205/40-dekk på 9*16-felger - farlig..?

Anbefalte innlegg

Driver og kikker etter nye felger for tiden, og vurderer 9*16-kantfelger (ET15/ET25)..

Ser en del bruker 205/40 på disse, mens noen anbefaler 215/40 og sier det er det minste man før ha..

Har noen erfaringer med dette..? Er det "farlig" å kjøre med 205/40 på 9" felg, blir det for mye strekk..?

Kan dekket løsne fra felgen ellerno..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver og kikker etter nye felger for tiden, og vurderer 9*16-kantfelger (ET15/ET25)..

Ser en del bruker 205/40 på disse, mens noen anbefaler 215/40 og sier det er det minste man før ha..

Har noen erfaringer med dette..? Er det "farlig" å kjøre med 205/40 på 9" felg, blir det for mye strekk..?

Det er vel på grensa ja.. Men tror det skal litt mere til før det løsner fra felgen.. Skal kjøre veldig hardt i svinga da.. Om lufta holder seg i så ser ikke jeg det helt store problemet med det om det er for å få plass i hjulbuene... 215 er jo det det pleier å gå i på de felgene på golf2 osv da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på dekkmerket i 205/40 også, men generelt blir nok dette svært strekt på 9x16 og det er ikke sikkert det blir så pent eller om det vil holde på lufta.

Jeg ville mye heller valgt 215/35 hvis målet er å tøffe seg ordentlig med 9x16. : vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så eneste problemet vil være lufta i tilfelle..?

Var i ene tilfellet snakk om Kuhmo-dekk, vet ikke hvordan dette er i forhold til andre..

Skulle gjerne hatt 215 brede, ja, men jakter for det meste brukt, og da er det vanskelig å velge.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, skal ha det i bakhodet.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så eneste problemet vil være lufta i tilfelle..?

Var i ene tilfellet snakk om Kuhmo-dekk, vet ikke hvordan dette er i forhold til andre..

Skulle gjerne hatt 215 brede, ja, men jakter for det meste brukt, og da er det vanskelig å velge.. :)

Tja, det eneste praktiske problemet er nok å holde på lufta ja, men man har jo også hørt skrekkhistorier om dekk som sklir av felgen under aktiv kjøring etc. Uansett så er det ikke akkurat noen fordel å kjøpe dekk og felg som ingen vet om vil passe. 16 toms dekk er jo ikke så dyrt og jeg skulle også tro det er godt mulig å få tak i gode brukte 215 dekk. Men 35 profil er nok verre, i hvertfall i Norge...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, det eneste praktiske problemet er nok å holde på lufta ja, men man har jo også hørt skrekkhistorier om dekk som sklir av felgen under aktiv kjøring etc. Uansett så er det ikke akkurat noen fordel å kjøpe dekk og felg som ingen vet om vil passe. 16 toms dekk er jo ikke så dyrt og jeg skulle også tro det er godt mulig å få tak i gode brukte 215 dekk. Men 35 profil er nok verre, i hvertfall i Norge...

Ja, fikk vite det på Bilforumet at det fantes tester fra Tyskland hvor dekket hadde vrengt seg av, så er litt skeptisk til 205/40. Men på den andre siden varierer det ofte hvor brede de er, selv med 215, og ene settet jeg vurderer å kjøpe er 205/40 Kuhmo, som er ganske gavmilde med gummien visst..

Ellers er det sikkert ikke så dyrt for dekk, men det skulle helst funnet noen komplette hjul..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med 215/35-16 Dunlop SP9000. Fikk tak i det i Norge,intet problem.

Synes det er nok strekk jeg altså,hadde nok ikke turt å kjøre med 205/40.

Felg er forøvrig 9x16 som du refererer til..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gå for 215/35 istedet for 205/40. personlig synes jeg det blir mye penere på en såpass brei felg, og i tillegg blir det litt "tryggere" og kjøre på. Det vil ikke se ut som noe mindre strekk med det heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med 205/45 da? da vil vel ikke strekket over felgen være noe problem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel en grunn til at 205/40 på 9*16 felg er ulovlig da.....

215/40 er den minste dimensjonen du får godkjent på en sånn felg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med 205/45 da? da vil vel ikke strekket over felgen være noe problem?

Det vil nok være lettere å strekke på pga mer profil, men hjulet blir mye større og det ser ikke nødvendigvis noe bedre ut enn 205/40 på 9x16...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det å kjøre med forskjellig innpress foran og bak..?

Har sett på noen som har ET25 foran og ET15 bak, for å minke subbingen litt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det å kjøre med forskjellig innpress foran og bak..?

Har sett på noen som har ET25 foran og ET15 bak, for å minke subbingen litt..

Det er ikkeno problem det. Litt mer slitasje på hjullagrene bak pga lav offset, men ikke noe å rope varsku for.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 205/40 på mine 9*16, har ikke hatt no problemer med luft over hodet.

Om du har ET25 eller ET15 på felgene tror jeg ikke du merker stor forskjell på iht slitasje. Kjører med ET15 på mine, og tro meg, 205 istedenfor 215 hjelper mye på subbinga om du er en såkalt 'lowrider' ? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 205/40 på mine 9*16, har ikke hatt no problemer med luft over hodet.

Men sikkert er det ikke...

Hvis du derimot mener at du har mer kunnskap om hva dekkene tåler, og bedre testutstyr enn TÜV og dekkfabrikantene, fortsett gjerne med 205/40-16........................

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men sikkert er det ikke...

Hvis du derimot mener at du har mer kunnskap om hva dekkene tåler, og bedre testutstyr enn TÜV og dekkfabrikantene, fortsett gjerne med 205/40-16........................

han begynte setningen med "jeg har.." så antar det var hans egen mening om denne saken.

dog, jeg ville også valgt 215/40. Har toyo dekk på mine 9", og det fungerer helt fint. Godkjent er felgene/dekkene også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.