Kjøleproblemer med audi 100 (aar)

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et problem med bilen min, den har kokt 2 ganger den siste tida: brick : . Virker som om det ikke er noe gjennomstrømming i systemet.

Hva kan det vere: klø :

Temperaturmåleren fungere ikke heller så får ikke sett hvor lang tid det tar fra bilen blir starta, til det blir varmt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om det kommer kjølevæske ut den lille slangen som går inn på kjølevæskebeholderen når du gir litt gass, gjør det ikkje det er det ikkje

skikkelig sirkulasjon i systemet. Kan være blokkeringer i den slangen som gjør det, det har eg opplevd ved noen tilfeller. Finner du ingen blokkeringer noen plass er det mulig at skovlene på vannpumpa kan ha løsnet fra akselen.

Er det sirkulasjon men bilen koker alikevel bør du sjekke om kjølevifta virker.

Visst du kobler av kontakten på termobryteren nederst til venstre på radiatoren og kortslutter kontaktene der skal vifta gå.

Blir radiatoren varm uten at vifta starter er bryteren defekt.

Skal du fikse noe på kjølesystemet kan du likegodt skifte termostat i samme operasjon, kjølesystemet kan være vanskelig å lufte visst termostaten er defekt. Varmeveksleren til varmeapparatet har og for uvane å tette seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer ikke noe kjøleveske ut fra den slangen. Har hørt noen rare lyder fra der vannpumpa sitter, men bytta den for ett halvt år siden så jeg tenkte at den fortsatt var i orden.

Viss pumpa hadde gått, ville det fortsatt bli varme i varmeapparatet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer ikke noe kjøleveske ut fra den slangen. Har hørt noen rare lyder fra der vannpumpa sitter, men bytta den for ett halvt år siden så jeg tenkte at den fortsatt var i orden.

Viss pumpa hadde gått, ville det fortsatt bli varme i varmeapparatet?

Visst du får varme i varmeapparatet tror eg ikkje pumpa kan være gåen, men det skal komme kjølevæske ut den tynne slangen, den kan jo være tett.

Er og mulig at det kan være luft i systemet etter at bilen kokte første gang.

Ta av slangen som går fra toppen av radiatoren og inn på toppen og fyll motor og radiator opp med kjølevæske før du starter bilen og lufter systemet, når du har fyllt opp med væske kan du sjekke termostaten ved å knipe igjen slangen som går til varmeapparatet, så klemmer du på den slangen som går inn på radiatoren på undersida, visst det bobler ut vann på den slangen som går fra toppen og inn oppe på radiatoren er termostaten gåen(kald motor)

Er det lufteskrue på toppen av radiatoren, eller på slangen inn til varmeapparatet fyller du bare på væske på kald motor til det kun kommer rein væske uten luft ut ved lufteskrua.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, kjente litt på slangene nå og fant ut at slangen fra toppen av blokka til toppen på radioatoren var varm, det samme var slangen inn og ut av varmeapparatet. Slangen som går fra bånn av radioatoren og til bånn av blokka gjennom termostaten var kald.

Hva kan vere galt da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når nedre slange er kald har ikke termostaten åpnet ennå. Verre er det ikke, men skift sensoren så du får en temperaturmåler som funker. Mye lettere å finne ut av det da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.