#1 Skrevet November 16, 2006 Er det noen som vet om det går bra å kjøre en audi 100 2.8 v6 på 98 oktan uten å stille tenning, og at det ikke brenner opp pluggene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 16, 2006 Er det noen som vet om det går bra å kjøre en audi 100 2.8 v6 på 98 oktan uten å stille tenning, og at det ikke brenner opp pluggene? hvorfor skal du kjøre på 98 i det heletatt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 16, 2006 tror nok det er slik at den stiller seg inn selv, om det er behov for det. Jeg kjører kun på 98 med min 100 2,8 12v. Det står forøvrig i brukermanualen at dreiemomentet blir høyere med 98. Om du kikker i manualen står det i klartekst at 2,8'en kan kjøre på 98. Så du skal nok føle deg trygg på at det er bare å fylle 98 og tute og kjøre uten noe mer mikkmakk! Jeg har alltid gjort det på min Edit: Snakker blyfri bensin ja! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 16, 2006 Skulle se om jeg fikk bedre effekt, siden 98 oktan er mer lettantennelig, mer høyexplosiv:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 16, 2006 takk for opplysningen, har ikke innstruksjonsboka t bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 16, 2006 går bare godt:) men du må sikkert kjøre et par tanker før du oppnår full effekt slik at all gammelbensin er ute av systemet.. du hører om det ikke går bra... da får du tenningsbank;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 16, 2006 Skulle se om jeg fikk bedre effekt, siden 98 oktan er mer lettantennelig, mer høyexplosiv:) Du har nok misforstått litt... 98 oktan er ikke mer lettantennelig, eksplosivt eller har mer energi enn 92 oktan. Bankefastheten er derimot høyere, noe oktantallet angir. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 16, 2006 Forskjellen i dreiemoment er 5nm, 245 med 95 og 250nm med 98 blyfri. Mao, knapt merkbart med mindre du har sterkt behov for de ekstra kreftene ved trekking av tung campingvogn, henger o.l. Mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 16, 2006 Du har nok misforstått litt... 98 oktan er ikke mer lettantennelig, eksplosivt eller har mer energi enn 92 oktan. Bankefastheten er derimot høyere, noe oktantallet angir. akkurat ja, d viste jeg ikke. da har vi lært nå nytt i dag også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 16, 2006 Forbruket på min 2,8 v6 12v gikk ned med 1 dl per mil med 98 kontra 95. Helt lik kjøring... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 16, 2006 Du har nok misforstått litt... 98 oktan er ikke mer lettantennelig, eksplosivt eller har mer energi enn 92 oktan. Bankefastheten er derimot høyere, noe oktantallet angir. Hmmm... kva er da vitsen med å fylle 98-oktan, vist der ikkje er meir energi i den? Eg har nettop prøvd 98-oktan på S4 V8-eren min, men kan ikkje seie at eg merker forskjell. Synest faktisk at den har blitt vanskeligare å starte No holder eg på med første tanken med 98-oktan enda, så mykje erfaring fra eksprimentet har eg ikkje enda... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 16, 2006 går bare godt:)men du må sikkert kjøre et par tanker før du oppnår full effekt slik at all gammelbensin er ute av systemet.. du hører om det ikke går bra... da får du tenningsbank;) dette gjelder motsatt, men hvis du ikke har tenningsbank med 95 så får du det ikke med 98 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 16, 2006 Hmmm... kva er da vitsen med å fylle 98-oktan, vist der ikkje er meir energi i den? Eg har nettop prøvd 98-oktan på S4 V8-eren min, men kan ikkje seie at eg merker forskjell. Synest faktisk at den har blitt vanskeligare å starte No holder eg på med første tanken med 98-oktan enda, så mykje erfaring fra eksprimentet har eg ikkje enda... Oktantallet har ingenting å si for energimengden. Det er INGEN vits i å bruke 98 oktan hvis motoren er konstruert for 95 oktan (eller lavere) og man får IKKE mer effekt fra motor. På en motor konstruert for 98 oktan vil man merke lavere effekt (og mulighet for motorbank hvis motor er en gammel en uten bankesensorer).. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 16, 2006 Tyngre start med 98 kontra 95, skyldes vel at 98 har høyere bankefasthet, eller er jeg ute å kjøre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 16, 2006 Oktantallet har ingenting å si for energimengden.Det er INGEN vits i å bruke 98 oktan hvis motoren er konstruert for 95 oktan (eller lavere) og man får IKKE mer effekt fra motor. På en motor konstruert for 98 oktan vil man merke lavere effekt (og mulighet for motorbank hvis motor er en gammel en uten bankesensorer).. må si meg enig her. kan ikke gå på shell og trimme bilen. de selger pølser og cola ingen hensikt å fylle 98 på en bil/motor som er konstruert for 95. om effekten økes tror jeg heller ikke, vil værtfall ikke merke det på normal kjøring. men du vil merke det på lommeboka... sett på en vifte og kjør 98 da snakker vi effekt økning... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 16, 2006 Oktantallet har ingenting å si for energimengden.Det er INGEN vits i å bruke 98 oktan hvis motoren er konstruert for 95 oktan (eller lavere) og man får IKKE mer effekt fra motor. På en motor konstruert for 98 oktan vil man merke lavere effekt (og mulighet for motorbank hvis motor er en gammel en uten bankesensorer).. Bak bensindekselet står det at eg kan fylle både 98 og 95 oktan. Justerer visst tenninga automatisk...? Prøver å fylle 98 for å få ned forbruket. Har fått tips om at dette her på forumet i denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=67504 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 16, 2006 Oktantallet er bare en skala om evnen bensinen har til å motstå selvantenning... stoffene som bestemmer dette er iso-octan og n-heptan, iso-octan har oktantall 100, n-heptan er antistoff med oktantall null, en blanding med 98% iso-octan og 2% n-heptan vil gi oktan tall 98... enkelt og greit... dette vil si at oktantallet ikke har noe med brennverdien i bensinen, den måles i kilojoule pr kilogram og bestemmes av sammensetningen av forskjellige hydrokarbon... da er det vel mange som lurer på hvordan man får laget racefuel med f.eks 102 oktan... da tilsetter man litt metanol eller etanol, disse inneholder oksygen og oksygen virker positivt inn på oktantallet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 16, 2006 Om oktantall, av Nina Aas Mål for motorbrennstoffers motstand mot selvtenning (banking eller detonerende forbrenning) og benyttes særlig for å karakterisere brennstoffet til ottomotorer. Et tilstrekkelig høyt oktantall (høy bankefasthet) i en ottomotor sikrer et jevnt forbrenningsforløp fra tenningskilden og gir også den mest effektive forbrenningen. Oktantallet måles etter flere metoder. Den mest vanlige benytter en en-sylindret laboratoriemotor der man ved drift på det brennstoffet der oktantallet skal fastlegges, øker motorens kompresjon gradvis inntil selvtenning (banking) inntrer. Motoren kjøres deretter med dette kompresjonsforholdet på referanseblandinger inntil man finner en som gir samme bankeintensitet som den ukjente brennstoffprøven. Referanseblandingene består av kjente mengder iso-oktan (meget bankefast) og normalheptan som selvtenner lett. Oktantallet uttrykkes ved prosentandelen av iso-oktan i referansebrennstoffet som gir samme bankeintensitet som brennstoffprøven og betegnes Research Octane Number ( RON). For vanlige bensintyper er dette tallet oppgitt for oktantallet. Det finnes imidlertid et Motor Octane Number ( MON), med verdi vanligvis 10-12 enheter lavere enn RON. For å forhøye oktantallet tilsettes antibankestoffer. Tidligere ble tetraetylbly og tetrametylbly vanligvis benyttet som tilsetninger for å bedre oktantallet. Av miljøhensyn (særlig pga. bruken av katalysatorer) benyttes i 1990-årene andre typer av antibankestoffer. Oktantallet i bensin kan også heves ved å benytte fraksjoner fra raffineriet med naturlig høyt oktantall i fremstillingen av bensin. Samtidig ser man også en tilpasning av ottomotorer for drift på bensin med lavere oktantall. Det som er uthevet skulle vel forklare hvorfor noen oppnår lavere forbruk med 98 kontra 95 oktan? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 16, 2006 Om oktantall, av Nina Aas Mål for motorbrennstoffers motstand mot selvtenning (banking eller detonerende forbrenning) og benyttes særlig for å karakterisere brennstoffet til ottomotorer. Et tilstrekkelig høyt oktantall (høy bankefasthet) i en ottomotor sikrer et jevnt forbrenningsforløp fra tenningskilden og gir også den mest effektive forbrenningen. Det som er uthevet skulle vel forklare hvorfor noen oppnår lavere forbruk med 98 kontra 95 oktan? Ja, men på en motor konstruert for 95 oktan er 95 oktan tilstrekkelig for å få jevn forbrenning fra tennkilden og den mest effektive forbrenningen. Når man klipper ut sitat fra andres skriverier, er det forresten god skikk å legge ved linken til orginalen, evt. henvise til bok/tidsskrift dette er hentet fra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 16, 2006 Det som er uthevet skulle vel forklare hvorfor noen oppnår lavere forbruk med 98 kontra 95 oktan? Det Nina Aas skriver er korrekt, men din konklusjon er HELT feil. "It's a common misconception amongst car enthusiasts that higher octane = more power. This is simply not true. The myth arose because of sportier vehicles requiring higher octane fuels. Without understanding why, a certain section of the car subculture decided that this was because higher octane petrol meant higher power. The reality of the situation is a little different. Power is limited by the maximum amount of fuel-air mixture that can be jammed into the combustion chamber. Because high performance engines operate with high compression ratios they are more likely to suffer from detonation and so to compensate, they need a higher octane fuel to control the burn. So yes, sports cars do need high octane fuel, but it's not because the octane rating is somehow giving more power. It's because it's required because the engine develops more power because of its design. There is a direct correlation between the compression ratio of an engine and its fuel octane requirements. " http://www.carbibles.com/fuel_engine_bible.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 16, 2006 Glemte rett og slett å lime inn linken. Beklager dette. Men når man leser at 95 oktan biler kan justeres for å kjøre 92 oktan, skulle man vel og kunne tro at de kan justeres til å kjøre 98 oktan? Vet ikke om dette skal føre noe positivt med seg, men. Forstår at det ikke er mer energi i 98 enn 95, men at 98 vil antenne senere og ved høyere kompresjon. Vil ikke dette økte trykket ved antenning medføre en større eksplosjon? Høyere effektivitet er jo det samme som mindre behov for brennstoff, og dermed lavere forbruk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 16, 2006 Alle moderne motorer kan tilpasse seg lavere oktantall pga. bankesensorer justerer tenningen slik at man ikke får motorbank. For å tilpasse seg høyere oktantall måtte motoren kunne regulere (øke) kompresjonen. Det er det ingen bilmotorer som gjør etter det jeg kjenner til. SAAB hadde en prototype på en slik motor en gang (variabel kompresjon), men GM overtok og da ble det vel med prototypen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 16, 2006 Forstår at det ikke er mer energi i 98 enn 95, men at 98 vil antenne senere og ved høyere kompresjon. Vil ikke dette økte trykket ved antenning medføre en større eksplosjon? bensinen skal jo ikke selvantenne!!!!!!! den skal jo tenne når pluggen gnistrer! ellers har man jo tenningsbank... må ikke forveksle med dieselmotoren... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 16, 2006 Selvfølgelig skal den ikke selvantenne. Men pluggen kan jo tenne blandingen når den både er 80% komprimert og 100% komprimert, og at det er dette som resulterer i ulikt forbruk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 16, 2006 En motor konstruert for å bruke 95 oktan, vil ikke få ulikt forbruk ved bruk av 98 oktan.. Energimengden i 1 liter 95 oktan er den samme som i 1 liter 98 oktan. Les artikkelen jeg linket til litt opp på siden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...