Leak down test. Kan nokon forklare?

Anbefalte innlegg

------ Klipp klipp fra : http://autos.yahoo.com/maintain/repairqa/engine/ques057_1.html ------

 

An engine in great condition should generally show only 5 to 10% leakage. An engine that’s still in pretty good condition may show up to 20% leakage. But more than 30% leakage indicates trouble.

 

------- klipp slutt---------

 

Dette forstod eg ikkje... Prosent av kva da? : klø :

Har prøvd å søke her på forumet og via google, men ingen forklarer kva man måler.

 

Virker som en genial måte å finne ut av motorens tilstand... når man forstår kva man måler... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her snakkes det vel om sylinderlekkasjetest. Man setter sylinder under trykk og måler hvor mange prosent av tilført luft som forsvinner ut fra sylinderen. Aktiuell sylinder må så på topp i kompresjonstakten. Det brukes spesielle apparater til dette.Husker det stod hvordan man bygger et slikt apparat i svenske Bilsport for en del år siden. Testen kan også avsløre brendte eller utette ventiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her snakkes det vel om sylinderlekkasjetest. Man setter sylinder under trykk og måler hvor mange prosent av tilført luft som forsvinner ut fra sylinderen. Aktiuell sylinder må så på topp i kompresjonstakten. Det brukes spesielle apparater til dette.Husker det stod hvordan man bygger et slikt apparat i svenske Bilsport for en del år siden. Testen kan også avsløre brendte eller utette ventiler.

Den biten er grei... man lytter etter kvar lufta kjem, og da veit man kvar slitasjen er størst, men kva betyr f.eks. desse 20% som er godkjent for en brukt motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den biten er grei... man lytter etter kvar lufta kjem, og da veit man kvar slitasjen er størst, men kva betyr f.eks. desse 20% som er godkjent for en brukt motor?

 

Hvis man i utgangspunktet har samme trykk på alle sylindre når man måler, kan man se hvor lang tid det tar før trykket faller på hver enkelt over en viss tid. Dette kan man da regne ut i prosent. Altså er 10% bedre enn 20% som da har større lekkasje. Har ikke testet dette selv, da jeg ikke vet hvordan jeg skal få målt avik i %... Men man kan iallefall kanskje høre hvor det kommer ut mest luft!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man i utgangspunktet har samme trykk på alle sylindre når man måler, kan man se hvor lang tid det tar før trykket faller på hver enkelt over en viss tid. Dette kan man da regne ut i prosent. Altså er 10% bedre enn 20% som da har større lekkasje. Har ikke testet dette selv, da jeg ikke vet hvordan jeg skal få målt avik i %... Men man kan iallefall kanskje høre hvor det kommer ut mest luft!?

 

Ja, når man er ferdig å måle alle sylinderane, kan man rekne ut kor stor forskjellen er mellom dei. Men dersom alle sylinderane er like mykje slitt, vil ikkje dette tallet (differansen) bli lite likevel?

 

Man må vel ha eit fast utgangspunkt å rekne fra. (?)

Der er vel eit tall på kva som er normal lekkasje?

Kan det vere ei viss tid i sekund, fra f. eks. 8 bar til 0 bar?

 

Det må da vere nokon her som har gjort dette før... ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nokon som har noko meir å tilføye her?

Det er en fordel å forstå kva man måler... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10 % lekasje indikerer vel at trykket ved en stempel vandring er 10% lavere enn det teoretiske trykket som er kompresjonsforholdet i motoren.

Måles ved kompresjonsmåler UTEN tilbakeslagsventil og med slepeviser som indikerer maks utslag på måleren.

 

Får å finne hvor lekkasjen er, er det bare å slippe på trykkluft og se hvor det lekker hen og ta tia på hvor fort trykket faller. (etter at du stenger for lufta)

 

OBS sikre veiva godt det snurrer rimelig bra når 8-10 bar trøkker på i sylinderen: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10 % lekasje indikerer vel at trykket ved en stempel vandring er 10% lavere enn det teoretiske trykket som er kompresjonsforholdet i motoren.

Måles ved kompresjonsmåler UTEN tilbakeslagsventil og med slepeviser som indikerer maks utslag på måleren.

 

Får å finne hvor lekkasjen er, er det bare å slippe på trykkluft og se hvor det lekker hen og ta tia på hvor fort trykket faller. (etter at du stenger for lufta)

 

OBS sikre veiva godt det snurrer rimelig bra når 8-10 bar trøkker på i sylinderen: eek :

 

Vil det seie at dette er en todelt test mao. først med roterande motor, og deretter med låst motor?

Da har vel ikkje prosent-tallet egentlig noko med "Leak down test"en å gjere, men komp. testen?

 

Blir det slik da:

Først må man utføre en vanlig komp.test med roterande motor, og rekne ut kor mykje det lekker i prosent.

Deretter kan man finne ut kvar det lekker ved å utføre "leak down test".

 

Det begynner å høyrest fornuftig ut, om dette stemmer... ::o

Håper nokon kan bekrefte eller korrigere.

 

Edit:

Eg får det ikkje til å stemme overens med det som står i første post:

An engine in great condition should generally show only 5 to 10% leakage.

Ein ny motor er vel i "great condition"? .... trur ikkje eg har forstått det likevel....: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.