#1 Skrevet November 16, 2006 Jeg har fått tak i en komplett 3B topp med innsug, dough uten gasspjeld( Noen som har et? ). Toppen er nok så skitten og fæl. Har ligget i baksetet på en gammel Chevrolet Van G(something). Den har ligget tørt og luftig. Meningen er at jeg skal bruke denne på en motor jeg snart får tilgang til. Toppen må demonteres og delene vaskes grundig. Må også planes (da den har gått varm og slått seg) og kanskje lakkeres(?) Har ikke peiling på km stand og kan si at jeg vet motoren har blitt kjørt hardt! Så til spørsmålet; hva burde jeg gjøre og hva burde jeg bytte mens jeg nå tar toppen fra hverandre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 16, 2006 Kommer an på hvor grom du skal ha denne toppen da! det er vel egentlig bare å bestille inn alle bevegelige deler og alle pakninger.. Men det ser du jo også. tetninger og løftere er jo alltid greit å bytte uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 17, 2006 Sjekke/bytte ventilstyringer, frese ventilseter, glassblåse og slipe ventiler og plansliping, da er toppen helt 100 igjen. Og evnt porting da.... Lykke til:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 17, 2006 Sjekke/bytte ventilstyringer, frese ventilseter, glassblåse og slipe ventiler og plansliping, da er toppen helt 100 igjen. Og evnt porting da.... Lykke til:) Japp, enig. Om du ikke skal gjøre dette selv, går det an og få Mr Østhus hos Auto Trim i Trondheim til og gjøre alt dette ink. porting. Snedig type, men han har mine varmeste anbefalinger. Kurante priser også. Tlf Auto Trim 73506506 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 17, 2006 Kommer an på hvor grom du skal ha denne toppen da! det er vel egentlig bare å bestille inn alle bevegelige deler og alle pakninger.. Men det ser du jo også. tetninger og løftere er jo alltid greit å bytte uansett. Grom og grom! Har først og fremst planlagt å kunne bruke toppen og få bilen i gang. Hvordan er det med pris på tetninger og løftere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 17, 2006 Har tenkt å gjøre mest mulig selv bla. for å spare penger. Ser dere nevner porting.. men er det nødvendig da? Har ikke tenkt å gå høyere enn 400hk: rolleyes Det koster jo også en del: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 17, 2006 Det spørs som sagt hva du vil ha utav det.. 400 hk så bør du vel bytte til 7A kammer også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 17, 2006 billige hyd. løftere selges på http://homepage.internet.lu/customautocraft/ jeg har 10 st liggende og hvis det skulle være intresant.. hva skal denne motoren i? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 17, 2006 Skal vel i 100'n hans da;) Ventilløftere får du også billig hos kamaksel.no.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 17, 2006 Har tenkt å gjøre mest mulig selv bla. for å spare penger. Ser dere nevner porting.. men er det nødvendig da? Har ikke tenkt å gå høyere enn 400hk: rolleyes Det koster jo også en del: rolleyes Porting er jo enda en måte og få mere effekt ut av motor på. Siden du har toppen demontert er det greit og gjøre det med det samme. Jeg gjorde det på min Audi 80 2,0E og det utgjorde forskjell der. Så utgjorde det forskjell på fattigslige 115 hk, utgjør det vel mer på 220hk + 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 17, 2006 billige hyd. løftere selges på http://homepage.internet.lu/customautocraft/ jeg har 10 st liggende og hvis det skulle være intresant.. hva skal denne motoren i? Motoren står i en type 85 CQ:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 18, 2006 I fare for å virke dum, hva er porting? det hørtes ut som noe jeg kanskje vil gjøre:evil: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 18, 2006 I fare for å virke dum, hva er porting? det hørtes ut som noe jeg kanskje vil gjøre:evil: Porting innebærer og frese ut kanalen fra innsuget og inn i forbrenningskammeret, og fra grenrør og inn. Hensikten med dette er og få mere luft inn og ut fra forbrenningskammeret. Mere luft, ergo mere effekt. Dette er kort versjonen og forklart av en hobby mekaniker. Men skulle vel være forståelig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 19, 2006 Husk på at det hender porting stjeler effekt ved moderate trimmingsnivåer, har noe med gasshastigheter inn og ut av toppen å gjøre.... Finn oppsettet til trimming først, så avgjør det om du bør porte eller ikke... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 19, 2006 forståelig takker og bukker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 20, 2006 Husk på at det hender porting stjeler effekt ved moderate trimmingsnivåer, har noe med gasshastigheter inn og ut av toppen å gjøre.... Finn oppsettet til trimming først, så avgjør det om du bør porte eller ikke... Riktig porting stjeler aldri effekt, men feil porting kan gi dårlig result ja.... Det viktigste er å forstå at porting ikke er snakk om å gjøre portene størst mulig slik mange tror. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 20, 2006 Nå var det vel ikke porting jeg spurte om: rolleyes Det jeg vil vite er hva og hvilke deler jeg må bytte i denne toppen for at den skal kunne brukes:) Prøver meg på en oppsummering av deler her. Legg til eller si i fra om noe er feil. Ser på mekonomen sin side. Og der står det oppsummert noen deler: - Ventiltettninger - Ventilstyringer - Ventilløftere - Tetningsringer på kamaksel(?) - Ventildekselpakning - Tetningsring bak og forran?? Hvor er dette? - Innsugspakning - Eksospakning - Hvor finner jeg pakning mellom spjeld og innsug? Må jeg kontakte Møller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 21, 2006 Nå var det vel ikke porting jeg spurte om: rolleyes Det jeg vil vite er hva og hvilke deler jeg må bytte i denne toppen for at den skal kunne brukes:) Prøver meg på en oppsummering av deler her. Legg til eller si i fra om noe er feil. Ser på mekonomen sin side. Og der står det oppsummert noen deler: - Ventiltettninger - Ventilstyringer - Ventilløftere - Tetningsringer på kamaksel(?) - Ventildekselpakning - Tetningsring bak og forran?? Hvor er dette? - Innsugspakning - Eksospakning - Hvor finner jeg pakning mellom spjeld og innsug? Må jeg kontakte Møller? Skulle vel ikke mangle mye annet enn toppakningen da... Kjøper du slipesett fra Victor Reinz følger den med, og det samme med pakn til spjeldhuset. Det er alle pakn og tetninger fra toppakn og opp... husk på at folk flest ikke har verktøy til å bytte styringer da.... Roger: Er nok litt delte meninger om det med porting....hehe, like mange meninger om det som med alt annet:o og ja, jeg veit det ikke alltid dreier seg om å gjøre kanalene større, trangere kanaler har vært forska på helt opp til formel1-nivå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 21, 2006 Skulle vel ikke mangle mye annet enn toppakningen da... Kjøper du slipesett fra Victor Reinz følger den med, og det samme med pakn til spjeldhuset. Det er alle pakn og tetninger fra toppakn og opp... husk på at folk flest ikke har verktøy til å bytte styringer da.... Hvordan kommer jeg i kontakt med han? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 21, 2006 Hehe, Victor Reinz er en produsent av pakninger o.l., det er dem som leverer pakninger til vag så det er på en måte originalpakninger til ofte langt hyggeligere priser:) Jeg skaffer via jobben hvis du vil:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 21, 2006 Meconomen bruker vel Victor Reinz? Var hvertfall dem jeg fikk slipesett fra når jeg satte sammen 10V motoren min, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 21, 2006 Hehe, Victor Reinz er en produsent av pakninger o.l., det er dem som leverer pakninger til vag så det er på en måte originalpakninger til ofte langt hyggeligere priser:) Jeg skaffer via jobben hvis du vil:) Hvor mye vil komplett sett komme på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 21, 2006 Hvor mye vil komplett sett komme på? slipesett til 10vt koster værtfall 745+mva fra sylinderservice. men ventilstyringer trenger du vel neppe å bytte... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 21, 2006 Slipesettet er nok litt dyrere til 20v enn 10v. Og ang ventilstyringer så er det så ofte at disse er dårlige, at det er veldig sannsynlig at det er lurt å bytte, spesielt på eksosen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 22, 2006 Roger: Er nok litt delte meninger om det med porting....hehe, like mange meninger om det som med alt annet:o og ja, jeg veit det ikke alltid dreier seg om å gjøre kanalene større, trangere kanaler har vært forska på helt opp til formel1-nivå... Litt mer OT: Fredrik: tenkte ikke på deg med kommentaren min om porting. Vet du har kontakt med folk som kan dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...