Knakk ett 6-kant bits i en bolt.

Anbefalte innlegg

Skulle montere oljetrykksensoren i oljekøleren min i dag men klarte og knekke ett 6-kant bits i bolten som sitter i oljekjøleren. : bh :

 

Har prøvd og borre den ut med både drill og Dremel,blir så vidt ett lite hakk i den,sykt hard den tappen..

Hadde den bare suttet løst i hullet hadde det ikke vært noe problem men er vridd fast i metallet. : gråter :

 

What to do? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kommer ikke til å få sveist på noe da så du får vridd den løs? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bits er vel som regel laget av Chrome Vanadium som er veldig hardt. I tillegg sitter restene av bitsen fast i bolten som igjen sitter i oljekjøleren. Er ikke sikker på om jeg ville ha sveiset der...

 

Det jeg ville gjort er å forsøke å løsne den med hammer og meisel evt en kjørner. Siden den sitter fast må den sitte noe vridd i sekskanten, så den må vris litt tilbake for å løsne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ha på godt med 5-56 og prøv å få den til å "vibrere" løs, gi den noen lette slag med en dor fra rett vinkel, så løsner den nok.

 

Edit, jeg må bli raskere til å fullføre innleggene mine, per leser tydligvis tankene våre ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ei god avbitertang har hjulpet meg mang en gang på mindre skruer. Plasser tanga over toppen(ikkje inn fra sida som man vanligvis gjer med tenger), knip gode hakk og vri til.

Får du plass til ei vannpumpetang i området, så kan det vere ei muligheit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svarene folkens! :tilber:

 

Sveise noe på den vil jeg ikke gjøre nedi der,blir nok til at jeg må prøve og få "banket" den tilbake så den løner inni skruen,har prøvd med skikkelige tenger for å løsne skruen men er jo såååå trangt nedi der da på toppen av det hele.. : bh :

 

Får prøve rådet til Mr Opsahl i morgen guffe på 5-56 og gi den noen slag,funker ikke det så får jeg prøve og lage ett spor i skruen med dremelen m/kappskive så jeg kan bruke en stor flattrekker og sjekke om jeg kan skru den ut.. : klø :

Når man drar en Tengtools bits tvers av tror jeg skruen sitter ganske godt...! : faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg prøvd det jeg KAN prøve ut og får ikke opp/ut tappen eller skruen. :(

Guffa på med 5-56 og banket,kappet spor i hele driten men får den ikke opp,prøvde å få tak med tenger men nei da...

 

Men lurte på en ting,kan jeg koble meg innpå den org trykksensoren som sitter der eller gir denne kun signaler hvis trykket blir for lavt? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg prøvd det jeg KAN prøve ut og får ikke opp/ut tappen eller skruen. :(

Guffa på med 5-56 og banket,kappet spor i hele driten men får den ikke opp,prøvde å få tak med tenger men nei da...

 

Men lurte på en ting,kan jeg koble meg innpå den org trykksensoren som sitter der eller gir denne kun signaler hvis trykket blir for lavt? : klø :

 

 

Den orginale er enten på eller av.. Så du må nok bruke en som er beregnet til å brukes på måler..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg klarte å knuse den delen som satt igjen. Resten fikk jeg slipt ned med en dremel! Ikke mulig å få gjort noe sånt?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den orginale er enten på eller av.. Så du må nok bruke en som er beregnet til å brukes på måler..

 

Hmm,kanskje jeg skal kjøpe ett t-stykke og sette både den org + til måleren min innpå.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg klarte å knuse den delen som satt igjen. Resten fikk jeg slipt ned med en dremel! Ikke mulig å få gjort noe sånt?:)

 

Knuse den tappen som sitter i bolten. : eek :

Hvordan klarte du det? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knuse den tappen som sitter i bolten. : eek :

Hvordan klarte du det? : klø :

Brukte en kjørner eller hva det nå heter.. Denne sto riktig nok ikke på ojlekjøleren. Men klarte å meisle ut bit for bit. Dremelen med et par-tre-fire slipesteiner så ble biten som sto igjen så tynn at den var bare å knuse. Vet ikke om du forstod noe av dette? Har ikke mulig het til å ta bilde av hvordan det ser ut? Så er det kanskje lettere å komme med forslag:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm,kanskje jeg skal kjøpe ett t-stykke og sette både den org + til måleren min innpå.. :)

 

 

Har gjort det på min, og funket bra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte en kjørner eller hva det nå heter.. Denne sto riktig nok ikke på ojlekjøleren. Men klarte å meisle ut bit for bit. Dremelen med et par-tre-fire slipesteiner så ble biten som sto igjen så tynn at den var bare å knuse. Vet ikke om du forstod noe av dette? Har ikke mulig het til å ta bilde av hvordan det ser ut? Så er det kanskje lettere å komme med forslag:)

 

Da skjønner jeg.. : smil :

men tror ikke jeg tørr og banke så voldsomt på den. :rolleye:

 

Håkon: Hvor kjøpte du T-Stykke og er det 1/8 NPT gjenger? : klø :

Bilde av hvordan det ble? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skjønner jeg.. : smil :

men tror ikke jeg tørr og banke så voldsomt på den. :rolleye:

 

Håkon: Hvor kjøpte du T-Stykke og er det 1/8 NPT gjenger? : klø :

Bilde av hvordan det ble? ;)

 

Laget det så og si selv.. Hadde T-stykke, men måtte borres opp og gjenge opp.. Husker ikke heelt hvilke gjenger det var.. De selger sånne på f.eks biltema.. Tror det skal være riktige gjenger på dem...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm,sitter og søker på Biltema nå,men finner ingen ting. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm,sitter og søker på Biltema nå,men finner ingen ting. : klø :

 

 

Mulig du ikke finner det på siden der.. Men mener nesten helt sikkert at jeg har sett det i hylla der det er sånne målere å sånn i butikken......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig du ikke finner det på siden der.. Men mener nesten helt sikkert at jeg har sett det i hylla der det er sånne målere å sånn i butikken......

 

Da må jeg ta meg en tur til Alnabru el Hamar til uka. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å kappe av hode på bolten og borre ut resten av det som sitter igjen. Deretter kan du bare bytte ut bolten med en som har sekskanthode. eventuelt gjenge opp hullet der bolten satt for at den nye skal gå lett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å kappe av hode på bolten og borre ut resten av det som sitter igjen. Deretter kan du bare bytte ut bolten med en som har sekskanthode. eventuelt gjenge opp hullet der bolten satt for at den nye skal gå lett.

 

Detter det ikke mye metallspon etc inn i oljekjøleren da? : klø :

 

Btw: Fant t-stykke på biltema.. :D

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=460&iItemId=77423

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte også på en ting til,jeg kan jo bare ta ut den som sitter der som varsler hvis det blir for lavt.Trenger jo ikke den påkoblet når jeg kan følge med på trykket med måler? : klø :

Eller lyser varsellampen konstant da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte også på en ting til,jeg kan jo bare ta ut den som sitter der som varsler hvis det blir for lavt.Trenger jo ikke den påkoblet når jeg kan følge med på trykket med måler? : klø :

Eller lyser varsellampen konstant da?

 

 

Prøvde bare en måler jeg hadde på den orginale bryteren for lenge siden, og det som skjedde var at måleren slo ut på fullt og var der.. husker ikke helt om varselet for lavt oljetrykk lyste/peip når jeg tok av den ledningen som gikk inn på den orginale, men mener det gjorde det, husker ikke helt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter hode på skruen inne i oljekjøleren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok ikke så stort problem som noen vil ha det til å sveise litt der, så varmt blir det ikke. Dessuten skal du bare legge på nok til å kunne få tak med et verktøy, og det som blir av varme vil met høy sannsynlighet bryte den galvaniske koblingen mellom de to metallene, eller løsne på rusten som sitter i gjengene. Eller la den sitte og sleng på et t-stykke som det foreslås her.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.