Justere tenning på DS motor (1986 Audi 80)

Anbefalte innlegg

Jeg driver og ser litt på tenninga på 80'n

 

Jeg har forstått det slik at føleren til tenningslampa skal settes på kabelen til sylinder nummer 1 (den nærmest radiatoren?)

Og at vacuum slangen skal kobles fra fordeleren og tettes.

 

Så skal nullen komme fram i "ruta"

 

er dette riktig?

 

Når jeg gjør dette så kommer det hvertfall ikke fram noe i ruta...

 

EDIT: Når jeg leser litt rundt her så ser jeg at det skal være to merker en 0 og en strek, er det slik at nullen skal være øverst i ruta og streken i bunnen ved korekt tenning? (med vacuum frakoblet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en liten "pil" på bakkanten av ruta, denne skal flukte med streken ved korrekt tenning. Vakuum skal være frakoblet og plugget, i tillegg skal tomgangen ligge på 750 +-50 rpm ved justering. Ved høyere rpm vil ikke resultatet bli korrekt.

 

Nullen er merket for øvre dødpunkt. Denne motoren skal stilles til 18º før ØDP, streken på svinghjulet med andre ord.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ille bra :)

 

Vil tennings stilling gjøre at tomgangen synker og eller?

 

Tomgangen er godt over 1000 nå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg erfarte at tomgangen endret seg når jeg vred på fordeleren, så ja, det vil den gjøre. Jeg fikk min tomgang ned til ca 800, så når jeg vred fordeleren til ca der merket var økte den til 900. Etter å ha "levd med" tomgang på 1400-1600 før dette så syns jeg 900 er helt greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.