Skiftet støtdempere og fjører, men ....

Anbefalte innlegg

Skiftet for ei stund siden støtdempere og fjører inkl fjærbeinslager på min Passat 1989 modell.

 

Fikk problem med at toppen av støtdemper akslingen blei for kort slik at mutteren på toppen ikke kunne dras skikkelig til.

 

Mens lokket på toppenav fjørbeinslageret tidligere gikk fint rundt når jeg dreide på rattet, står det nå helt i ro og jeg hører en "spjong" lyd fra fjørene.

 

Er det noen av dere som har erfart det samme og eventuelt kunne gi meg et eller to tips.

 

Jeg regner nok med at det blir behov for en ny demontering for å stramme mutteren over fjøra for å få tilgang til flere gjenger på toppen av støtdemper.

 

Noen tips eller noen med samme erfaring..

 

Mr Flower - Power

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje et idiotisk spørsmål...men du brukte vel fjærklemmer når du monterte?

 

Den lyden du hører er nesten garantert fjæren som glir på fjærskålene...fik du med deg alle hylser og skiver fra de gamle?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er som Lars-Inge skriver, du brukte vel fjærklemmer? Dette er en fordel som man egentlig må bruke, for i det hele tatt greie å teite skikkelig til gjengeforingen (over fjæra). Slik at det blir flere gjenger til overs til mutteren på toppen.

Spjong-lyd sier du, du har fjærspenn da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte selvfølgelig fjørspenner, er det forresten noen som har prøvd uten ?

Jeg oppdaget selvfølgelig for seint at det manglet ca 5 - 10 mm på toppen når eg skrudde til mutteren. ( Det var mørkt og klokka var mye)

Men årsaken til at lokket på toppen av fjørbeinslageret ikke glir fint rundt, hva kan det være ?

 

Mr flower - Power

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glømte det på forrige innlegg, men er det noen som har ei skisse over et komplett fjørbein. Har brukt Heynes men det var ikke noe godt detaljert bilde i boka.

 

Mr Flower - Power

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av einar lund

Jeg brukte selvfølgelig fjørspenner, er det forresten noen som har prøvd uten ?

Jeg oppdaget selvfølgelig for seint at det manglet ca 5 - 10 mm på toppen når eg skrudde til mutteren. ( Det var mørkt og klokka var mye)

Men årsaken til at lokket på toppen av fjørbeinslageret ikke glir fint rundt, hva kan det være ?

 

Mr flower - Power

 

Ja, jeg har gjort det uten...flere ganger faktisk.

Sist når jeg monterte senkesettet, men det går nok ikke med originale fjærer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjelper dette litt?

 

Har et større også, men det er bedre å sende pr- e-post.

untitled-2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...kom på en ting til jeg...har du verktøy til å holde igjen stempelstangen når du skrur til mutteren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

Det er som Lars-Inge skriver, du brukte vel fjærklemmer? Dette er en fordel som man egentlig må bruke, for i det hele tatt greie å teite skikkelig til gjengeforingen (over fjæra). Slik at det blir flere gjenger til overs til mutteren på toppen.

Spjong-lyd sier du, du har fjærspenn da?

 

Ingen problem å feste uten klemmer...Gjorde dette på min bil i fjor, og da da jeg hadde festet demperne på festene nede, slapp jeg bilen ned fra jekken, og skrudde til i toppen. Selvfølgelig sjekket jeg at stempelet på demperen stod i senter av hullet, før bilen ble sluppet ned..Med vekta fra bilen/motoren, kom gjenger og det hele helt opp ditt den skulle...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å holde igjen støtdemperstempelet bruker man i hvertfall på min en 7mm umbraco. 22mm fastnøkkel med bøy til å stramme med.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får jeg gå løs på jobben igjen med friskt mot. Når jeg tenker tilbake till forrige forsøk så synes eg det var en " mystisk" løsning for å holde fjøra på plass.

 

Det ligger en metallkopp - deksel som blir skrudd fast med mutter (denne som trenger spesial hylse) for å holde fjøra sammenspennt.

 

Er det toppen av denne mutteren som skal være i direkte kontakt med undersiden av fjørbeinslageret.

 

Synes dette var litt merkelig..

 

Mr Flower - Power

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den mutteren som du trenger spesialhylse på (fåes kjøpt hos biltema, og med litt modifiserig passer den), er mutteren som holder fjørbeinslageret. Denne må strammes godt til. Denne mutteren er på en måte den øverste delen under toppen av støtdempertårnet. På øversiden av tårnet har du bare skåla og en 22mm mutter (som skrues på, som nevnt, mens du holder igjen støtdemperrøret med en 7mm umbraco).

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siste innlegg bekrefet hva jeg hadde gjort feil. Nesten litt flaut, men man lærer visst så lenge man lever.

 

Mutteren som holder fjørbeinslager var på ehm, hm på feil side.

I nattens mulm og mørke var den blitt brukt til å skru sammen fjøra og ligger derfor under fjørbeinslageret.

 

Det forklarer også hvorfor jeg fikk for lite gjenge tilgang når den siste 22 mm mutteren på toppen skulle festes.

 

Mr Flower - Power

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vet om det er andre enn Biltema som selger denne hylsa. Har snart vært i kontakt med alle Biltema utsalg i Norge, men det er ingen som har denne. (20 - 345)

 

Noen tips for å gjøre jobben uten hylsa. Hadde satt pris på et tips eller to før jeg starter å demontere...

 

MrFlower - Power

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste som selger en del verktøy selger vel også verktøy for å skru slike gjengeforinger med.

På min bil så brukte jeg bare et vanlig flatskrujern (så stort som mulig) til å holde igjen gjengeforingen med (evnt. slå litt med en gummiklubbe e.l. på skrujernet). Satte bare enden på skrujernet nedi en av de to utsparingene på gjengeforingen. . .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eller ei "nebbtang" el tang med bøy på, tror det er det det heter. så når du klemmer, så klemmer du inn mot gjengene, mens "nebbet" står nedi tappene på mutteren.

 

biltema-delen må muligens slipes litt, for å gå klar av gummien¨på fjørbeinslageret

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.