Anbefalte innlegg

Prøvd å skifte termostat for et par veker sidan, men måtte gi meg.

Ville prøve igjen i kveld...

 

Eg fikk av slangen og termostat huset, men termostaten sat dønn på høgresida (sett forfra) av motoren. På venstresida klarte eg å vippe den litt ut med et skrujern.

Er her en set-skru eg ikkje la merke til sist gang?

 

Har kjøpt en 88degC TRISCAN termostat. Er dette en grei type? Er vel egentlig en sommer termostat, men det blir skjelden stort meir enn -5 grader her....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da var ny termostat på plass, men eg måtte bruke mykje makt for å få løsna den.

 

Nytt spørsmål:

 

På termostaten var det stempla 88 grader, men når eg kjører så viser tempmålaren 92-95 grader alt etter belastning.

 

Kva kan man stole mest på? Temp måleren i instrumentpanelet eller termostaten? Det er en TRISCAN termostat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og enda et spørsmål:

 

Kan eg forvente at forbruket endrar seg no når temp-en har steget med ca 20grader? Tidligare låg den på ca 70grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte du demontere noe for å komme til termostaten? Fikk ikke bytta den da jeg skiftet reg reima desverre, men nå ligger tempen på ca 70 grader her også, så skal snart bytte den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte du demontere noe for å komme til termostaten? Fikk ikke bytta den da jeg skiftet reg reima desverre, men nå ligger tempen på ca 70 grader her også, så skal snart bytte den..

 

Nei det var ikkje noko meir som måtte demonterast, men det var utrulig trangt å kome til...

Løyste gummislangen på termostat huset, og bretta den godt til sides. Sleit litt med å få løyst den øverste skruen, men ved å ta av ei el. kontakt (på skrå nedover) så vart den lettare å sjå.

Måtte slå ganske hardt for å løyse termostaten, men dette har du sikkert ei grei løysing på, slik som med reimhjulet : rolleyes

Det renner ut ca 5liter kjøleveske :o om du ikkje tapper av først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det var ikkje noko meir som måtte demonterast, men det var utrulig trangt å kome til...

Løyste gummislangen på termostat huset, og bretta den godt til sides. Sleit litt med å få løyst den øverste skruen, men ved å ta av ei el. kontakt (på skrå nedover) så vart den lettare å sjå.

Måtte slå ganske hardt for å løyse termostaten, men dette har du sikkert ei grei løysing på, slik som med reimhjulet : rolleyes

Det renner ut ca 5liter kjøleveske :o om du ikkje tapper av først.

 

Ok, takk. Må nok få bytta den snart da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da var ny termostat på plass, men eg måtte bruke mykje makt for å få løsna den.

 

Nytt spørsmål:

 

På termostaten var det stempla 88 grader, men når eg kjører så viser tempmålaren 92-95 grader alt etter belastning.

 

Kva kan man stole mest på? Temp måleren i instrumentpanelet eller termostaten? Det er en TRISCAN termostat.

 

Samme "problemet" jeg hadde etter bytte på min 1.8T. Mener det også var en Triscan, var stemplet med 88C. Da varierte tempen fra 90C-100C+/-.

Byttet nå til orginal Audi termostat og den står nå bom på 90C.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme "problemet" jeg hadde etter bytte på min 1.8T. Mener det også var en Triscan, var stemplet med 88C. Da varierte tempen fra 90C-100C+/-.

Byttet nå til orginal Audi termostat og den står nå bom på 90C.

 

Hmm... kva skjer om motoren går litt for varm? Er det skadelig så lenge den ikkje koker?

Har veldig lite lyst til å begynne på denne jobben igjen.... det var trangt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med Møller og et annet lokalt verksted om det og begge mente at det ikke var noe stort problem så lenge den ikke kokte og at jeg burde se an til sommeren når det ble varmere.

 

Men tok ikke sjansen så jeg byttet den. Kjipt å få stans i oslofjordtunellen med unger og alt i bilen :)

 

Er kanskje olja det kan gå litt utover, koksing og sånn når den blir varmere, men er vell ikke store forskjellen så lenge den holder seg under 100C.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med Møller og et annet lokalt verksted om det og begge mente at det ikke var noe stort problem så lenge den ikke kokte og at jeg burde se an til sommeren når det ble varmere.

 

Men tok ikke sjansen så jeg byttet den. Kjipt å få stans i oslofjordtunellen med unger og alt i bilen :)

 

Er kanskje olja det kan gå litt utover, koksing og sånn når den blir varmere, men er vell ikke store forskjellen så lenge den holder seg under 100C.

 

Oljens egenskaper blir jo spesifisert ved 100graderC, så eg kan ikkje tru dette gjer den store forskjellen nei...

 

I følge oljetemperaturmålaren, så er den aldri over 60graderC ved normal kjøring. Veit ikkje korleis det er ved langvarig høg belastning, for man blir "kriminell" så fryktelig fort, uansett kor bratt motbakken er : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt på siden dette, men... Kan det være skadelig for motoren å kjøre for kald? Med defekt termostat altså.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke direkte skadelig, men langvaring kjøring med for lav temperatur vil føre til økt slitasje og kortere levetid for motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke direkte skadelig, men langvaring kjøring med for lav temperatur vil føre til økt slitasje og kortere levetid for motoren.

 

Ok, best å få bytta den uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, best å få bytta den uansett.

 

Noko anna å ta med i regnestykket er forbruket.

... kansje litt tidlig å konkludere allerede, sidan eg skifta termostaten i går, men eg er ganske sikker på at forbruket har gått ned. Når eg reiste fra jobb i dag så nullstilte eg snitt-måleren på kjørekomputeren. Når eg kom heim (24km), viste den et forbruk på 9,92l/100km.... og det inklusiv kaldstarten. Trur ikkje eg har vore under 1,1 på denne strekka med kaldstart før.

Vi får sjå over tid...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javel, du hadde rett i at det var trangt å komme til termostaten!: bh :

 

Men nå er den bytta, og tempen ligger nå på 95 C i følge måleren. (Litt høyt?)

 

Dette er da orginal (ABH) termostat, stemplet på 87 C.

 

Fikk litt mere futt i varmeapparatet nå gitt!;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.