Snart 8 år stillstand på 1985 mod CQ type 85 med 3B. Skal opp og gå! Hva må gjøres?

Anbefalte innlegg

Huff. Jeg er ikke så flink å folklare.

 

Får prøve å svare enkelt... selv om det er natt nå og hjernen går i slow mode.

 

1. Prisen kommer helt an på hvilke deler du velger, hvor du kjøper de, hvor mye du klarer å gjøre selv og sikkert en del andre ting jeg ikke tenker på akkurat nå.

 

2. For å få lengre slaglengde kan du gjøre flere ting.... Bytte veiv, bytte råder og bytte stempler. Alle tre tingene kan gi deg endret slaglengde på forskjellig vis.

 

3. Jeg er nok ikke helt rett mann til å hjelpe deg, da jeg holder på å lære meg dette selv. Kan noe nå men ikke mye. Men nå blir det gjerne opphold i alt som har med bil å gjøre grunnet langt utenlandsopphold.

 

4. Banken, ja:) Å låne penger til bilting er alltid en dårlig idè, men veldig morro der og da. Jeg sier kjør på og bygg noe rått av det hele. Jeg kommer etter med mitt 2.5Turbo prosjekt i 90 Vanettaen min etter hvert jeg.

 

Lykke til videre. Jeg lover å svare på det du spør om så lenge jeg føler at jeg kan gi vettuge svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff. Jeg er ikke så flink å folklare.

 

Får prøve å svare enkelt... selv om det er natt nå og hjernen går i slow mode.

 

1. Prisen kommer helt an på hvilke deler du velger, hvor du kjøper de, hvor mye du klarer å gjøre selv og sikkert en del andre ting jeg ikke tenker på akkurat nå.

 

2. For å få lengre slaglengde kan du gjøre flere ting.... Bytte veiv, bytte råder og bytte stempler. Alle tre tingene kan gi deg endret slaglengde på forskjellig vis.

 

3. Jeg er nok ikke helt rett mann til å hjelpe deg, da jeg holder på å lære meg dette selv. Kan noe nå men ikke mye. Men nå blir det gjerne opphold i alt som har med bil å gjøre grunnet langt utenlandsopphold.

 

4. Banken, ja:) Å låne penger til bilting er alltid en dårlig idè, men veldig morro der og da. Jeg sier kjør på og bygg noe rått av det hele. Jeg kommer etter med mitt 2.5Turbo prosjekt i 90 Vanettaen min etter hvert jeg.

 

Lykke til videre. Jeg lover å svare på det du spør om så lenge jeg føler at jeg kan gi vettuge svar.

Syntes du var flink å folklare jeg!: haha :;)

 

1. Jeg kommer til å gjøre det meste selv.. så mye som jeg kan iallefall:)

 

2. Jeg vil tro det biligste er å bytte veiva?

 

3. Vil tro at vi får det til sammen da? Det jeg ikke vet vet du;)

Jeg lærer også. For å si det sånn, så trenger jeg all den hjelpen og infoen jeg kan få: smil :

 

4. Jeg driter i det! Vil bare bygge noe rått for en gang skyld. Vil tro jeg har ca 50k å bruke på motor. Så da er det bare et spm.. hvor lagt kan jeg gå og få for det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke sett så nøye på hva de gjør de som øker sylindervolumet i femmere, men vet at min er borret. Jeg har 2,5 liter sugemotor, og en her på forumet mente den ikke kunne være borret fra 2,3 til 2,5. Ikke vet jeg, men han mente ihvertfall slaglengden også var endret. Men dette kan du jo bare regne på. Finn målene på din blokk og bytt så ut originalstempelstørrelsen med ett eventuelt overdimstempel, eller maks det du skal borre, så ser du det.

 

Hvis du har 50k, så holder det gjerne et stykke. Min plan var å få tak i en S2/RS2 motor (uavhengig av om jeg har sjekket pris hverken på den ene eller andre) så montere alt jeg trenger til å bruke turbooppsettet. Kjøpe smidde stempler, og h-profil råder, og bare tune opp med større turbo, porting av sugemotortoppen, hiddensprut, større dyser osv. Da kommer det nok til å komme på over 50k bare i turbo, stempler, råder, dyser og hiddensprut tenker jeg (i tillegg til alt av lager og pakninger).

 

Men siden du har turbomotor fra før, så ville jeg bare funnet ut hva du skal gjøre med bunndel, så kjøpe pakningsett og nødvendige lager og gå i gang med oppbyggingen. Underveis kan du fundere på hvilken turbo du trenger til oppsettet ditt (det har ikke jeg sett på til femmermotorer enda) og hvilke dyser og sprut du kan få tak i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro jeg har ca 50k å bruke på motor. Så da er det bare et spm.. hvor lagt kan jeg gå og få for det?

 

skulle ikke du bare ha ca 350 hk da?? hehe.. baller fort på ser jeg... : rock :

 

350 hk får du nok for 50k men ikke 600hk... det er et langt hopp fra 350 til 600 (100k forskjell spør du meg viss du skal gjøre det ordentlig da)

 

tror det er meget få her inne som har 600 ærlige holdbare hester som har punget ut mindre enn 100k i motor og bensin tilførsel osv... (tror faktisk ikke det er så mange med 600 hk hele tatt)

 

Hva som er holdbare hk kan jo selvsagt diskuteres men hva som er ærlige hk eller ikke, er udiskutabelt...

 

Å bygge om til 2,5 er ikke noe must, men det gjør bilen litt mer kjørbar...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt spm er da: Hva får jeg for 50k? Vil jeg nå 400 ærlige HK? Har litt lyst å øke slaglengden. Vil jo ha en motor som er kjørbar, helst ikke noe turtallsmaskin:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skulle ikke du bare ha ca 350 hk da?? hehe.. baller fort på ser jeg... : rock :

 

350 hk får du nok for 50k men ikke 600hk... det er et langt hopp fra 350 til 600 (100k forskjell spør du meg viss du skal gjøre det ordentlig da)

 

tror det er meget få her inne som har 600 ærlige holdbare hester som har punget ut mindre enn 100k i motor og bensin tilførsel osv... (tror faktisk ikke det er så mange med 600 hk hele tatt)

 

Hva som er holdbare hk kan jo selvsagt diskuteres men hva som er ærlige hk eller ikke, er udiskutabelt...

 

Å bygge om til 2,5 er ikke noe must, men det gjør bilen litt mer kjørbar...

Nei jeg går ikke opp til 600hk! Men tenker rundt 400+. Hvis jeg bruker 50k på motoren MÅ jeg da kunne nå noe slikt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fulgt med på tråden din her noen dager nå, og her er det mye interessant lesing!

 

Men hvis jeg skal komme med et tips, borr opp den blokka du har og overhal den med H profil råder og overdim. stempler. Hvis toppen din også er sliten, ta en mild overhaling med sliping av ventiler, bytte av ventil-tettninger o.s.v. da har du en så og si NY bunndel som tåler masse juling, og toppen din klarer å følge med og holde tett.

 

For å nå 400hk så må du ha en forholdsvis stor turbo,(større en RS2), andre kammer, eksosmanifold, downpipe og sikkert noe mer vesentlig.

50K bruker du opp veldig fort desverre.. så jeg hadde ikke brukt altfor mange penger på bunndelen hadde jeg vært deg, for da er sjansene store for at du ikke kommer i mål.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo prøve å lage ett lite regnestykke:

 

grenrør: her kan du kjøpe ett ettermarkeds grenrør til rundt 4500, ett slikt kan sikkert JMA skaffe.

 

Turbo: f eks t04e med 50 trim får du vel fra 5000 og oppover

 

rs2 dyser: får du brukt fra 2500,-

 

studs: får du for rundt en 1000 lapp på summit racing

 

komplett pakningssett og lager får du fra ca 4500 hos Sarpsborg motor

 

du vil trenge en litt større olje kjøler fåes også hos JMA koster en god 1000 lapp

 

intercooler: får du fra 3000 og oppover

 

eksos: kan du lages billig av simons deler, fåes over alt, tipper du kommer i mål med 2000 kr her...

 

Sprut: vet det er mange som kjører med Jonuschip til et slikt oppsett, om det funker aner jeg ikke, vet forresten ikke om han har til 3b heller, men det kan du høre med han... koster vel rundt 5000kr tipper jeg...

 

du kan bruke de orginale bunndelene til ett slikt oppsett, men da må du bruke hodet når betjener gassfjøla...

 

da harjeg komt opp i ca 30k da har du 20k igjenn til alle tingene jeg har glemt...

 

jeg tror du kommer i mål.. men det blir ikke noe værstingmotor, det blir heller ikke noe ekstremt holdbar maskin, men den vil nok flytte den derre coupeen din ganske bra...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er mye lettere, fiks ferdig og klar til å putte rett i bilen: rock :

 

Koster å være kar da.....

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=68319

 

Helt enig, dette er det desidert enkleste, denne motoren mener jeg er ett knallbra kjøp viss den er ferdig mappet og klar for montering... du får det ikke billigere med å bygge selv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo prøve å lage ett lite regnestykke:

 

grenrør: her kan du kjøpe ett ettermarkeds grenrør til rundt 4500, ett slikt kan sikkert JMA skaffe.

 

Turbo: f eks t04e med 50 trim får du vel fra 5000 og oppover

 

rs2 dyser: får du brukt fra 2500,-

 

studs: får du for rundt en 1000 lapp på summit racing

 

komplett pakningssett og lager får du fra ca 4500 hos Sarpsborg motor

 

du vil trenge en litt større olje kjøler fåes også hos JMA koster en god 1000 lapp

 

intercooler: får du fra 3000 og oppover

 

eksos: kan du lages billig av simons deler, fåes over alt, tipper du kommer i mål med 2000 kr her...

 

Sprut: vet det er mange som kjører med Jonuschip til et slikt oppsett, om det funker aner jeg ikke, vet forresten ikke om han har til 3b heller, men det kan du høre med han... koster vel rundt 5000kr tipper jeg...

 

du kan bruke de orginale bunndelene til ett slikt oppsett, men da må du bruke hodet når betjener gassfjøla...

 

da har jeg komt opp i ca 30k da har du 20k igjenn til alle tingene jeg har glemt...

 

jeg tror du kommer i mål.. men det blir ikke noe værstingmotor, det blir heller ikke noe ekstremt holdbar maskin, men den vil nok flytte den derre coupeen din ganske bra...

Dette var den typen innlegg jeg har ventet på! : smil :

 

Menne:

du kan bruke de orginale bunndelene til ett slikt oppsett, men da må du bruke hodet når betjener gassfjøla...

Hva er det som er det svakeste punktet i den originale bunndelen? Rådene?

Disse har jeg en plan om å bytte til H-Profil og da vil vel bunnen være ganske stødig med nye lager osv? Må da tåle 400hk en stund??: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var den typen innlegg jeg har ventet på! : smil :

 

Menne:

 

Hva er det som er det svakeste punktet i den originale bunndelen? Rådene?

Disse har jeg en plan om å bytte til H-Profil og da vil vel bunnen være ganske stødig med nye lager osv? Må da tåle 400hk en stund??: klø :

 

Rådene er det svakeste punktet ja... er nok lurest å bytte de når du har motoren... men da flagrer tusenlappene vettu :)

Må da tåle 400hk en stund??: klø :

 

Orginalrådene kunne sikkert holt 500+ hk i årevis viss du bare hadde holdt deg på landeveien, men de havarerer så snart du kommer deg på bane og har litt turtall og slipper gassen litt for raskt, det er der det skjer... slutten på langtrekka er populært sted å søle olje : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rådene er det svakeste punktet ja... er nok lurest å bytte de når du har motoren... men da flagrer tusenlappene vettu :)

Ja men jeg kan garantere at bilen skal på bane et par ganger så den utgiften må bare komme: rolleyes Vil tro at med nye råder også vil motoren være ganske brukbar?

 

slutten på langtrekka er populært sted å søle olje : smil :

Såpass: haha :: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var egentlig det jeg mente... Ble bare skrevet litt feil...:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siktet litt til disse rådene da jeg da dette

Tror ikke 034-motorsport er så værst på pris heller?: klø :

 

Tor jeg bestiller råder og studs der i fra:)

Er det kanskje lurt å ha studs både i bunnen og toppen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Quoter meg selv fra selve prosjekttråden:

 

Trenger jeg ARP bolter til både bunnen, toppen OG rådene? la oss si 450hk. Må vel gå å bruke originale bolter til rådene? Er det mye ekstra arbeid for å sette dem inn? Selve monteringen er jo sikkert grei, men er det noe arbeid utenom (tilleggsarbeid og utgifter) for å få dette riktig sammen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har honet blokken nå og det er litt for mye grov rust i denne til at jeg vil bruke den som den er. Det er enda rustgroper etter av blokken ble honet og slitekanten er ikke helt super!

 

Jeg finner ut at jeg vil bore opp blokka. Da må jeg jo kjøpe nye stempler også.

 

Noen som kan komme med tips til leverandør og dimensjon jeg burde gå for? Er jo ingen vits å bore den opp så mye tenker jeg? Bare slik at neste dim stempler kommer inn?

 

Trenger tips også til hvem som kan ta seg av blokka mi:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen?: klø :

 

Autotrim i Trondheim kan vel gjøre det du vil med blokk og topp, men det spørs om det er særlig praktisk. Uansett, de har bra priser på jobb og deler så det kan være det lønner seg lell..

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autotrim i Trondheim kan vel gjøre det du vil med blokk og topp, men det spørs om det er særlig praktisk. Uansett, de har bra priser på jobb og deler så det kan være det lønner seg lell..

 

Mvh

Jeg har vurdert å la enten sarpsborg motorverksted eller Oslo sylinderservice ta seg av blokka mi. Bunnen skal balanseres også så je tror det blir å sende motoren nedover. Er vel Sarpsborg motorverksted som kan ta seg av balanseringen?

 

Kan sikkert være greit å få ET verksted til å gjøre hele jobben da man kanskje kan få en pris på alt og kanskje litt rabatter?

 

Men jeg er i et lite dilemma!

Jeg vil bore opp blokken min og bytte stempler for å være sikker på at alt det er i orden! Bunndelene blir sendt til avbalansering + vektjustering og h-profilråder blir montert med nye forsterkede lager. Bunnen vil jo bli nok så stødig med disse delene tror jeg. Jeg vil mest sannsynlig ikke få råd samtidig å bygge motoren opp til ønsket effekt med det samme med større turbo, dyser, portet topp osv (og alle de utgiftene det tar med seg) så da er det jo dette med lav kompresjon og lav effekt. Kompresjonen lander vel på 8.5:1 og det blir vel litt lavt når jeg hadde planlagt å kjøre med originalt oppsett og 280 chip! Hva burde jeg gjøre?

 

Jeg har en K26 liggende. Kan jeg mixe sammen et oppsett med denne turboen og denne kompresjonen som jeg kan kjøre med uten at det blir trøbbel? Kan jeg slipe av blokken litt på toppen slik at kompresjonen ikke blir for høy? Tenkte jeg skulle bygge sammen bunnen en gang for alle denne gangen.

 

Trenger sårt råd her!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange som bruker JE stempler, så de burde jo være brukbare :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.