akutt hjelp. Skrue øvre bærearmer

Anbefalte innlegg

Er midt i bytte av fjærer og har møtt på et stort problem. Skruen som fester de øvre bærearmene sitter som fy!! Har sprayet med rustoppløser og håper det kan løse opp litt etterhvert. Har banket på skruen og det sitter veldig. Veldig taknemmelig for all hjelp.

 

skrue.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med det er den liggende bolten på bildet du tenker på...

 

Hvis du er forsiktig kan du ta en kraftig skrutrekker i å bende forsiktig i sporene i bærearmen, da bruker det å komme.

 

Hvis ikke er alternativet varme eller hvis du kommer til...en avtrekker som strammes lett og deretter et kort og kontant slag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventuelt å bruke latmannsarm det. Eller hvis du har tilgang til det, så kan du muligens varme opp forsiktig.

En tredje mulighet er å bruke mutterklyver hvis du har dette. Men da er du jo nødt til å ha en ny mutter etterpå. Men det kan jo kanskje lønne seg å skifte de muttrene du skruer opp allikevel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk. Flere tips jeg må prøve. Har også lest litt at det kan hjelpe og vri litt på rattet.

 

Jeg har selvfølgelig kjøpt nye bolter til alle de jeg må ha ut for å bytte fjærer.

 

takk takk !!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger da ikke ta den bolten ut for å bytte fjærer!!!

Men den bolten sitter noe inne i granskauen....er bare og skru til den knekker i begge ender...så dunke ut resten med en dor.

 

Men tilbake til saken.

Skru ut bolten som fester demperen i bånn.

Ta av demperen i bånn og få den på forsiden av bærearmen.

Skru ut den 3 skruene som sitter i motorrommet.

da detter fjærskåla litt ned.

så er det bare å vri hele saken framover og utover.

da skal du komme til de to skruene som sitter på toppen av fjærskåla/bærearmfeste.

vips så skal du ha hele demperen i hånden.

 

Ikke lag problemet større en det er:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har prøvd de fleste triks jeg fikk og lite som hjalp.... skruen sitter noe inni H......

 

Begynte akkurat å tenke tanken din Christian.. Er bare så veldig rare at samtlige av de 5 installasjonsveiledningene jeg har funnet på nettet så løsnes de øvre bærearmene. Trenger man å løse de tre skrue til den plate også ??? Slik jeg har sett på noen bilder sitter fjærskåla festet til den platen med tre skruer. De to skruene som fester fjærskåla kan nåes fra motorrommet ved å fjerne disse plastikk/gummi proppene som dekker hullet. Stemmer dette ?? og da burde jo støtdemper og fjør gå ganske greit ut...

 

Liten annet problem også. Er ikke så veldig lett å få støtdemperen på riktig side av nedre-fremre bærearm. Noen triks? Tror bla at alt blir litt løsere hvis man løser bærearmen fra stabilisatorstaget der fremme.

 

Men igjen synes det rart alle instruksjoner går ut på å løsne bærearmene..... skjønner ikke hvorfor ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her skal du få det step by step:D

 

Skru ut den nedre bolten som vist på bildet

18mm fastnøkkel og skralle

camberkit04.jpg

og få den av nedre bærearm. bruk et brekkjern eller stor skrutrekker til og få den over.

evt skru løs nedre bærearm hvis du ikke får den over.

skru løs de tre skruene i motorrom som vist på bildet

16mm skralle

camberkit05.jpg

Da detter fjærskåla/bærearmholderen ned, vri så den framover og utover.

Skru så løs de to mutterene på bildet

13mm skralle

camberkit08.jpg

 

Da skal du ha demperen i hånda.

 

sett på fjærklammer og stram til.

Løsne mutteren som holder det sammen som vist på bildet

16mm pipe og rørtang ol. samt 7mm unbraco

springinstall03.JPG

 

 

 

Gjør du som jeg har prøvd og vise deg...er dette rein plakekjøring.

 

Gjorde dette selv når jeg bytta minne.

 

Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker og bukker. Men som du ser på det tredje bildet (på toppen av den plate) så sitter jo ikke ting festet til bilen, men er fjernet helt ved å ta ut den bolten jeg først ville ha ut. Men stoler på deg, har jo ganske lik bil så :) Trodde hele helgen var ødelagt jeg nå, men med ny oppskrift rundt "bolten fra helvete" så kan det jo bli en riktig så fin helg!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den plata her er festet til bilen ved hjelp av de tre skruene i motorrommet.

Du ser på bildet tre hull med gjennger

camberkit08.jpg

 

Og det er denne plata du må vri framover og utover slik at du kommer til de to 13mm mutrene som må av.

 

 

Bare følg min lille bruksanvisnig så går dette som en drøm

 

Gjorde det faktisk på en A4 for en uke siden ved å gjøre slik jeg har skrevet.

Var unnagjort på 2.5t for hele bilen

 

Når jeg først er i gang her kan jeg like gjerne fortelle deg hvordan det gjøres bak.

 

Skru ut denne 18mm bolten

rear-lowershock.gif

og så disse 13mm bolter

rear-uppershock.gif

så skal demperen være løs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja.... mye banning og sverting.... vonde fingre..... ga opp 2-3 ganger.... Er ingen mekaniker, men må hel ærlig innrømme at jeg tror ikke jeg hadde begitt meg uten på jobben hvis jeg visste så mye jeg gjorde før jeg begynte. Trodde jeg hadde forberedt meg godt. Lastet ned 5 forskjellige veiledninger, alle var stort sett like. Heldigvis masse gode hints fra Christian og en stor porsjon pågangsmot fikk vi det til. Tenkte jeg skulle lage en post med min fremgangsmåte så kanskje andre kan få enda en fremgansmåte å klø seg i hodet på. Det gikk med 7 timer på første forhjulet, 1,5 time på neste og 1/2 time på begge bakhjulene. I grove trekk.... løsne støtdemper, løsne bærearmen fra link/stabilisatorstag på begge sider(H+V), få støtdemperen foran bærearmen, løsne kun fjærskåla med skruer under gummipropper i panseret, ut med støtdemper, bytte fjær, inn med støtdemper, feste litt oppe, støtdemper over bærearm, få støtdemper inn på andre siden og til slutt skru bærearm til stabilisatorstaget.

 

Ble i hvert fall godt fornøyd med sluttresultatet, selv om jeg visste at Eibach settet senker litt mer bak en foran, men men... :)

 

(var ikke ferdig før sent i kveld så bildene litt kornete pga dårlig lys, tar noen nye senere)

b5-51.jpg

b5-52.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blei jo bra det der: ja :

Men nå er du vel ekspert på å bytte fjærer tenker jeg:)

Kan godt tenke meg du har blitt frustrert av de forskjellige måtene du har funnet...har ikke blitt helt klok selv.....vil si måten min er litt enklere...spesielt da den lange bolten i fjærbeinet sitter værre en værst på de fleste biler....

 

For å si det sånn...når jeg bytta bærearmer på min brukte jeg ca 2-2.5t pr skrue for å få de ut.

 

Men det er jo derfor vi har forumet her:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den bolten fra helvete (bærearmene) er ikke ment for å fjernes. Selv om jeg hadde kjøpt nye skruer rundt over, og godt kunne kappet skruen av, rikket ikke den drittbolten seg en mm. Helt sykt!! Aldri opplevd maken. Begynte å bli ganske ilter etterhvert da fredagskvelden gikk med til å bare få løs en skrue. Gikk på med godt mot i dag tidlig og kl 1200 var fortsatt ingenting mer skjedd, men så løsnet det og vips så brukte vi 1,5-2 timer på forhjul nr 2 og bakhjulene var jo latterlig enkelt (var glad jeg ikke hadde 4motion noen minutter der).

Det som tok mye tid selv med gode instuksjoner var montering av fjærer synes jeg. Synes det var vanskelig å få fjærskålen i riktig vinkel. Virket som Eibach fjærene ikke var 100% like org fjærene. 3-4 avtagninger og på med fjærklemmer og festemutter før vi fikk støtdemperfoten rett og fint ned på bærearmen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme drittbolten begynte jeg å prøve å ta av også når jeg byttet fjærer.

Fant til slutt ut at det var unødvendig, skulle bare skru til mutteren igjen, knepp sa det - dermed var bolten røket tvert av og satt som et h...

Fikk den f... ikke ut - profesjonell hjelp måtte til a gitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oi oi oi..hhe..hmm..

 

ER virkelig glad for at min er orginalt senket... var mye lettere da vi hadde 3'er Golf etc..tidene har forandret seg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobben er egentlig veldig enkel, men er blitt "lurt" av enkelte veivisere til å fjerne den bolten for det skulle gjøre jobben enda enklere.

 

jommen sa jeg smør...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den bolten dere snakker om her er noe forbanna dritt!!!

 

Sleit som faen med den på min A6 da vi satte på FK-settet. Brukte dor + slegge, vinkelsliper, CRC og propanbrenner. fy faen så mye jobb for en drittbolt!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Vidar Ibenholt

Den bolten dere snakker om her er noe forbanna dritt!!!

 

Sleit som faen med den på min A6 da vi satte på FK-settet. Brukte dor + slegge, vinkelsliper, CRC og propanbrenner. fy faen så mye jobb for en drittbolt!!

 

 

Meningen er at man IKKE skal senke bilene ser det ut for..men masse makt + banneord hjelper..eller..? mine erfaringer..hehe..uff a meg...vi kjører jo tross alt VAG..noe må jo være vanskelig på disse også..men ser jo en hvis forskjell på gamle og nyere VAG..

 

Husket mine forrige + brutter'n sine..bestandig å stå i moror-rommet å skru..det eneste jeg må gjøre nå er å fylle på diesel og spylerveske..hehe.."litt kjedelig" hehe..haha..men..skal egenmtlig ikke klage..noe må man jo regne med..så kostbar som bilen er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsningen er å kjøpe en A8, pga. alu oppheng sitter ikke den bolten seg slik som på stål. Løsnet mine i går og det var omtrent som en hjulbolt som ikke er skrudd til med luft:D Brukte maks 10min på å ta ut hele fjærbeinet inkl hjulet:p

 

Tror faktisk det er alu oppheng på siste A4 og, om det er det på nyeste A6 og Passater vet jeg ikke..!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Phuu. ser ut som jeg har hatt flaks med den bolten i helga da.

Satte på nye dempere og senkefjærer på en A4 og den bolten løsnet med en gang.

En kakk med hammeren og jeg kunne dra den ut med fingerne.

 

Gikk noen timer gjorde det uansett, mye pga ukjent terreng men vi fikk da senket bilen tilslutt. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.