim som streiker eller vannpumpa eller spinnehjul … Anbefaler deg å kontakte verksted og fikse det før bilen stoppa helt. Har fått motorstopp i går og det akkurat det som skjede med min 2,8V6. Vannpumpe tok kvelden og har tatt ventilene med til helvete… Da blir det en stor og dyr reparasjon på meg… 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 16, 2006 Du kan sjekke om gummibelgen mellom innsuget og luftfilterhuset er sprukket, i så fall vil bilen dra en hel del falskluft og dermed gå dårlig. Det at motoren stopper om du åpner oljepåfyllingslokket eller drar ut peilepinnen kommer av at du da åpner for en ganske stor falskluftkilde. Du bør selvsagt sjekke etter feil på register også, men det kan jo hende at det ikke er værre enn en sprukket gummibelg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 16, 2006 Det kan vare reg.reim som streiker eller vannpumpa eller spinnehjul … Anbefaler deg å kontakte verksted og fikse det før bilen stoppa helt. spinnhjul, hva er det? Hvis vannpumpa har tatt kvelden, da tar den drepen på regreim eller? Er vel ikke noe lurt å kjøre bilen til verksted hvis man risikerer totalt ras.... det er vel 15km til vag sitt verksted herfra.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 16, 2006 Du kan sjekke om gummibelgen mellom innsuget og luftfilterhuset er sprukket, i så fall vil bilen dra en hel del falskluft og dermed gå dårlig. Det at motoren stopper om du åpner oljepåfyllingslokket eller drar ut peilepinnen kommer av at du da åpner for en ganske stor falskluftkilde.Du bør selvsagt sjekke etter feil på register også, men det kan jo hende at det ikke er værre enn en sprukket gummibelg. Vil den da gå dårlig på alle turtall, eller er det værst på lave turtall? Hvis jeg ruser den litt høres den fin ut, men har ikke turt å ta en test tur enda, så jeg vet ikke om den drar godt... Men det var en "poff" når vi skulle starte den i går, så hvis det gjorde at den gummibelgen sprakk, så høres det fornuftig ut... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 16, 2006 spinnhjul, hva er det? Hvis vannpumpa har tatt kvelden, da tar den drepen på regreim eller? Er vel ikke noe lurt å kjøre bilen til verksted hvis man risikerer totalt ras.... det er vel 15km til vag sitt verksted herfra.... Han mener nok løpehjulet. Regreima går fra veiva til toppen via løpehjulet og ned igjen via vannpumpa. Om noen av disse delene ryker så dreper man fort regreima ja, og totalt ras er en mulighet. Nå skal det sies at vannpumpene på R5 er så godt som skuddsikre, så jeg vil ikke tro den har tatt kvelden. Vil den da gå dårlig på alle turtall, eller er det værst på lave turtall? Hvis jeg ruser den litt høres den fin ut, men har ikke turt å ta en test tur enda, så jeg vet ikke om den drar godt... Men det var en "poff" når vi skulle starte den i går, så hvis det gjorde at den gummibelgen sprakk, så høres det fornuftig ut... Hvis du har lekkasje så skal den gå ganske dårlig hele tiden, og selvsagt (omtrent) stoppe på tomgang. Denne gummibelgen blir ganske morken så at den sprekker ved poff er mulig. Du vil ikke merke noe særlig dårlig gange bare ved å ruse motoren, du må legge litt belastning på den først. Jeg ville sjekket etter luftlekkasjer samt tatt en visuell kontroll på regreima og sjekka om tenningen er korrekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 16, 2006 Jeg tror nok også dette er en falskluftkilde.. Start den og la den gå på tomgang og spray startgass rundt sansynlige steder det kan være lekasje, og da vil motoren høyne turtallet hvis det er noe steder det trekker falskluft. Poffet du hørte kan jo også være at du har fått baktenning og det har smelt litt tilbake i luftfilteret. Det har skjedd på dama sin noen ganger når den er kald og den har fusket litt. (men dette er i orden nå ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 16, 2006 tomgangsjusteringenssolenoiden...langt ord... En dings med ledning som ligger under innsuget, med 2 slanger koblet til. Se om det er noe endring om den er koblet til eller ikke, den justerer tomgangsturtallet, og dersom den har hengt seg opp, kan den gi for lite luft til at motoren går, eller mye.. Går delvis under falsk luft, men kan jo være noe slanger på den som ikke er helt ok heller. På min gamle bil var den treg, slik at jeg fikk varierende tomgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 17, 2006 Da er problemet løst!!!! Det var et plastrør i bakant på motoren som hadde hoppet av ved tilbakeslaget når vi startet den opp. Dette fant jeg ut når jeg sprayet rundt med startgass mens bilen gikk på tomgang... Det var en tynn slange under som innfestningen knakk på når dette skjedde, så jeg måtte kjøpe ny del. Denne kostet 28 kr bare, og når jeg monterte den gikk bilen som en klokke igjen!!! Takker for all hjelp her inne, og nok en gang viser det hvor bra dette forumet er!!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...