#1 Skrevet November 23, 2006 Hei, Har nettop kjøpt en delemotor for å skru og "forske" litt på. Har ikkje fått løyst en skru enda pga tidsmangel, men en dag.... Spørsmålet mitt er: Kvifor slitest sylinderane skeive? Nokon seier at overflatebehandlinga av sylinderveggane var for dårlig, mens andre seier at legeringa i aluminiumen var for dårlig. Motorane bruker vist ikkje å vare lenger enn ca 200.000km, men bilen min er gått 236.000km, og har ikkje antydning til å ryke blått. Det er heilt sikkert bytta motor.... har eg fått høyre, men eg tviler utifra kor støvete det var bak dekselet til registerreima. Venderullene var også utslitt (lagera hylte), så eg er ganske sikker på at det er orginalmotoren. (i følge klistrelapp i motorrommet var den sist skifta ved 118.000km, og det er 120.000km intervall) *1) Kor regelmessig er denne slitasjen? Er det alle som får den, eller er det berre enkelte? Varierer det mykje når tid det inntreffer? 100.000km - 300.000km (tall tatt fra lufta) eller er spennet enda større/ mindre, alt etter kor hardt den er kjørt? *2) Dersom der er ei herding i sylinderveggane, så bør vel denne slitasjen kome omtrent "over natta" satt på spissen. Når stempelringane har slitt seg gjennom herdinga, så tar det mykje kortare tid å slite seg vidare inn i den mjuke aluminium-en? *3) Dersom det er legeringa i aluminiumen som er for dårlig, vil vel slitasjen gå jamt, og man får successivt dårligare kompressjon og høgare avgasser. *4) Er der herding, kan vel ikkje motoren borres opp for så å sette inn oversice stempel, men kan man det dersom det er legeringa som er for dårlig? *5) Har det vore prøvd å borre opp for så å sette inn sylinderforinger i stål? Målet er å ha en overhalt motor klar å sette inn i bilen når/ om min skulle få problemer..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 23, 2006 Grunnen til at sylindre slites ovale er at veiva skyver rådene fra side til side når den går rundt i sin eksentriske bane. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 24, 2006 Grunnen til at sylindre slites ovale er at veiva skyver rådene fra side til side når den går rundt i sin eksentriske bane. Burde man ikke få lavere kompresjon hvis det er mye slitasje? Hva skal komp være på ABH motorene? Har 12-13 bar(?) på min. Ryker endel blått fra min...: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 24, 2006 Burde man ikke få lavere kompresjon hvis det er mye slitasje? Hva skal komp være på ABH motorene? Har 12-13 bar(?) på min. Ryker endel blått fra min...: Hadde tenkt meg at kompressjonen gikk ned ja... I følge http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=21791&Audi, skal det vere 10,6:1. At du får 12-13 bar virker merkelig i følge mine tanker. 10,6 bar skulle vel vere det maksimale man skulle kunne oppnå... (Linken viser til Audi V8 og ikkje S4, men det er samme ABH maskina. S4 med V8-er står ikkje på lista.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 24, 2006 DU må huske at det er kompresjonsforholdet og ikke kompresjonen. Syntes ikke 12bar var så ille på en komptest 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 24, 2006 DU må huske at det er kompresjonsforholdet og ikke kompresjonen. Syntes ikke 12bar var så ille på en komptest OK. Eg har aldri vore med på å tatt komp.test før... Trudde desse tala måtte vere like, og at det måtte vere noko feil med måleverktøyet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 25, 2006 OK. Eg har aldri vore med på å tatt komp.test før... Trudde desse tala måtte vere like, og at det måtte vere noko feil med måleverktøyet... Kan du ikke ta en komp test på din også? Kjøp en tester på Biltema eller noe. Morro å sammeligne resultatene våre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 25, 2006 Kan du ikke ta en komp test på din også? Kjøp en tester på Biltema eller noe. Morro å sammeligne resultatene våre. Det kunne eg gjort... Finner berre eit sett med tenningslampe, komp tester og brennstoff trykkmåler. Er det denne du har? (Koster 579,-) ...er det å stole på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 25, 2006 *1) Kor regelmessig er denne slitasjen? Er det alle som får den, eller er det berre enkelte? Varierer det mykje når tid det inntreffer? 100.000km - 300.000km (tall tatt fra lufta) eller er spennet enda større/ mindre, alt etter kor hardt den er kjørt? *2) Dersom der er ei herding i sylinderveggane, så bør vel denne slitasjen kome omtrent "over natta" satt på spissen. Når stempelringane har slitt seg gjennom herdinga, så tar det mykje kortare tid å slite seg vidare inn i den mjuke aluminium-en, og pasningane i sylinderen blir forskipla? *3) Dersom det er legeringa i aluminiumen som er for dårlig, vil vel slitasjen gå jamt, og man får successivt dårligare kompressjon og høgare avgasser? *4) Er der herding, kan vel ikkje motoren borres opp for så å sette inn oversice stempel, men kan man det dersom det er legeringa som er for dårlig? *5) Har det vore prøvd å borre opp for så å sette inn sylinderforinger i stål? Er der nokon som har svar på desse spørsmåla? Eg har lyst å prøve å sette inn sylinderforinger i stål. Nokon som har gjort det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 25, 2006 Det kunne eg gjort... Finner berre eit sett med tenningslampe, komp tester og brennstoff trykkmåler. Er det denne du har? (Koster 579,-) ...er det å stole på? Håper da det er til å stole på. Jeg har både det settet, og en separat kompresjons tester som de selger der. Husker ikke helt hvilken av dem det var. Det bør iallefall være en med slange som rekker ned i hullet, og som kan skrues i plugg hullet. Biltema: Kompresjonstester (15-1314) Måleområde: 0–20 kg/cm². Visernålen stanser ved den oppmålte verdi for eksakt avlesing. 189,00 kr Kompresjonstester (15-1316) Med slange. Målområde: 0–20 kg/cm². Tilkoplingsgjenge: 14 og 18 mm. 139,00 kr Testinstrumentsett, 5 deler (15-1339) Inneholder: testinstrument, tenningsinnstillingslampe, fjernstarter, kompresjonstester og brennstofftrykkmåler. 579,00 kr Jeg også veldig spent på dette med sylinderforingene. Håper det er noen som kan noe her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 12, 2006 Er visst ikkje berre Audi som har slitt med dette problemet..... Klippt fra: http://www.bmwworld.com/engines/nikasil.htm The sulfur in the fuel breaks up the Nikasil lining in the cylinders, thus causing a loss of compression. Once the lining is damaged, excessive bore wear of the soft, underlying alloy occurs very quickly. Some Nikasil engines have failed in as little as 30,000 miles. And the effect is cumulative, so if the engine has ever been run on high sulfur fuel, the damage may already have been done and premature bore wear may result. The Nikasil coating process was developed by the German firm Mahle, originally for use in the Mercedes Wankel rotary. Audi, BMW, Ferrari and Jaguar have all used Nikasil engines in their production cars. Porsche used Nikasil in their turbocharged 917 - 935 series of race cars. In racing two strokes, both Morbidelli and Rotax have had great success with Nikasil. Nikasil has been used in thousands of professional grade chainsaws, motorcycle and marine engines, and even many NASCAR Winston Cup and Formula One engines. Nikasil has been used in high performance engines because it allows the total elimination of poor-cooling cast-iron, and it is harder and more oleophilic (oil-liking) than cast-iron. Nikasil offers superior lubrication, reduced friction, and superior wear characteristics. The Nikasil cylinder coating is a nickel and silicon carbide matrix coating about 0.07mm (.0025-.003") thick. The Nikasil treatment coats a layer of nickel-silicon carbide, usually by electrolytic deposition, to the inner surface of aluminum cylinders. The nickel matrix is very hard, yet it is relatively ductile. Dispersed through the nickel are particles of silicon carbide less than 4 microns in size. These extremely hard particles make up 4% of the coating and form a multitude of adhesion spots where oil can collect. Beside providing a long wearing surface for the piston and rings, the silicon carbide particles contribute to longer engine life by ensuring good cylinder lubrication. So why is there a problem? BMW reportedly did not discover the problem with Nikasil in their original testing because they used only high-quality fuel. Sulfur should be extracted from fuel before it is used, but since it is a costly process, oil companies may not remove as much as they should. Once BMW was aware of the Nikasil crisis, BMW replaced the cylinder blocks and also tried to ameliorate the problem by re-programming the DME to ensure higher combustion temperatures.(mi utheving) Klipp klipp slutt. Det er altså ikkje motoren det er noko gale med, men dårlig bensin med høgt svovelinnhold. Er der variasjoner i svovelinnhold i dei "norske" bensintypane? DME, er dette det samme som motorstyringa? Er denne reprogrammeringa noko som kunne vore gjort i ettertid? Kan dette vere med på å utsette eller i beste fall forhindre problemet i å oppstå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 12, 2006 also tried to ameliorate the problem by re-programming the DME to ensure higher combustion temperatures.(mi utheving) DME, er dette det samme som motorstyringa? Er denne reprogrammeringa noko som kunne vore gjort i ettertid? Kan dette vere med på å utsette eller i beste fall forhindre problemet i å oppstå? ... og dei vise stridest... I eit Jaguar tidsskrift er plutselig varme ein del av det som bryter ned nikasil, mens BMW auka forbrenningstemperaturen... Klipp klipp fra: http://www.jags.org/jagazette/2006/11Nov06/p16.pdf Nikasil is discussed and the article states that you don’t need to worry because fuel today is virtually sulfur free. I don’t agree. It is a combination of sulfur and HEAT that breaks down Nikasil. All the damage is done at the top of the cylinder bore where the sulfur in the fuel and the heat of combustion combine to break down the Nikasil. If the waterpump and the thermostat have let the engine overheat on a regular basis and the engine has ever had “high” sulfur fuel run thru it the Nikasil is breaking down. Many times, especially in the middle and southern United States, gasoline has more sulfur in it than is allowed by law. The fuel in Mexico is notoriously high in sulfur and regular grade gasoline everywhere has more sulfur in it than premium. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 13, 2006 Jeg ville helt klart gått for borring og sylinderforinger av stål. Da får du en meget god og slitesterk motor. Den dagen jeg kjøper meg en Audi V8 så blir det borring og sylinderforinger. Har snakket med Tore "topplokk" på AutoTrim her i byen om dette, og han anbefaler det på det sterkeste. Motoren skal visstnok gå lettere også, og derfor bruke noe mindre bensin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 13, 2006 Jeg ville helt klart gått for borring og sylinderforinger av stål. Da får du en meget god og slitesterk motor. Den dagen jeg kjøper meg en Audi V8 så blir det borring og sylinderforinger. Har snakket med Tore "topplokk" på AutoTrim her i byen om dette, og han anbefaler det på det sterkeste. Motoren skal visstnok gå lettere også, og derfor bruke noe mindre bensin. Det er dette som frister mest ja. Å borre og sette inn foringer i stål. Men da kom det eit nytt spørsmål for meg: Det er i stykket dratt fram som en stor fordel aluminiumen sin overlegne varmeledningsevne i forhold til stål (4 ganger så stor). Får motoren da for lite kjøling med den pumpa som er der? Vil det "isolerande" stållaget hindre varmen i å spre seg like fort, og man dermed må auke kjølinga for å kompensere? Fann ei side i går (på pc-en heime så eg har ikkje linken no), som beskriver korleis borre og montere nye alu-foringer med nytt nikasil belegg. Dette var på en BMW motor, men Audi 4,2L motoren stod nemdt på ei liste over motorer som brukte nikasil, og dermed kunne reddast med denne metoden. For meg høyrest dette ut som den optimale løysinga med tanke på å endre motoren minst mulig. Ang. påstanden om at motoren skal gå lettere med stål-foringer, så stemmer ikkje det med det som står på denne sida eg har linka til tidligare. Klipp klipp: Nikasil has been used in high performance engines because it allows the total elimination of poor-cooling cast-iron, and it is harder and more oleophilic (oil-liking) than cast-iron. Nikasil offers superior lubrication, reduced friction, and superior wear characteristics. Klipp klipp slutt. Eg veit ikkje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 13, 2006 Stålforingenes tykkelse er relativt liten, slik at den totale varmeledningsevnen endres lite. Dessuten er motorens størrelse og volum i forhold til effektuttaket relativt stort også, slik at man neppe kommer til å oppleve problemer med temperaturen. Hvis man da ikke blodtrimmer motoren med turbo etc. Jeg regner dessuten med at man får stålforinger med legeringer og/eller overflatebehandling som har minst like gode egenskaper som det som her refereres til. Det refereres jo til "cast-iron", altså støpejern. Støpejern finnes i mange varianter, men det viktigste er vel at det er relativt billig. Stål av høy kvalitet og med riktig legering har helt andre egenskaper enn vanlig støpejern. Jeg vil uansett anbefale deg å rådføre deg med noen som jobber med dette. F.eks AutoTrim i Trondheim, eller lignende firmaer andre steder i landet. Jeg er ingen ekspert på dette. Det jeg vet fikk jeg vite av Tore, som forøvrig er en meget habil motormann. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 13, 2006 kjenner en som jobber med alt av motorer til daglig, om du er intrisert kan jeg høre med han om hvor mye han skal ha for og sette i foringer for deg og om han får det til. Han er ekstremt flink med boring osv osv, har hatt fingrene sine i manga av de gromme motorene i norge, når det gjelder avbalingsering,boring, linjeboring osv osv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 13, 2006 kjenner en som jobber med alt av motorer til daglig, om du er intrisert kan jeg høre med han om hvor mye han skal ha for og sette i foringer for deg og om han får det til.Han er ekstremt flink med boring osv osv, har hatt fingrene sine i manga av de gromme motorene i norge, når det gjelder avbalingsering,boring, linjeboring osv osv Dette kunne vore meget intressant, så får man noko å gå ut ifra. I følge denne tråden http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=30725&highlight=nikasil er alternativet å sende motoren ut av landet for å få den borra og behandla med nytt nikasil belegg. En 10.000,- pluss frakt blir det anslått her i 2005... så det er nok ein del meir i dag vil eg tru... Nikasil blir jo benytta den dag i dag, så det må jo vere noko for seg. Trial motorer, motorsykkeler, Porsche, Corvette m fleire... Problem med høgt svovelinnhold i bensinen er vel en saga blott i dag hadde eg tenkt meg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 14, 2006 Dette kunne vore meget intressant, så får man noko å gå ut ifra. I følge denne tråden http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=30725&highlight=nikasil er alternativet å sende motoren ut av landet for å få den borra og behandla med nytt nikasil belegg. En 10.000,- pluss frakt blir det anslått her i 2005... så det er nok ein del meir i dag vil eg tru... Nikasil blir jo benytta den dag i dag, så det må jo vere noko for seg. Trial motorer, motorsykkeler, Porsche, Corvette m fleire... Problem med høgt svovelinnhold i bensinen er vel en saga blott i dag hadde eg tenkt meg? ring meg på tlf 45678499 så kan vi ta en prat da veit du 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 27, 2006 kjenner en som jobber med alt av motorer til daglig, om du er intrisert kan jeg høre med han om hvor mye han skal ha for og sette i foringer for deg og om han får det til.Han er ekstremt flink med boring osv osv, har hatt fingrene sine i manga av de gromme motorene i norge, når det gjelder avbalingsering,boring, linjeboring osv osv Hei. Har samme type bil med samme "problem" og planer om litt trim. Fikk du noen pris på en slik "overhaling" av blokka? Hva dette kan komme på i pris? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 25, 2007 Hi Kristian! Har du funnet ut noe mere om de stålforingene til Åtteren? Innlegg kopiert fra http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=658886&posted=1#post658886 Hei Harry. Nei desverre, eg har ikkje hatt tid. Eg er også litt meir i tvil om det er så lurt, siden Nikasil har overlegent lav friksjon i forhold til stål i følge denne BMW sida. Kva skjer med bensinforbruket da med stålforinger...? Har du funnet ut noko meir ang motoren din? Eg har kjøpt kompressjons-tester for å gi deg tall å sammenligne med, men å finne tid til å gjere testen er det verre med... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 25, 2007 Innlegg kopiert fra http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=658886&posted=1#post658886 Hei Harry. Nei desverre, eg har ikkje hatt tid. Eg er også litt meir i tvil om det er så lurt, siden Nikasil har overlegent lav friksjon i forhold til stål i følge denne BMW sida. Kva skjer med bensinforbruket da med stålforinger...? Har du funnet ut noko meir ang motoren din? Eg har kjøpt kompressjons-tester for å gi deg tall å sammenligne med, men å finne tid til å gjere testen er det verre med... Nei, har ikke kommet noe lenger her. Har kjøpt nye ventiltetninger, som jeg håper å få bytta neste helg. Omega 909 tilsetningen utgjorde ingen forskjell på oljeforbruket desverre. Dette er synd, for motoren går som en klokke ellers. Meget lettstartet uansett vær. Men, olje går det mye av...Tror jeg må prøve å bytte til tjukkere olje hvis ikke det hjelper med pc hettene. Blir jo runinert på olje her. Noen som har erfaring med Low-Smoke 10/40 olja på biltema? Kan ikke fortsette å kjøre dyr 5/40 olje rett igjennom motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 28, 2007 Nei, har ikke kommet noe lenger her. Har kjøpt nye ventiltetninger, som jeg håper å få bytta neste helg. Omega 909 tilsetningen utgjorde ingen forskjell på oljeforbruket desverre. Dette er synd, for motoren går som en klokke ellers. Meget lettstartet uansett vær. Men, olje går det mye av...Tror jeg må prøve å bytte til tjukkere olje hvis ikke det hjelper med pc hettene. Blir jo runinert på olje her. Noen som har erfaring med Low-Smoke 10/40 olja på biltema? Kan ikke fortsette å kjøre dyr 5/40 olje rett igjennom motoren. Hei igjen. Beklager seint svar... Eg prøvde også Omega 909 med sørgelig resultat. Ingen forskjell i det heile. Eg håpte at dette skulle kunne redde simmerringane på kamakslingane, men dei må nok skiftast ja. Eg fyller 5-40 olje fra felleskjøpet. Den har VW50**(?) godkjenninga og koster berre ca 700kr for 10 liter. Dette er visst samme oljen som Statoil Lazer Way i følge denne tråden http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=71746&highlight=felleskj%F8pet Lykke til med Ventil-tettnings jobben... av og til skulle man ønske man kjørte 2-sylindra motor..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 3, 2007 var og så på en s4 v8 hos en lokal forhandler. Denne bilen hadde de hatt inne for endel år siden, og da skulle det være bytta til Rover stempler. Dette skulle vist være en fullverdig løsning på problemet og bilen skulle ikke bruke unormalt mye olje idag. Jeg vet ikke hva som ble gjort anna en nye stempler, gadd ikke å spørre da selgeren ikke var særlig hyggelig. Men går jo ann å ringe å høre vist noen har større behov for å finne det ut enn meg:) Det er Gromstad motor på Stoa i arendal som har bilen, som selges for kunde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 3, 2007 var og så på en s4 v8 hos en lokal forhandler. Denne bilen hadde de hatt inne for endel år siden, og da skulle det være bytta til Rover stempler. Dette skulle vist være en fullverdig løsning på problemet og bilen skulle ikke bruke unormalt mye olje idag. Jeg vet ikke hva som ble gjort anna en nye stempler, gadd ikke å spørre da selgeren ikke var særlig hyggelig. Men går jo ann å ringe å høre vist noen har større behov for å finne det ut enn meg:) Det er Gromstad motor på Stoa i arendal som har bilen, som selges for kunde. Det var intressant... men det er noko eg ikkje får til å rime:E r en av sylinderane blitt ovale, så hjelper det vel lite å bytte bare stempel. Har dei derimot fått satt inn sylinderforinger også så blir det noko anna. Kunne vore intressant å fått sjekka opp i dette, og kven som har gjort jobben.Takk for tipset! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 3, 2007 jobben er gjort av gromstad auto på stoa i arendal, var nettopp oppe og så på bilen igjen, sjesker litt men er altfor mye jobb. Men bilen er ikke solgt enda. Så jeg ville bare lata som om jeg var interesert. Siden jobben er gjort der vil jeg tro at de har historikken på akkurat hva som er gjort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...