Hva trengs for godkjenning av felger på bil?

Anbefalte innlegg

Trenger man TUV papirer for å få det inn i vognkort?

HVa koster en slik kontroll?

Må jeg vise BÅDE sommer og vinterdekk, henholdsvis 18" og 19", eller kan jeg bare vise med 19" og få 18" automatisk med?

Rulleomkrets og et er innenfor "originalt" det som er tillatt...

 

Fint om noen kan hjelpe meg med dette?

(hva koster en slik time på ibltilsynet? tenkte og godkjenne senkesett i tilegg...)

 

Chr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

500kr for og få det inn i vognkortet hvis jeg ikke husker feil. Det er eneste kostnad. Du MÅ ha TUV papirer på felgene dine hvis de skal inn i vognkortet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer helt an på.. Ring å hør hva dem krever.. Noen er nazi, mens noen er "greie".. Jeg trengte bare bekreftelse fra felgleverandør at felga var kjøpt til bilen, og holdt faktisk bare med katalogen... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

500kr for og få det inn i vognkortet hvis jeg ikke husker feil. Det er eneste kostnad. Du MÅ ha TUV papirer på felgene dine hvis de skal inn i vognkortet.

 

Du må ikke ha TUV på felgene for å få det inn i vognkortet hvis sporvidden endres max 7mm pr felg (15mm totalt). I tillegg må endringen i sporvidde være max +-5%, hjulet må ikke subbe i skjermen uansett rattutslag og dump og dekkmønstret må ikke stikke utenfor. I tillegg må dekket ha riktig load-index.

 

Ulempen med denne fremgangsmåten, derimot, er at Biltilsynet kan be deg fremskaffe dokumentasjon på at bilimportøren godkjenner felgen på bilen og da er man i realiteten like langt.

 

Her er hele parapafen gjengitt:

 

"Opprinnelig skrevet av Kjøretøyforskriften kap.13

 

6. Bytte av dekk/felg

 

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

 

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TUV (Technische Uberwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TUV Raderkatalog eller separat TUV godkjenning godtas.

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje."

 

Lykke til ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da må jeg virkelig beklage mitt svar. Fikk beskjed på biltilsynet at TUV må legges frem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da må jeg virkelig beklage mitt svar. Fikk beskjed på biltilsynet at TUV må legges frem.

 

 

Du har nok rett du, og har jo fått beskjed av ditt lokale biltilsyn at dem krever det.. Det som er helt på tryne med biltilsynet mener jeg iallefall... At det kan variere såpass fra plass til plass sier jo litt om hvordan dem holder seg oppdatert (eller ikke)...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her i Bergen er de nazi på det der. Helt ufattelig. Det er sånn at jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med den "nye" bilen min med tanke på senk og felg.. Frykten er å bruke penger og tid med resultat og ikke få det godkjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her i Bergen er de nazi på det der. Helt ufattelig. Det er sånn at jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med den "nye" bilen min med tanke på senk og felg.. Frykten er å bruke penger og tid med resultat og ikke få det godkjent.

 

Hva med å klarere med biltilsynet før du monterer?

De fleste fabrikanter/leverandøre av senkesett og felger har TÜV-papirer tilgjengelig for nedlasting.

Last dem ned og ta en tur til trafikk stasjonen og snakk med dem før du begynner.

Spør om det er tilstrekkelig dokumentasjon eller hva de ventuelt vil kreve i tillegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hey,

 

tenker også litt på å få godkjent felger og senkesett til våren.. så er en "trygg" lissom. Nytt justerbart senkesett bir montert først isåfall, men ser ikke på det som et problem.

MEN; org ET på bilen er 43 ifølge vognkort, og jeg har ET 35 på felgene. Dvs 8mm på ver side og 16mm til sammen. Altså ÉN mm mer enn lovlig. MÅ jeg da ha TÜV papirer på felgene for å få det godkjent? : klø :

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å klarere med biltilsynet før du monterer?

De fleste fabrikanter/leverandøre av senkesett og felger har TÜV-papirer tilgjengelig for nedlasting.

Last dem ned og ta en tur til trafikk stasjonen og snakk med dem før du begynner.

Spør om det er tilstrekkelig dokumentasjon eller hva de ventuelt vil kreve i tillegg.

 

Jo, ser poenget ditt her. Men de krever en praktisk test vedr. subbing osv. Fikk det godkjent på Golfen jeg hadde, men det var bare Eibach 40mm demper og fjærer. Den fjæret ikke i det hele tatt og subbet dermed ikke :)

 

Hvis jeg skal montere 55/35 på passaten så er jeg usikker.. Jeg skal heller ikke ha den så hard som golfen var.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk nettop godkjent både justerbare Koni coilover og 18'' dekk/felger. Jeg hadde med TÜV papirer på noen andre felger, men dimmensjon og ET stemte. Stavanger er vel kjent for å være vanskelige, men dette gikk uten problemer.

 

Mener du bare får godkjent det som faktisk står på bilen. Dvs. at 18'' ikke automatisk er godkjent når 19'' står på bilen under "sjekken". Men det kan jo være at noen er snillere enn andre...

 

Finnes mye TÜV papirer på http://www.wheelmachine.de/.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.