Snart 8 år stillstand på 1985 mod CQ type 85 med 3B. Skal opp og gå! Hva må gjøres?

Anbefalte innlegg

Jeg kommer IKKE til å gå til 700hk. Er et LITT stort sprang i pris det! Fra 400-700hk?: klø :

 

Du kan gange med pi og legge til moms for å få 700 ærlige hk som holder mer enn noen få km. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan gange med pi og legge til moms for å få 700 ærlige hk som holder mer enn noen få km. : smil :

Nå er det jo også LITT mere kjørbart med 350-450hk:)

Noen som vet om originalstemplene kan brukes på 400hk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det jo også LITT mere kjørbart med 350-450hk:)

Noen som vet om originalstemplene kan brukes på 400hk?

 

Orginalstemplene er sterke. Holder 5-600 de :) Bare pass på at du ikke må hone så mye at det blir for mye klaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bruker jeg dem:) Hvor får man tak i overdimensjonerte stempelringer? Hvordan finner jeg ut hvor store ringer jeg må ha?

Bare hone etter neste dim ringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bruker jeg dem:) Hvor får man tak i overdimensjonerte stempelringer? Hvordan finner jeg ut hvor store ringer jeg må ha?

Bare hone etter neste dim ringer?

 

Hva mener du med overdim? Må du hone så mye at org ringer får for stort ringgap må du borre og montere nye stempler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mener du med overdim? Må du hone så mye at org ringer får for stort ringgap må du borre og montere nye stempler.

Må nok hone litt ja! Eller.. det er en del slitekant øverst i sylindrene, så blokka burde egentlig vært borret. Hvor mye koster en slik jobb?

Er det ikke svindyrt med større stempler?:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nok hone litt ja! Eller.. det er en del slitekant øverst i sylindrene, så blokka burde egentlig vært borret. Hvor mye koster en slik jobb?

Er det ikke svindyrt med større stempler?:o

 

det er litt dyrt med nye stempel jo... ett sett med JE stempel kommer på mellom 10000 og 12000...

 

å borre koster ca 750 + mva per hull.. dessuten ser det ut som du må plane blokka di også, det koster også ca 750 + mva...

 

tror ikke det er krise om der er bittelitt slite kant, det er jo bare å se om du får honet vekk rusten å stappe en ny ring nedi, da ser du jo ring-gapet... (bør være rundt 40-50 hundredeler på den øverste ringen på en racing motor mener jeg...)

 

Ring-gap er mellomrommet mellom endene på stempelringen når den står i sylinderen, nye ringer må files til og tilpasses hver sylinder, (da 3 hundredeler avvik på boringa på en sylinder betyr 10 hundredeler avvik på ring-gap)

 

Men disse stempla sitter ganske trangt fra før (3 hundredeler klaring) så til moderat effektøkning tror jeg du kan bruke stemplene dine med en klaring helt oppe i det dobbelte. kansje mer, til sammenligning skal smidde stempel ha rundt 10 hundredeler)

 

Skal du trimme seriøst ville jeg gått for boring og nye smidde stempel...

 

En oppborret er faktisk bedre enn en splitter ny blokk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er litt dyrt med nye stempel jo... ett sett med JE stempel kommer på mellom 10000 og 12000...

 

å borre koster ca 750 + mva per hull.. dessuten ser det ut som du må plane blokka di også, det koster også ca 750 + mva...

 

tror ikke det er krise om der er bittelitt slite kant, det er jo bare å se om du får honet vekk rusten å stappe en ny ring nedi, da ser du jo ring-gapet... (bør være rundt 40-50 hundredeler på den øverste ringen på en racing motor mener jeg...)

 

Ring-gap er mellomrommet mellom endene på stempelringen når den står i sylinderen, nye ringer må files til og tilpasses hver sylinder, (da 3 hundredeler avvik på boringa på en sylinder betyr 10 hundredeler avvik på ring-gap)

 

Men disse stempla sitter ganske trangt fra før (3 hundredeler klaring) så til moderat effektøkning tror jeg du kan bruke stemplene dine med en klaring helt oppe i det dobbelte. kansje mer, til sammenligning skal smidde stempel ha rundt 10 hundredeler)

 

Skal du trimme seriøst ville jeg gått for boring og nye smidde stempel...

Går det an å prøve å hone bort slitekanten eller skal den bare være der? Er ikke SÅ mye! Dette er jo ingen racingmotor heller:)

 

Får man ikke tak i stempelringer som er litt overdimensjonerte? Skal bare opp mot 350hk med det første. Om det blir serriøs trimming kommer nok motoren til å bli delt igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel bare ring gapet som må files opp slik at de blir innefor mål? Men skal man da bruke bladsøker for å sjekke riktig ring gap? Og hvor finner man info om slikt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på mine ringer fulgte det med et ark der det sto hvordan di skulle monteres og hvor mye max åpning kunne vere. å hva som ville være "typical". tror det var 0.6 som va max åpning mine var 0.3 og typical var 0.20-0.35

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på mine ringer fulgte det med et ark der det sto hvordan di skulle monteres og hvor mye max åpning kunne vere. å hva som ville være "typical". tror det var 0.6 som va max åpning mine var 0.3 og typical var 0.20-0.35

Ingen som vet om og hvor man får tak i overdim ringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Østlandske lettmetall a/s i Elverum er store på stempelfjærer,prøv dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger litt info om borring og hvor store ringene må være.. Noen som kan dette på rams?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går det an å prøve å hone bort slitekanten eller skal den bare være der? Er ikke SÅ mye! Dette er jo ingen racingmotor heller:)

 

Får man ikke tak i stempelringer som er litt overdimensjonerte? Skal bare opp mot 350hk med det første. Om det blir serriøs trimming kommer nok motoren til å bli delt igjen.

 

 

Intensjonen med honing er egentlig bare å lage riper i sylinderen slik at oljefilmen skal henge. Når du honer er det viktig å prøve å lage stripene på skrå, altså lav omdreiningsfart og hurtig inn og ut.. Når du honer i en sylinder vil slitekanten bli "usynlig", da du fjerner koks og evt. missfarning der som ikke ringene har vært, men du klarer nok ikke å fjerne den helt... du må også passe på å ikke hone for mye.

 

det pleier heller ikke være slitekant av noe særlig stor betydning i disse motorne...

 

Har aldri hørt at det går ann å få tak i overdimmensjonerte ringer, ser ikke helt nødvendigheten av det heller. dersom sylindrene er så slitt at du trenger det, vil du i såfall få store problemer med å få de "overdimmensjonerte" ringene forbi slitekanten uten å knekke de...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal hone, så kan det være du kan bruke overdim ringer, men tykkelsen på ringene (ID til OD) bestemmer jo spennet i ringene og så vidt jeg kan tenke meg er at hvis du øker dimmen i sylinderen bør du kjøpe overdim stempel også. Da ville jeg heller borret og så kjøpt stempel. Men skal du hone... så er det mest nøyaktig å hone først, så få alle målene fra dem som gjør det, så bestille de aktuelle stemplene/ringene. Det blir mer nøyaktig enn å kjøpe stempler/ringer først, og så be noen hone til den angitte dimmen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å prøve å finne en annen blokk? Billigere hvis du finner en som er OK :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal hone, så kan det være du kan bruke overdim ringer, men tykkelsen på ringene (ID til OD) bestemmer jo spennet i ringene og så vidt jeg kan tenke meg er at hvis du øker dimmen i sylinderen bør du kjøpe overdim stempel også. Da ville jeg heller borret og så kjøpt stempel. Men skal du hone... så er det mest nøyaktig å hone først, så få alle målene fra dem som gjør det, så bestille de aktuelle stemplene/ringene. Det blir mer nøyaktig enn å kjøpe stempler/ringer først, og så be noen hone til den angitte dimmen.

 

 

Du honer ikke opp en sylinder for å øke dimmensjonen :fy:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å prøve å finne en annen blokk? Billigere hvis du finner en som er OK :)

Vet ikke hvor enkelt det er å få tak i?:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du honer ikke opp en sylinder for å øke dimmensjonen :fy:

SELVFØLGELIG ikke! Var det slik jeg ble oppfattet?: haha :

Har ikke demontert motoren enda så jeg vet ikke om det er mye det er snakk om. Honingen er vel egentlig bare snakk om for å bli kvitt rusten:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du honer ikke opp en sylinder for å øke dimmensjonen :fy:

 

You missed my point. Hvis han man honer en sylinder, så har det som oftest med slitasjen og gjøre. Og da er det meget mulig man må bytte stempelsett. Tror ikke at det er mulig å sette på overdim ringer på original dim stempel, noe jeg ikke tror med mindre man får ringer med f.eks +0 ID og +0.5 OD, altså dypere ringer. Vanskelig å forklare. Så hvis du har så mye slitasje at du etter honing trenger noe av overdim, så kan du ikke bare bytte ringer. Må da også bytte stempel. Men la oss si at du må borre... noe du trolig må pga rusten. Da ville jeg fått blokken borret først, og SÅ bestilt stemplene. Slik at du ikke bestiller f.eks +0,5 stempel, også trengs det å borre mer, så må du bestille nytt sett med stempler i f.eks +0.75. Da kan de som borrer blokken din fortelle deg nøyaktig hvilke stempler du må gå for. Jeg forklarte sikkert forrige innlegg OG dette meget surrete, men håper det siger inn hvis dere leser det noen ganger;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aha... da er jeg med dere, må si jeg lurte litt hehe...

 

men jeg hadde nok vurdert en ny blokk slik som roger sier viss den du har er så dårlig at den må borres/trenger nye stempel viss du bare skal ha 350hk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

You missed my point. Hvis han man honer en sylinder, så har det som oftest med slitasjen og gjøre. Og da er det meget mulig man må bytte stempelsett. Tror ikke at det er mulig å sette på overdim ringer på original dim stempel, noe jeg ikke tror med mindre man får ringer med f.eks +0 ID og +0.5 OD, altså dypere ringer. Vanskelig å forklare. Så hvis du har så mye slitasje at du etter honing trenger noe av overdim, så kan du ikke bare bytte ringer. Må da også bytte stempel. Men la oss si at du må borre... noe du trolig må pga rusten. Da ville jeg fått blokken borret først, og SÅ bestilt stemplene. Slik at du ikke bestiller f.eks +0,5 stempel, også trengs det å borre mer, så må du bestille nytt sett med stempler i f.eks +0.75. Da kan de som borrer blokken din fortelle deg nøyaktig hvilke stempler du må gå for. Jeg forklarte sikkert forrige innlegg OG dette meget surrete, men håper det siger inn hvis dere leser det noen ganger;)

Så helt egentlig burden jeg få tak i en ny blokk? Og hvis jeg ikke gjør det så burde den jeg har borres. Da sier du at den som borra blokka vil fortelle meg hvilken dim på stempler jeg burde gå for?:) Kan jeg si at dem skal bore den opp til neste dim stempel eller har de kontroll på dete og borrer etter dim på stempler? Ser ut som det er blir WAY dyrere å borre blokka enn å få tak i en ny blokk:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aha... da er jeg med dere, må si jeg lurte litt hehe...

 

men jeg hadde nok vurdert en ny blokk slik som roger sier viss den du har er så dårlig at den må borres/trenger nye stempel viss du bare skal ha 350hk...

Er det smme blokka på alle 20V? 3b, aan, aby, adu, 7a osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så helt egentlig burden jeg få tak i en ny blokk? Og hvis jeg ikke gjør det så burde den jeg har borres. Da sier du at den som borra blokka vil fortelle meg hvilken dim på stempler jeg burde gå for?:) Kan jeg si at dem skal bore den opp til neste dim stempel eller har de kontroll på dete og borrer etter dim på stempler? Ser ut som det er blir WAY dyrere å borre blokka enn å få tak i en ny blokk:rolleye:

 

Jeg ville tatt med blokken til ett sylinderverksted og hørt hva de må gjøre med den blokken din for at den skal bli fin igjen. Mest sannsynlig må de borre den, og du må ha større stempler. Hvis jeg skulle satt sammen denne motoren ville jeg borret, og fått lengre slaglengde og bygget motoren kompatibel med ca.600hk, men ikke nødvendigvis brukt den slik til dagen. Men med større volum tror jeg du vil få en morsommere maskin. Men det er hva jeg ville gjort. Jeg liker å ta det litt lenger enn nødvendig.

 

Men som du sier selv i denne tråden, så er målet ditt egentlig å få motoren som har stått stille i 8 år opp og gå igjen. Da er vel blokken en essensiell del?? Borr og bytt stempler da. Hvis ikke DET er så nøye, så kjøper du bare en komplett bunn (altså med veiv og stempler). Du bør jo helst benytte de stemplene som har hørt til hver sylinder, så du er like langt ved å kjøpe en brukt blokk hvis du vil bruke dine egne stempler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder første avsnittet:

Jeg ville tatt med blokken til ett sylinderverksted og hørt hva de må gjøre med den blokken din for at den skal bli fin igjen. Mest sannsynlig må de borre den, og du må ha større stempler. Hvis jeg skulle satt sammen denne motoren ville jeg borret, og fått lengre slaglengde og bygget motoren kompatibel med ca.600hk, men ikke nødvendigvis brukt den slik til dagen. Men med større volum tror jeg du vil få en morsommere maskin. Men det er hva jeg ville gjort. Jeg liker å ta det litt lenger enn nødvendig.

Hvor mye penger må legges i dette( å bygge motoren sterk nok til 600hk)?Hva må til får å oppnå lengre slaglengde? Veiva må vel byttes da. Hvis du/dere hjelper meg så kan det bli et morsomt prosjekt dette. Har funnet ut at banken har penger!: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.