#1 Skrevet November 16, 2006 Var ute i kveld å kjørte, når eg kjørte på ein mørk og våt riksvei så forsvant fjernlysa plutseligt. Tok hendelen tilbake til nærlys og nærlyset kom på. Prøvde igjen å ta hendelen i fjernlys posisjon men det blei ikkje lys. Stoppa bilen i ei busslomma for å finne ut av problemet. Prøvde igjen å skru på fjernlys men det blei bare mørkt, men så etter noken sekund skrudde fjernlyset seg på. Eg fortsatte i eit par minutt før det samma skjedde igjen. Stopte nok ein gang for å sjekka problemet. Nærlysa lyste som dei skulle, men når eg slo på fjernlys så blei det svart. Prøvde deretter å dra hendelen til meg slik at både nærlys og fjernlys blir tent. Då funka det heilt fint, men funka ikkje når eg tok hendelen tilbake i fjernlysposisjonen. Etter å ha fikla litt med hendelen så slo fjernlysa seg på igjen. Dei fungerte fint resten av turen. Noken så har svar på ka så kan ha skjedd her? På min bil slukker nærlysa når fjernlysa blir slått på. Hadde tidligare lykter med H4 pærer men har skifta til S4 C4 lykter med H1 pærer i linsenærlys og reflektorfjernlys. Litt halvskummelt når det plutseligt blir svart når eg har 80 km/t på ein mørk og våt riksvei uten gatebelysning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 16, 2006 Siden det bare er fjernlys som kutter, og lyshornet funker like godt, må det vel nesten være bryteren som er problemet...? Etter hva jeg kan skjønne så må jo reléer og slikt fungere som det skal siden lyshornet fungerer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 17, 2006 Er det bare å bytte bryter då? eller trenger eg meir? Har vore ute å kjørt i mørket nå og fjernlysa fungerer bra. Har jo regna sinnsjukt mykje her på vestlandet dei siste vekene, kan det vera noke fuktighet som er problemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 17, 2006 Jeg tipper at bryteren enten er full av irr eller rett og slett bare veldig slitt. I begge tilfeller vil den kunne bli ustabil sånn som du beskriver. Siden bryteren sitter på rattstammen syns jeg det skulle vært rart om det er fuktighet som skaper problemer. Regner med at det er forholdsvis tørt inni bilen allikevel.. Hvis jeg husker rett så skal den blink-/lys hendelen være veldig lett å fjerne. Husker ikke om den er festet på noe vis eller om det bare er å dra den rett ut. Men om du plukker den av kan du kanskje se om kontaktpunktene er irret. Kjenner jeg Møller rett så koster sikkert ny bryter mellom 500 og 1000 kr, så jeg garanterer absolutt ikke at det er der feilen ligger, men jeg kommer ikke på noen annen logisk forklaring, siden lyshornet fortsatt fungerer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 17, 2006 Har vore eit par morningar der det er veldig mykje dugg på innsida av vinduene. Eg får gjer som du seier, skru opp dekselet å ta ein kikk om det er irr som er synderen. Viss det ikkje er problemet så får eg sjå om eg finne ein brukt hendel hos ein eller annen bruktselgar. Var ute ein tur til ikveld, då begynte fjernlyset igjen å kødda maximalt. Samme problem som i går. Varte ei lita stund , så fungerte det heilt fint igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 23, 2006 Funnet ut noe? Har akkurat samme problemet på min . . . ganske irriterende! Det rare er at en gang i blant tar den med seg nærlyset å, skummelt å plutselig bli lysløs! Prøvd med elektronikkrens uten hell. må vel nesten finne meg i å kjøpe ny . . . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 23, 2006 Funnet ut noe?Har akkurat samme problemet på min . . . ganske irriterende! Det rare er at en gang i blant tar den med seg nærlyset å, skummelt å plutselig bli lysløs! Prøvd med elektronikkrens uten hell. må vel nesten finne meg i å kjøpe ny . . . Eg har fortsatt problem med det. Men merke at når eg tar hendelen i fjernlysposisjon så slukker fjernlyset. men viss eg bevege litt på hendelen (drar den litt i mot meg til rett føre den går over i nærlys posisjon), så slår lyset seg på å lyser som før. Så lure på om det er noke irr som er i veien. Men har ikkje vore oppi å kikka endo. får ta det til helga. EDIT: Problemet hos meg var på grunn av lys hendelen som måtte skiftast. Nå fungere det skikkeligt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 13, 2007 Hadde litt tid til overs så jeg demonterte bryteren for å se om det var noe åpenbart jeg kunne gjøre med den. Det var mange deler inni der og noen fjærer som hadde veldig lyst til å ut . . . Var lett å fikse fjernlysproblemet mitt da kontaktpunktene var fulle av irr og helt porøse så en omgang med 400 papir fikset det. Et lite apropo her er at det er relativt lett å flytte hendelen med cruise control knappene på over på en ny som ikke har disse knappene, sparer 1000 kroner på å kjøpe ny uten disse knappene. Under montering fikk jeg bøyd en liten fjær som medførte en del rare feil blant annet at h park lysten når jeg blinka til høyre uten tenninga på, nærlyset virket kun sammen med fjernlys . . . . etter jeg rettet denne fungerer alt helt fint og jeg har fått fjernlyset stabilt tilbake. Så om du er sånn passelig fingernem er dette ikke en veldig stor operasjon, gjort i løpet av et par timer og 1600 kr er spart. Jobben her er i grunn rattet med airbag osv for å komme til bryteren. Christian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 15, 2007 Ja, ein ganske enkel operasjon synst eg. Må bytta vindusviskerhendelen og nå for den tok kvelden eit par dagar etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 18, 2007 Heisann, Har dette problemet selv nå... Interessant at det lar seg fikse; her kommer forumet skikkelig til nytte Likevel et spørsmål: Når rattet er av, har en da full tilgang til å ta ut bryteren eller må dekslene også av? Noe spesielt en skal være klar over når en tar av rattet? (Vet at batteriet må frakoples) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 18, 2007 Heisann, Har dette problemet selv nå... Interessant at det lar seg fikse; her kommer forumet skikkelig til nytte Likevel et spørsmål: Når rattet er av, har en da full tilgang til å ta ut bryteren eller må dekslene også av? Noe spesielt en skal være klar over når en tar av rattet? (Vet at batteriet må frakoples) Ja, du må ha av dekslene og. Det underste er festa til dei hendlane og du må skru av ei klemma på rattstammen for å få det av. Låg ei fin oppskrift på nette ein plass som eg brukte men klare ikkje å finna den igjen:( Kan ta bilder frå når eg skrur av mitt i kveld viss det hadde vore interessant:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 28, 2007 Så har jeg altså mekket lysbryter jeg også. Problemet var vakkelkontakt i fjernlysbryteren. Når alt var satt sammen virket fjernlyset fint men parklyset var forsvunnet : bh : Parklyset til v/h separat på blinkhendel virker men ikke på selve lysbryteren. Må kanskje kjøpe ny bryter i stedet for å mekke denslags.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 28, 2007 Ja, er kanskje best det. Når eg skifta lyshendelen så ville ikkje fløyta mi fungera. Alle kontakter var satt i og eg måtte åpna alt igjen for å kikka, så fungerte den igjen etterpå. Etter 1 veka måtte eg skifta vindusviskerhendelen og. Fekk skifta den og skrudde det isammen. Nå fungerer ikkje fløyta igjen: mad : og eg er sikker på at alle kontaktar står i. Må nok måla litt om det er strøm der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 4, 2007 Bingo!! : rock : Valgte å se på problemet på nytt med ny metode. I stedet for å demontere hele stasen fjernet jeg lokket over bryteren, trakk kontakten litt ut.. På denne måten hadde jeg full kontroll over hvilke farger som går til hvilke pinner på bryteren samtidig som at jeg kunne måle med et ohm-meter ihht skjemaet. Fant raskt feilen, kunne bøye den aktuelle kontaktleppa littegran, måle igjen, sette sammen og alt fungerte som det skulle.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 4, 2007 Det er good:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...