#1 Skrevet November 26, 2006 Det sitter en original sikringsholder for en stor sikring (60 eller 80A, tror jeg) på braketten som holder batteriet på plass under baksetet på min Audi A6. Denne har gått. Noen som vet hva denne er til? Bilen har dieselmotor og originalmontert Webasto. Eneste jeg vet er at det ikke er sikringen til glødingen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 29, 2006 Det sitter en original sikringsholder for en stor sikring (60 eller 80A, tror jeg) på braketten som holder batteriet på plass under baksetet på min Audi A6. Denne har gått. Noen som vet hva denne er til? Bilen har dieselmotor og originalmontert Webasto. Eneste jeg vet er at det ikke er sikringen til glødingen.. Jeg har en '96 modell A6 2.8Q sedan med orig. Webasto. Min bil har et eget batteri for Webastoen (står på v. side i bagasjerommet) og det er en egen sikring på tilførselskabelen til dette batteriet. Det er nok denne du har funnet. Sjekk ladingstilstanden på dette batteriet siden det ikke har fått tilført noe ladning når sikringen har vært gåen. Webastoen kan gå ganske lenge før dette batteriet er tomt, men før eller siden skjer det ... tidlig på vinteren enda..... (Jeg har også en '02 modell A6 2.5 TDI Q Avant med orig. Webasto, men denne har ikke noe eget batteri for Webastoen.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 29, 2006 Det var det jeg tenkte, for jeg har ladet Webasto-batteriet et par ganger. Lurer bare på hvorfor den har gått.. Får prøve å bytte den og se om den går igjen, en sånn sikring koster vel ikke stort. Er jeg heldig er det bare fordi noen har kortsluttet den en gang ved til/frakobling av Webasto-batteriet.. Takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 29, 2006 Det kan være flere årsaker til at den har gått f.eks. at batteriet har vært svakt slik at ladestrømmen har blitt for stor eller som du sier, kortslutning. Enkleste måte å sjekke at den nye sikringen holder er vel å måle spenningen over polene på dette batteriet når motoren går, da skal du måle ca. 14 Volt (evt. sammenligne med og uten motoren i gang). For å unngå at den nye sikringen ryker med en gang bør du nok lade opp batteriet før du setter den inn (stor ladestrøm ved "tomt" batteri) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 29, 2006 Bilen lader relativt dårlig (14.0 volt ved 0 grader), så jeg har hatt vedlikeholdslader tilkoblet så ofte som mulig den siste tiden. Tror ikke spenningsforskjell da skulle være noe problem, men tenkte meg ut for å skaffe sikring nå. Kjøper jeg to er jeg garantert at den første aldri ryker igjen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 29, 2006 Lav ladespenning er vel typisk for tyske biler. Du sier ikke hviklet batteri du har vedlikeholdsladet, men dersom du mener "Webastobatteriet" skulle alt være greit. Hvis det derimot er hovedbatteriet du har ladet vil ikke dette ha noen innvirkning på "Webastobatteriet" - i alle fall ikke når sikringen har vært røket. Så vidt jeg husker i farten er de to batteriene koplet fra hverandre når tenningen er av - selv med intakt sikring. Dette er p.g.a. at du ikke skal tappe hovedbatteriet når Webastoen går. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 29, 2006 Funker webasto'n når denne sikringen har gått ? Når jeg skrur på webato'n min så hører jeg den går en gang så blir det stille samme hvor lenge jeg har stillt den inn på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 29, 2006 Da ligger nok problemet i selve Webastoen. Du skriver "den går en gang så blir det stille". En gang er en relativt diffus tidsangivelse, men som sagt tror jeg nok at du må få sjekket selve Webastoen. Sannsynligvis vil den ikke tenne i det hele tatt, evt. tenne for deretter å slokne etter noen sekunder (maks ett minutt). Det kan være flammevakten eller glødepluggen som har "tatt kveld". Sikringen har ingen ting med selve driften av Webastoen som vil fungere så lenge det er tilstrekkelig "futt" i batteriet. Kabelen som sikringen sitter på har kun som funksjon å tilføre batteriet ladestrøm/-spenning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...