Anbefalte innlegg

Har noen erfaringer med ymse motortilsetninger eller "spesielle" oljeblandinger? Tenker f eks på Silk Motor eller Royal Purple. Hva virker, og hva bør unngås.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd eller sett noen av de du nevner her, men en kollega på jobb har kjørt en del båtrace opp gjennom årene og har brukt Pro-Long Olje+ på sine motorer.

 

Det er tydelig forskjell på motoren som er kjørt med og uten dette stoffet. Man ser blant annet vesentlig forskjell på renhet i motoren.

Han mener også at motoren går jevnere og penere med dette stoffet innblandet.

 

Har ikke prøvd selv ennå, men tenkte jeg skulle ha det på Golfen ved neste oljeskift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor silk er boron nitride eller borate ester og tilsvarende tilsetninger finnes allerede i moderne motoroljer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Royal Purple lager også motoroljer. Jeg ville heller prøvd dem i stedet for tilsetningene. Da vet du at du får en olje som er "formulert" og teset, med riktig andel av forskjellige tilsetningsstoffer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen erfaringer med ymse motortilsetninger eller "spesielle" oljeblandinger? Tenker f eks på Silk Motor eller Royal Purple. Hva virker, og hva bør unngås.

 

Eg var meget skeptisk til slike additiver heilt til eg fikk eit demonstrert.

Kvifor brukte ikkje oljeprodusentane slike tilsetningar når dei angivelig skal virke så bra? :confused:

 

Eg fikk demonstrert et olje additive som heiter Power-Up http://www.powerup.se/products.asp#oiladd for 7-8 år sidan, og har etter det brukt produktet på 4 forskjellige biler:

 

-88mod Mitsubishi L300, 2,5TD, fra 204000km til 275000km (solgt, men hadde 0,7 i K-verdi ved siste EU-kontroll)

-87mod Mazda 626, 2,0 bensin, fra 200000km til 260000km (og går fint enda)

-98mod Chrysler Voyager, 2,5TD, fra 144000km til 226000km (går fortsatt som ei klokke)

-93mod Audi S4 4,2 bensin, fra 232000km til 234000km (kjøpt for 3mnd sidan)

 

Totalt har eg vel kjørt over 200000km på Power up.

Eg har aldri hatt problem med nokon av bilane som har med dårlig smøring å gjere.

Eg har såppass tiltru til dette produktet, at når eg kjøpte S4-en som hadde stått stille i ei garasje i nesten 1,5 år, hadde eg med meg ei lita kanne med Power-Up for å ha i oljen før eg kjørte den heim ifra Fredrikstad. (75mil)

 

Fikk produktet presentert i ei heimelaga (den såg sånn ut) frikjonstest maskin.

Testen var som følger:

 

Eit roterande stålhjul stod så vidt dyppa i eit lite kar med olje. Ned på stålhjulet var der en stål bit( 10mm lang 10mm aksling), som vha lodd på ei vektarm vart trykt ned på stålhjulet. Lodd på 1kg tilsvarte 10kg trykk.

Elektrisk drift på hjulet skjedde via kilereim, så ved ei viss belastning slura reima.

 

Test 1: Motoroljen eg brukte der og da, en 10-40 olje, husker ikkje merke.

Denne kunne vi belaste med 3 lodd. Ved 4. lodd så reiv testflata seg, og hjulet stoppa.

 

Test 2: Samme oljen, med 3% Power-Up tilsatt.

Akslingtappen vart dreia litt på, så det vart ny sliteflate, og med ei flatfil vart stålhjulet "tilbakestillt".

Starta maskina, og Bjarne (selgeren) la på 3kg, 7kg, 12kg, til slutt 18kg som tilsvarer 180kg trykk på hjulet! ... og hjulet snurra fortsatt!!!

 

Test 3: "Oljepumpa ryker"

Med 180kg trykk, tok han vekk oljekaret, slik at smøringa forsvant.

Etter 3-4 sekund begynte det å ryke av hjulet, men hjulet fortsatte å gå...

 

Test 4: "Kjøleveske i oljen"

Mens hjulet fortsatt roterte med 180kg trykk og ingen olje, spruta han ei blanding av glycol og vatn på hjulet.

Det rauk og freste, men hjulet gikk fortsatt...

 

Test 5: Fjerning av smørefilmen

Enda med 180kg trykk, la han ei tøyfille bort på hjulet. Da stoppa det etter ca 2sek.

 

Eg var dermed overbevist og har brukt Power-Up etter dette. :glad:

 

 

Det vart eit langt svar dette (søndags morgen), men eg er overbevist om at produktet er ei god sikkerheit, dersom f.eks. oljepumpa skulle svikte. Kor mange sekund kan man kjøre uten oljetrykk?

Kan dette vere noko for 2,5TDI motorane til audi, som sliter med at kamakslingane slitest i stykker?

Eg er meget spent på om eg vil unngå få ovale sylindere på V8-eren, noko som er et meget kjendt problem på desse tidligaste aluminiums-blokkene. Legeringa var vist ikkje god nok. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg er meget spent på om eg vil unngå få ovale sylindere på V8-eren, noko som er et meget kjendt problem på desse tidligaste aluminiums-blokkene. Legeringa var vist ikkje god nok. :o

 

Burde jeg ikke få røyk opp av peilepinne hullet hvis jeg har ovale sylinderforinger på ABH motoren? Eller tenker jeg feil her? Sliter litt med oljeforbruket dessverre.: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.