#1 Skrevet November 20, 2006 Nå har som sagt vinteren kommet med minusgrader og greier, og da oppdaget jeg at min a4 2000 mod 115hk tdi skjelden og aldrig kommer opp i driftstemp ( 90 grader) nå når d er minus ute Bilen kommer såvidt opp i 70 grader. Kun ved langkjøring og gjerne god belastning på motor så går motortempen opp. Det er vel slik de er disse økonomiske bilene:) Er det noen måte jeg kan få motortempen opp med nå om vinteren? Motorvarmer hjelper vel litt ved selve kaldstarten , men ved bykjøring( lav belastning) så går den ikke over 70 grader selv om jeg kjører lenge og bilen burde ha blitt varm etter en times bykjøring... På arbeidsbilen, en 105 hk tdi transporter skal d ikke mye til før den er varm, der er d webasto tilleggsvarmer som hjelper på. kan dette ettermonteres på a4 uten at jeg blir ruinert??? ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 20, 2006 bilen er importert glemte jeg og nevne 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 20, 2006 Høres ut som defekt eller feil type termostat (er egne termostater for varmere klima) spør du meg. DEFA motorvarmer vil nok hjelpe eller webasto som du nevner. Kjenner ikke webasto men med DEFA'en varmer den vell opp til ca 40-50C ved maksimalt anbefalt tilkoplingstid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 20, 2006 har samme problem på min passat med 115hk motor skalskifte temp føler nå straks, så skal jeg se om det blir noe forskjel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 21, 2006 Jeg har også akkurat samme "feil" på min 115TDI PD. Dere får poste her hvis dere finner noen løsning på problemet da! I min har jeg også oljetemp og ser at også denne er lavere, så det er nok ikke vanntemp instrumentet som lyver... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 21, 2006 Jeg har også en importert 115 hk PD motor, og jeg har webasto, og det fungerer meget godt... Det skal være meget kaldt ute for at jeg ikke skal oppnå driftstemp på motoren på 90 grader, men webastoen hjelper jo godt tip da:) . Bruker denne i 30 min og har 20 grader i bilen og ca 45 grader på vannet i motoren... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 21, 2006 Jeg har en Belgia importert A6 med 130hk PD og den har ingen problemer i kulda. Spretter opp i 90*C etter 10/15 min kjøring i -20*C 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 21, 2006 jeg har fått skiftet til ny termostat her i norge i sommer . Da burde den funke bra her i norge, denne åpner på ca 90 grader, dette funket utmerket i sommer, men nå.. vinterstid...... En a4 90 hk tdi jeg hadde, som oxo var importert hadde heller ikke dette problemet, man skulle ikke kjøre lenge før den hadde 90 grader. Siden bilen kun går på bykjøring/småkjøring så hadde d vært greit med varm bil. Fruen klager litt nå det er hun som bruker bilen stort sett hele tiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 21, 2006 Ettermonter tilleggsvarmer. Dyrt, men også den beste løsningen som faktisk hjelper. Norsksolgte biler har så vidt jeg veit også tre glødeplugger montert i en vannstuss på topplokket som hjelper til med varmen på vannet. Importerte biler har som regel ikke denne type vannstuss/plugger. Usikker på eksakt hvilke motorer annet enn at det er TDI motorer, men kanskje dette kunne la seg ettermontere. Hvor stor effekt dette gir er derimot ikke meg bekjent. Prøv evt. på EGET ANSVAR. Tette igjen litt foran radiatoren kanskje. Folk gjorde jo det før i tida, men veit ingenting om evt. skadevirkninger av dette på en nyere moderne bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 21, 2006 Noen som vet hva det koster og få montert webasto eller tilleggsvarmer hos audi?? sikkert sinnsykt dyrt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 21, 2006 Har hørt et sted mellom 15-20 000!!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 21, 2006 På min er det tre slike "glødere" som skal varme ihvertfall.. Den er import fra Tyskland.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 22, 2006 15 20 k er jo i dyreste laget:) for ettermontert varmer. kristian.. hvor sitter de gløderne du snakker om? kanskje jeg kan sjekke om jeg har slike og.. håper jeg har det, ellers blir d DEFA pakke om kort tid 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 23, 2006 Heisann... Stemmer dette med tre glødere,er montert på alle biler solgt i Norge. Dette fordi motorene leverer for lite energi for å få tilstekkelig varme på kalde dager.. Er også montert større dynamo på disse,115amp har jeg hørt. Dette funke som fy i nord-norge,mye raskere temp i bilen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 23, 2006 Dynamoen er ikke for å gjøre motorn fortere varm akkurat da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 23, 2006 Dynamoen er ikke for å gjøre motorn fortere varm akkurat da Nei men muligens for å forsyne de 3 gløderene med strøm... Tom Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 23, 2006 15 20 k er jo i dyreste laget:) for ettermontert varmer. kristian.. hvor sitter de gløderne du snakker om? kanskje jeg kan sjekke om jeg har slike og.. håper jeg har det, ellers blir d DEFA pakke om kort tid På min motor sitter de på høyre side (sett foran) rett nedenfor dekselet over motor og ved siden av luftfilterboksen på en måte, kan få tatt ett bilde viss du vil... Har defa pakke med kupè og motorvarmer også jeg da:) monterte det før vinteren nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 23, 2006 På min er det tre slike "glødere" som skal varme ihvertfall.. Den er import fra Tyskland.. Noen som vet vilken motstand det skal være i desse ? Kansje noe som kan slutte å virke dette.. Tom Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 23, 2006 Prøv evt. på EGET ANSVAR. Tette igjen litt foran radiatoren kanskje. Folk gjorde jo det før i tida, men veit ingenting om evt. skadevirkninger av dette på en nyere moderne bil. Dette ble løsningen på min norsksolgte 96 A6 2,5 hvertfall. Var fullstendig umulig å få den opp på driftstemp så lenge det var 10-15 blå ute og bilen var i bevegelse. Ble varm så fort jeg stoppet i bomstasjon eller på parkeringa på jobben. Løsningen ble hvertfall en solid papplate forran 2/3 av radiatoren. Det funka akkurat som jeg hadde håpet; bilen ble varm nesten like fort som på sommeren, men ble aldri over 90 grader uansett kjøring allikevel. Bakdelen er jo at det ser utrolig dumt ut... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 24, 2006 hadde dette problemet på min audi 100 2,5tdi også. Bytta termostaten så ble den varm. Men disse motorene gir lite varmeenergi, så når det er kaldt ble den ikke varm før man kom på jobb etter å ha kjørt noen minutter på motorvei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 24, 2006 He he,nei men går mye strøm til glødere... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 28, 2006 Fikk priser på defa pakker i dag, pakke 1, varmer + kupevarmer kr 4000 ferdig montert, pakke 2, varmer + kupevarmer + batterilader + fjernstyrt start og stopp av motorvarmer/med ur , kr 8000 Er dette greie priser eller? har ikke sjekket andre plasser enda. dette var på d lokale skoda / seat verkstedet , sjekket der først da jeg ikke er helt fornøyd med servicen på det lokale audi merke verkstedet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 5, 2006 har fått montert motorvarmer i dag, sjekket tempføler og termostat alt er i orden på det området. Men en ting jeg ikke har kommet på tidligere er d at jeg mangler den plast platen under motoren. Det er helt åpent under..Kanskje dette er grunnen til at motorene blir trege og varme opp , eller holder dårlig på varmen?? Noen andre som har sjekket dette opp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...